به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۲ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۱۱۶۶۹۱

یک سال از سفر ابدی هما روستا گذشت

گروه فرهنگی: یک سال از 4 مهر ماهی گذشت که هما روستا در سالروز تولدش از دنیا رفت.
یک سال از سفر ابدی هما روستا گذشت
در آخرین ساعات چهارم مهرماه سال 1394 بود که اخباری از درگذشت بانوی سینما و تئاتر ایران در فضای مجازی پخش شد و سرانجام تایید شد؛ هما روستا که برای پیگری درمان بیماری خود در آمریکا به سر می‌برد در همان روز تولدش (چهارم مهر) درگذشته و پیکرش برای خاکسپاری به ایران منتقل می‌شود.

این بازیگر که در کارنامه هنری خود نمایش‌هایی همچون "باغ آلبالو" و "ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی" و همچنین بازی در فیلم‌هایی نظیر "پرنده کوچک خوشبختی" و "از کرخه تا راین" را ثبت کرده است، پس از درگدشت حمید سمندریان در سال ،1391 بیشتر وقت خود را در آموزشگاه می‌گذراند و اگرچه تاکید می‌کرد که «نمی‌توانم جای حمید را پر کنم»، اما می‌گفت: «حس می‌کنم بچه‌ها به حضورم نیاز دارند. نمایش‌هایشان را نگاه می‌کنم و با یکدیگر گپ می‌زنیم. وقتی من آنجا هستم، بچه‌ها خوشحال‌تر هستند، چون حمید دوست داشت آموزشگاه همانطور باقی بماند، سرپا بماند و من هم در حد توانم کارهای او را ادامه می‌دهم.»

در پی درگذشت هما روستا، ابراهیم حاتمی‌کیا که در فیلم ماندگار «از کرخه تا راین» با این بازیگر همکاری داشت با اشاره به شروع تلخ فصل پاییز نوشت: «هنوز در حیرت و عزای مسافران کعبه (حادثه منا) بودیم که خبر آمد هما روستا پر کشید. بانوی کرخه تا راین از ساحل اقیانوس غربت راهی سفر ابدیت شد. هما روستا دیر آشنایی بود که همدیگر را در کنار رود راین یافتیم و این آشنایی سالیان سال به بهانه‌های مختلف تجدید شد. او در پیله خانواده ما همچون لیلای کرخه تا راین نفوذ کرد و این میسر نبود مگر بخاطر منش مهربانانه این بانوی هنرمند ، که وجودش از هنرش پیشی داشت.»

البته هنرمندان دیگری همچون محمدعلی کشاورز، پوران درخشنده، محمدعلی سجادی، علی دهکردی و حسین پاکدل هم در کنار مدیران و مسئولان از نقش آفرینی‌های «همای تئاتر ایران» و غم از دست دادن او نوشتند. رفتن این هنرمند باعث شد امسال چهارمین جشن آکادمی سمندریان هم در تاریخ همیشگی خود یعنی اردیبهشت‌ماه برگزار نشود و قرار است این مراسم 2 مهر ماه در اولین سال نبود هما روستا با اجرای دو نمایش ویژه از یکی از کارهایی که سمندریان به صحنه برده بود، برپا شود.

هما روستا در آخرین سال‌های عمر 59 ساله‌ی خود در نمایش «باغ آلبالو» حسن معجونی کار کرده بود و نمایشنامه‌خوانی «آنا کارنینا» را هم با حضور هنرمندانی همچون ترانه علیدوستی برای حمایت از هنرمندان بیمار و کمک به مردم زلزله‌زده آذربایجان کارگردانی کرد.

او همچنین در نمایش‌های «باغ وحش شیشه‌ای» (کارگردان)، «گنجینه طلا»، «بازرس»، «سرباز لاف زن»، «بازی استربندبرگ»، «مرغ دریایی»، «مرده‌های بی‌کفن و دفن»، «ازدواج آقای می سی سی پی»، «دایی وانیا»، «ببرگراز دندان» و «شعبده‌باز» حضور داشت و در سینما هم فیلم‌های «دیوار شیشه‌ای» (ساموئل خاچیکیان 1350)، «گزارش یک قتل» (محمدعلی نجفی 1365)، «پرنده کوچک خوشبختی» (پوران درخشنده 1366)، «تمام وسوسه‌های زمین» (حمید سمندریان 1368)، «تیغ آفتاب» (مجید جوانمرد 1369)، «ملک خاتون» (حسن محمدزاده 1369)، «مسافران» (بهرام بیضایی 1370)، «دو همسفر» (اصغر هاشمی 1370)، «از کرخه تا راین» (ابراهیم حاتمی‌کیا 1371)، «کودکانی از آب و گل» (عطالله حیاتی 1372)، «لژیون» (ضیاالدین دری1373) و «زن امروز» (مجید قاری‌زاده 1375) در کارنامه‌ی کاری او ثبت شده است.
مرجع : ایسنا