به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۳۱ ساعت ۲۳:۵۰
کد مطلب : ۱۱۶۶۲۷
درخواست بان کی مون برای ارجاع پرونده سوریه به دیوان کیفری

3000 سرباز روس وارد حومه حلب شدند

دی‌میستورا: صلحی در سوریه بدون مرحله انتقالی برقرار نخواهد شد
گروه بين‌الملل: دبیر کل سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت درباره سوریه خواستار ارجاع موضوع سوریه به دادگاه بین المللی کیفری از سوی این شورا شد.
3000 سرباز روس وارد حومه حلب شدند
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در این جلسه اظهار کرد: اینکه هر طرفی به موضع خود در سوریه پافشاری ورزد، بر سر مسیر مذاکرات سنگ اندازی می‌کند. دودستگی‌های جامعه بین الملل در مورد سوریه نیز بحران در این کشور را وخیم‌تر کرده است. دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: من نسبت به رخدادها در دیر الزور نگران هستم و خواهان اطلاعات بیشتری از آنچه که رخ داده، هستم. بان کی مون افزود: دولت سوریه تعداد زیادی از غیرنظامیان را کشته است.

وی افزود: من از استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه می‌خواهم تا برای از سرگیری مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن از طرف‌ها دعوت کند و از شورای امنیت نیز می‌خواهم تا از وی حمایت کند تا ما به راه حلی دارای اعتبار برسیم. بان کی مون همچنین خواسته خود را برای ارجاع پرونده اوضاع در سوریه به دادگاه کیفری بین المللی مطرح کرد.

وی خاطرنشان کرد: من خواهان احیای آتش بس و تسهیل در انجام عملیات انسانی در حلب و در تمامی سوریه هستم. بان کی مون تصریح کرد: ریزش سلاح‌ به تمامی طرف‌ها صورت می‌گیرد واین مساله چالشی را برای قطعنامه‌های سازمان مللل ایجاد می‌کند.

دی میستورا: می‌خواهیم در دور آتی مذاکرات مستقیم میان طرف‌ها برگزار شود
در این جلسه، دی میستورا عنوان داشت: ما خواهان دست یابی به مرحله انتقالی در سوریه هستیم که به تشکیل حکومتی دموکرات در سوریه می‌انجامد. ما می‌خواهیم که حکومت انتقالی در سوریه قدرت را میان تمامی طرف‌ها به صورت متوازن تقسیم کند. فرستاده سازمان ملل به سوریه افزود: ما نیازمند نقطه آغازی برای مذاکرات هستیم. هرگونه پیشنهادی که ما آن را ارائه دهیم، بر اساس این است که راه حل درگیری بر طبق راهکار نظامی نباشد بلکه بر اساس گفتگو میان دولت و مخالفان باشد.

وی تصریح کرد: مخالفان سندی را ارائه داده‌اند که تمامی طرف‌ها می‌توانند به آن تکیه کنند و من از همگان می‌خواهم آنچه را که دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد داد، بررسی کنند. دی میستورا عنوان داشت: ما از طرف‌ها می‌خواهیم تا به توافق چارچوبی معتبری دست یابند و گروه بین المللی حمایت از سوریه نیز به ما پیشنهاد داد تا نگرش خود را در این خصوص ارائه دهیم. وی با بیان این که صلحی در سوریه بدون مرحله انتقالی در کار نخواهد بود، تصریح کرد، مذاکرات سوریه باید شامل تمامی طرف‌های درگیر باشد.

دی میستورا با بیان این که مرحله انتقالی به معنای واگذاری قدرت‌ها و اختیارات نه به معنای تحویل اختیارات است، تاکید کرد که باید به توافق سپتامبر به عنوان پایه و اساسی جهت پیگیری مذاکرات سوریه بازگشت. دی میستورا در جلسه شورای امنیت عنوان داشت: سازمان ملل تمام تلاش خود را کرد تا نگرانی‌های تمامی طرف‌ها در سوریه را درک کند. برخی نقاط مشترک نیز میان طرفین درگیر آشکار شده است.

فرستاده سازمان ملل به سوریه با بیان اینکه تمامی طرف‌ها اهمیت مرحله انتقالی در سوریه را درک می‌کنند، گفت: ما پیشنهادی را برای تبدیل شدن مذاکرات سوریه به مذاکرات مستقیم میان طرف‌های مذاکره کننده مطرح خواهیم کرد. وی تصریح کرد: پیشنهادهای اولیه‌ای وجود دارد تا به طرف‌ها در هنگام از سرگیری مذاکرات سوری- سوری مطرح شود.

در همین حال، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جلسه شورای امنیت عنوان داشت: چندین بار خواهان تحرک در سوریه شدیم، اما کسی به حرف ما گوش نکرد. وی تصریح کرد: فقط دو دولت هستند که در حریم هوایی دو منطقه در نزدیکی حلب که مورد حمله قرار گرفتند، جنگنده دارند ومن منظورم روسیه و نظام سوریه است. کری گفت: وزارت دفاع روسیه تاکید کرد که کاروان بمباران نشده است بلکه آتش گرفته است و بی شک وزارت دفاع روسیه از این صحبت منظورش شوخی و مزاح بوده است.
وزیر خارجه آمریکا عنوان داشت: شاهدان عینی هستند که تاکید کرده‌اند در هنگام حمله به کاروان کمک‌ها، جنگنده‌هایی در هوا بودند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه:
بیش از 3000 سرباز روس وارد حومه حلب شده‌اند
دیده‌بان حقوق بشر سوریه امروز (چهارشنبه) گزارش داد که بیش از 3000 سرباز روس برای جنگ با شبه نظامیان مسلح وارد حومه حلب شدند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آلمان، دیده‌بان حقوق بشر سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد براساس اطلاعاتی از چند منبع موثق ارتش روسیه نیروهای خارجی را برای جنگ در جبهه خود و پیوستن به عملیات نظامی علیه شبه‌نظامیان و داعش به سوریه آورده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته است منابع تاکید کرده‌اند بیش از 3000 نیروی جنگی از تابعیت روس از سوی نیروهای روسی به خدمت گرفته شده‌اند و برای جنگ در خاک سوریه اعزام شده‌اند؛ تعداد بیشتر این نیروها در منطقه السفیره در حومه جنوب شرقی حلب مستقر هستند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نیروهای روس ظرف چهار هفته گذشته وارد سوریه شدند و بیشتر آنها از سوی نیروهای ارتش سوریه و نیروهای روس به منطقه السفیره که تحت تصرف نیروهای ارتش سوریه است و در نزدیکی کارگاه‌های پدافندی در حومه جنوب شرقی حلب قرار دارد انتقال یافتند که این کار مقدمه‌ای برای آغاز مشارکت آنها در نبردها در چند منطقه در سوریه است.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه و دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کردند که سه شنبه شب تا چهارشنبه دستکم 100 حمله هوایی شهر حلب و حومه آن را هدف قرار داد که این امر همزمان با بمباران هوایی و توپخانه‌ای در جبهه‌های اصلی درگیری در سوریه بود. از سوی دیگر شبکه خبری اسکای نیوز عربی به نقل از منابع پزشکی گزارش داد که شب چهارشنبه در حملات به منطقه خان طومان در حومه جنوبی حلب 14 تن کشته شدند که بیشترشان کادرهای پزشکی از جمله نیروهای امدادرس، پزشک و راننده هستند.