به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۲ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۱۱۶۷۱۲

کارگردان ایرانی سرمایه‌اش را آتش زد

گروه فرهنگی: علی احمدزاده، کارگردان سینمای ایران در اقدامی بی‌سابقه، نسخه اصلی و باکیفیت «مهمونی کامی» را روی یکی از سرویس‌های جهانی ویدیو قرار داد و بدین شکل، با آتش زدن به سرمایه‌اش، نسبت به عدم صدور مجوز برای فیلمش اعتراض کرد.
علی احمدزاده با ساخت «مهمونی کامی» وارد سینمای ایران شد؛ فیلمی که البته با پروانه فیلم ویدیویی -غیرسینمایی- ساخته شده بود اما پس از تولید، سازندگانش درخواست اکران سینمایی داشتند. «مهمونی کامی» که بر اساس طرحی از نازنین فراهانی و توسط مانی باغبانی نوشته شده، یک تله فیلم جاده‌ای با نقش آفرینی نازنین فراهانی، مینا ساداتی، مهدی کوشکی، میسا مولوی و پگاه آهنگرانی است.

ماجرا به سفر دو جوان (پگاه آهنگرانی و مینا ساداتی) به شمال برای حضور در مهمانی بازمی‌گردد اما از ابتدای داستان روایت سفر دو تن دیگر نیز به شمال مطرح می‌شود. آیا این دو نیز به مهمانی کامی می‌روند؟ مقصد مهمانی کامی است اما در فیلم مهمانی بستر داستان را تشکیل نمی‌دهد، بلکه مسیر رسیدن به این مهمانی، بستر داستان را تشکیل می‌دهد. فیلم اول علی احمدزاده یک اثر معمولی است که به واسطه توقیف، در قامت یک فیلم درخشان مورد توجه قرار گرفته است.

میسا مولوی و نازنین فراهانی به هیچ عنوان نمی‌توانند تصویری قابل باور ارائه کنند. حتی بازی‌های پگاه آهنگرانی و مینا ساداتی نیز حداقل حس باورپذیری را در مخاطب ایجاد نمی‌کند و به شدت تیپ هستند؛ موضوعی که علاوه بر کم تجربگی کارگردان در انتخاب بازیگر، به بضاعت اندک کارگردان در بازی گرفتن از این چهره‌ها نیز مرتبط است.

البته اولویت دادن انتخاب چند چهره به جای بازیگران مناسب برای دیده شدن این کارگردان در نخستین تجربه فیلمسازی نیز می‌تواند انگیزه دیگری برای این کستینگ باشد که نمی‌توان با پیش‌داوری به احمدزاده نسبت داد اما هرچه از این گمانه می‌گریزیم، بیشتر به آن نزدیک می‌شویم.

پس از آنکه «مهمونی کامی» نتوانست مجوز اکران را دریافت کند، علی احمدزاده فیلمش را در جشنواره‌های جهانی شرکت داد که واکنش مثبتی در پی نداشت. احمدزاده در این زمینه گفته یود: «وقتی به فیلم ما مجوز نمی‌دهند، نباید هم توقع داشته باشند که فیلم را در خانه نگه داریم، به هرحال این فیلم با سرمایه شخصی ساخته شده و به واسطه دیده شدن اثر سرمایه ساخت آن برمی‌گردد اما در همین مدت هم بسیاری از فیلم‌ها که حتی پروانه ساخت هم نداشتند در جشنواره‌های مختلف خارجی شرکت و جایزه هم گرفتند.»