به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۲۵ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۱۱۶۲۶۵
در پي ابهامات ايجاده شده روي سلامتي جسمي آنها؛

پزشکان کلینتون و ترامپ گزارش‌ سلامتي ارائه کردند

گروه بين‌الملل: دونالد ترامپ در یک برنامه تلویزیونی اطلاعات پزشکی‌اش را داده است و از سوی دیگر هم پزشک هیلاری کلینتون می‌گوید او 'سالم و مناسب' برای ریاست‌جمهوری است.
پزشکان کلینتون و ترامپ گزارش‌ سلامتي ارائه کردند
این دو نامزد دو حزب عمده آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری، از سال‌خورده‌ترین کسانی هستند که تا کنون در آمریکا نامزد این سمت شده‌اند و در ماه‌های گذشته زیر فشار بوده‌اند که جزئیات وضعیت سلامتی خود را با افکار عمومی آمریکا در میان بگذارند. ترامپ دو ماه پیش ۷۰ ساله شد و خانم کلینتون تا یک ماه و نیم دیگر ۶۹ ساله می‌شود. بحث‌ها در این باره به‌خصوص از روز یک‌شنبه بالا گرفت که هیلاری کلینتون در یک برنامه عمومی حالش بد شد اما پزشک هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات در انتخابات پیش‌روی آمریکا، می‌گوید او به جز ذات‌الریه که تحت درمان است، مشکل سلامتی خاصی ندارد و قادر است هدایت کشور را برعهده گیرد.

کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ نیز می‌گوید، نامزد جمهوری‌خواهان در «شرایط عالی» قرار دارد. در پی اعلام ابتلای خانم کلینتون به بیماری ذات‌الریه، نگاه‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معطوف به وضعیت سلامت نامزدها شده‌است. هر دو نامزد احزاب اصلی رقیب، گفته‌اند گزارش سلامت جسمانی خود را ارائه خواهند کرد. در هر صورت طی چند روز گذشته این موضوع همچنان در صدر خبرهای انتخاباتی قرار داشته‌است.

دکتر لیزا بارداک، پزشک هیلاری کلینتون، می‌گوید او در حال حاضر تحت درمان ذات‌الریه غیر واگیر، ناشی از باکتری‌ست. دکتر بارداک در یادداشت خود در مورد وضعیت هیلاری کلینتون گفته «روند مداوای او با آنتی‌بیوتیک به خوبی ادامه دارد. او همچنان سالم و تندرست است و قادر به ایفای نقش رئیس‌جمهوری ایالات متحده». ذات‌الریه ناشی از باکتری به وسیله آنتی‌بیوتیک‌ها قابل درمان است، اما روش‌های درمانی ذات‌الریه ناشی از ویروس متفاوت است.

دونالد ترامپ نیز در برنامه «دکتر آز» در نیویورک شرکت کرده‌است. برنامه‌ای تلویزیونی که مجری آن دکتر مهمت آز، پزشک جراح و متخصص قلب است. او در این برنامه مشهور به موضوعات پزشکی پرداخته و به پرسش‌های مخاطبان پاسخ می‌دهد. سارا هاکبی سندرز، مشاور کارزار انتخاباتی نامزد جمهوری‌خواهان، نیز گفته او به جز کمی اضافه وزن، در شرایط جسمی عالی قرار دارد.دکتر بارداک، پزشک خانم کلینتون، گفته وضعیت کلسترل و فشار خون نامزد حزب دمکرات در شرایط عادی قرار دارد. ماموگرافی او مشکلی را نشان نمی‌دهد و قلب او نیز دچار بیماری نیست.

کلینتون مدت‌هاست به دلیل کم‌کاری تیروئید، دارو مصرف می‌کند و از نظر دکتر بارداک، این مشکل نیز در حال حاضر در وضعیت باثبات قرار گرفته‌است. در عین حال به دلیل لخته خونی که در سال ۲۰۱۲ در سر او تشخیص داده شد نیز داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کند. در سال ۲۰۱۲، کلینتون که در پایان دوران وزارت خارجه خود قرار داشت، به دلیل لخته خون تحت درمان قرار گرفت. خانم بارداک پیشتر نیز در سال ۲۰۱۵ میلادی گزارشی در مورد سلامت نامزد حزب دمکرات منتشر کرده بود.

کارزار دونالد ترامپ نیز یادداشتی از پزشک شخصی او در سال ۲۰۱۵، منتشر کرده که می‌گوید نامزد جمهوری‌خواهان «به‌شکل حیرت‌انگیزی [در شرایط] عالی» است. اما در این یادداشت به جزئیاتی از داروهای احتمالی یا درمان موردیِ خاصی اشاره نشده‌است. هیلاری کلینتون زاده اکتبر ۱۹۴۷، ۶۸ سال دارد. دونالد ترامپ، متولد ژوئن و دو سال بزرگ‌تر از کلینتون است. تیم کین، معاون کلینتون، ۵۸ سال و مایک پنس، معاون ترامپ ۵۷ ساله است.