به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۲۶ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب : ۱۱۶۲۷۶

صادق زیباکلام: بالاخره روزی فرا می‌رسد که ماجراهای سال ۸۸ روشن خواهد شد

صادق زیباکلام: بالاخره روزی فرا می‌رسد که ماجراهای سال ۸۸ روشن خواهد شد
گروه سياسي:  دادستان سابق تهران اخیراً نامه‌ای در اختیار دادگاه قربانیان کهریزک قرار داده و از فجایع بازداشتگاه کهریزک عذرخواهی و ابراز شرمندگی کرده است. سعید مرتضوی در بخشی از نامه عذرخواهی خود عمیقاً نسبت به وقایع کهریزک ابراز تأسف و اعتذار نموده و از مقام شهیدان مظلوم این حادثه جوادی‌فر، روح‌الامینی و کامرانی طلب پوزش کرده و علو درجات آنها را از خداوند بزرگ مسئلت می‌کند.

او در بخش دیگر نامه اش پس از اظهار شرمندگی، اظهار امیدواری کرده که تلخی این حادثه و هزینه‌های عظیم در حافظه مسئولان مربوطه باقی بماند تا شاهد تکرار اینگونه وقایع نباشیم و اما شخصیت های سیاسی کشورمان تاکنون اظهار نظرهای متفاوتی نسبت به نامه عذرخواهی سعید مرتضوی داشته اند و رسانه ها اعم از اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل درخصوص این نامه واکنش نشان داده اند.

دکتر صادق زیباکلام با اشاره به نامه عذرخواهی سعید مرتضوی گفت: انگیزه آقای مرتضوی در نوشتن این نامه چندان اهمیتی ندارد، اینکه آیا هدف او از نگارش نامه اش کنار آمدن با دادگاه و یا برطرف شدن اتهام قتل از خود بوده و یا اینکه او می خواسته حداقل بحث قتل غیر عمد فاجعه کهریزک را مطرح کند یا حتی انگیزه های دیگر اصلاً مهم نیست.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر اظهار داشت: این کار غلطی هست که ما به دنبال انگیزه های آقای مرتضوی درباره نوشتن نامه اش باشیم، نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نقطه عطف مهمی بعد از ۷ سالی که از حوادث سال ۸۸ می گذرد رخ داده است. زیباکلام در این راستا گفت: به مدت ۷ سال جریان سیاسی که قاضی مرتضوی آن را نمایندگی می کرد در این مدت شبانه روز در نمازجمعه، صحن مجلس، درون دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان، قوه قضائیه و صدا و سیما از عناوینی نظیر فتنه گران، سفیران انگلستان، توطئه، صهیونیست ها، جرج سوروس و آمریکایی ها برای معترضین به انتخابات استفاده کردند و حتی در این مدت ۷ سال حتی ۷ ثانیه هم به معترضان اجازه ندادند که آنها هم نظرشان را ابراز کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: حتی یک بار هم به معترضین در این مدت گفته نشد که در قبال این اتهاماتی که شما را متهم کردند که قصد کودتا یا انقلاب مخملی دارید و نوکر آمریکا و غلام حلقه به گوش سفارت انگلیس هستید چه دفاعی دارید؟ استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: در این ۷ سال به هیچ وجه نگذاشتند که از زبان معترضین چیزی شنیده شود و این کار خدا هست که بعد از این همه مدت قاضی مرتضوی که در آن مقطع از کنشگران اصلی حاکمیت بود حال اقدام به اعتراف می کند و طلب عفو و بخشش دارد.

زیباکلام در ادامه افزود: ما نباید فراموش کنیم که کسی که امروز طلب عفو و بخشش دارد همان قاضی مرتضوی هست که وقتی جگرگوشه های مردم به دلیل ضرب و شتمی که در بازداشتگاه کهریزک بر آن ها وارد شد در آنجا پرپر زدند و به شهادت رسیدید او در مقابل عنوان داشت که اینها مننژیت داشتند! این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: آقای مرتضوی که در تیرماه آن سال عنوان کرد قربانیان کهریزک دچار تب و مننژیت بودند و او اصلاً در محل بازداشتگاه حضور نداشته بلکه به دنبال دفاع از دکترای خود در دانشگاه آزاد بوده و اصلاً در جریان واقعه نبوده است امروز ایشان می گوید او را ببخشند.

زیباکلام در ادامه گفت: به نظر من این قاضی مرتضوی نیست که در حال حاضر طلب بخشش دارد، این در حقیقت صدای تمام کسانی هست که در این ۷ سال دیگران را مورد تهمت قرار دادند و حتی یک بار هم به آنها تریبون داده نشد تا از حق خودشان دفاع کنند. این فعال سیاسی یادآور شد: نباید فراموش کرد که قاضی مرتضوی که یکی از ستون های اصلی آن طیفی بود که دیگران را به فتنه گری متهم می کرد امروز طلب بخشش از کسانی دارد که روزی آنها را فتنه گر می خواند که این یک نقطه عطفی در تحولات تاریخ معاصر ایران است که ما شاهد آن بودیم.

زیباکلام در پایان اظهار داشت: از عذرخواهی آقای مرتضوی عده ای نظیر آقای کوچک زاده گله مند شدند و این احتمال می رود که از فردا دوباره داستان حماسه ۹ دی را راه بیندازند ولی بالاخره روزی فرا می رسد که این کسانی که طی ۷ سال مورد اتهام فتنه گری قرار گرفتند تریبون به دستشان می افتد و خواهند گفت بعد از ۲۲ خرداد آن سال چه شد؟ روز دوشنبه ۲۵ خرداد چه شد؟ زمانی که ۳ میلیون در تهران راهپیمایی اعتراضی انجام دادند همان شب در کوی دانشگاه چه به آنها گذشت؟ پاسخ این پرسش ها روزی آشکار خواهد شد و چیزی که اهمیت دارد همین آغاز آشکار شدن حقایق حوادث ۲۲ خرداد ۸۸ است.