به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۲۲ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۱۱۶۰۶۴
سعید لیلاز بيان کرد:

تنش‌های سیاسی ثبات اقتصادی را هدف گرفته‌اند

گروه اقتصادي: یک اقتصاددان گفت: احتمال تنش‌های سیاسی برای آسیب به ثبات اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بسیار قوی است.
تنش‌های سیاسی ثبات اقتصادی را هدف گرفته‌اند

سعید لیلاز  درباره موانع جذب سرمایه‌های خارجی اظهار داشت: جذب سرمایه داخلی و خارجی فقط در اختیار دولت‌ها نیست و تنها با ثبات اقتصادی و پیش‌بینی پذیری بازارها امکان جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی وجود ندارد.وی افزود: جذب سرمایه‌های خارجی وابسته به محیط مساعد برای کسب‌وکار است که بخش مهمی از عوامل ایجاد این محیط، مربوط به سیاست‌های قوه قضاییه , قوه مقننه , نیروی‌های مسلح و سایر نهادها است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه  استفاده روسیه از پایگاه شهید نوژه همدان و تنش‌های ایجاد شده در خلیج فارس از مواردی هستند که فضای کشور برای جذب سرمایه‌های خارجی را متشنج می‌کند و به امکان جذب سرمایه آسیب می‌زند، ادامه داد: استفاده کشورهای خارجی از پایگاه های هوایی ایران برای اولین بار است که پس از انقلاب اتفاق می افتد.

لیلاز درباره اینکه آیا این تنش‌ها می تواند تهدیدی برای اجرای برجام باشد، گفت: معتقدم مسئله برجام شاید دچار تلاطم شود اما متوقف نخواهد شد. اما این شرایط و این تنش‌ها به طور قطع در محیط کسب و کار اثر گذار است و تهدیدی برای جذب سرمایه داخلی و خارجی خواهد بود.وی افزود: به همین دلیل است که اگر به آمار سه ماهه اول سال نگاهی بیندازیم می بینیم که رشد اقتصادی کشور مثبت بوده اما رشد جذب سرمایه منفی بوده است. بنا بر این هنوز هم محیط مناسب برای جذب سرمایه گذاری در ایران نداریم و نمی‌توانیم ادعای آن را داشته باشیم.

لیلاز ادامه داد: سرمایه‌های خارجی هنوز وارد اقتصاد ایران نشدند و تاثیر گذاری قابل توجهی نداشته‌اند  بنابراین برای تاثیر بی ثباتی سیاسی بر ثبات اقتصادی مصونیتی قائل نیستم.این تحلیل گر مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه احتمال تنش‌های سیاسی برای آسیب به ثبات اقتصادی را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بسیار قوی می‌دانم، گفت:  دولت از پشتیبانی کافی مردم و رهبری برخوردار است و اگر سیاست‌های انضباطی خود را ادامه دهد می‌تواند بخش مهمی از تلاطم ها را خنثی کند.وی با بیان اینکه تنش‌های ایجاد شده برای ضربه زدن به ثبات اقتصادی قابل کنترل هستند، اظهار داشت : تنش‌های سیاسی ثبات اقتصادی را هدف گرفته است و  امروز هم با تنش‌های بسیار زیادی مواجه هستیم که حتی بر قیمت دلار هم نتوانسته است تاثیر بگذارد. این در حالی است که در گذشته با پرتاب یک موشک قیمت ارز بسیار نوسان داشت اما امروز بازار نسبت به این موضوعات دیگر حساسیتی ندارد. 

مرجع : ايلنا