به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۳ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۱۱۶۷۸۷
عذرخواهی ​منعی برای ​پیگیری‌های​ ​قضایی ندارد

عارف: عذرخواهی مرتضوی دیرهنگام بود

گروه سياسي: رئیس مجمع نمایندگان تهران گفت: اظهارات رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل هشدار جدی به غرب به خصوص آمریکا بود که به تعهدات همه باید وفادار باشند.
عارف: عذرخواهی مرتضوی دیرهنگام بود
محمدرضا عارف در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دبیرستان شهید کدخدایی در جمع خبرنگاران در ارزیابی از اظهارات رئیس جمهور در محل سازمان ملل، گفت: ‌صحبت‌های خوبی مطرح شد و در عین حال هشدار جدی به غرب و به خصوص آمریکا بود که باید همه به تعهدات خود وفادار باشند و همه برای اجرایی شدن برجام که یک تعهد بین‌المللی است تلاش کنند و این مسأله الگویی برای حل چالش‌های آینده بین کشورها باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره عذرخواهی مرتضوی، گفت:‌ این مسأله یک بحث اخلاقی است و ریشه در فرهنگ اسلامی ما دارد که اگر خطایی کردیم عذرخواهی کنیم. البته عذرخواهی منعی برای پیگیری‌های حقوقی و قضایی ندارد. وی تصریح کرد: به نظرم این عذرخواهی دیرهنگام بود؛ در عین حال قابل تقدیر  است و می‌تواند الگویی برای موارد دیگر باشد. عارف در ادامه در پاسخ به این سوال که گفته شد مرتضوی از مسائلی عذرخواهی کرد که زمانی تبرئه شده بود، اظهار کرد: دادگاه باید حرف آخر را بزند، قاضی که نیستیم، عذرخواهی نزد افکار عمومی قابل قبول‌تر است.

رئیس مجمع نمایندگان تهران در رابطه با آخرین برنامه‌ها و فعالیت‌های شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز اظهار کرد: این شورا روند خوبی را طی می‌کند و امیدواریم با ارزیابی عملکرد از دور اول بتوانیم شورای منسجم‌تر و با اجماع بیشتری را داشته باشیم. وی همچنین درباره فعالیت‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز گفت: این شورا، شورای احزاب تأثیرگذار بوده است که اکنون هم باید حضور داشته باشد و تمام احزاب اصلاح‌طلب با جدیت در صحنه حضور داشته باشند.

عارف خاطرنشان کرد: برای ما مهمترین مسأله حضور مردم در انتخابات است و این را رسالتی برای همه احزاب می‌دانیم. ضمن اینکه در این شورا چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب غیرحزبی وجود دارد که تأثیرگذار هستند. وی ادامه داد: شأن نزول شورای سیاست‌گذاری این بود که از یک طرف از ظرفیت احزاب استفاده کند و از طرف دیگر از ظرفیت اشخاص برجسته که ان‌شاءالله این مسیر را ادامه دهیم. این عضو کمیسیون آموزش مجلس در رابطه با تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، ‌گفت: جهت‌گیری فراکسیون امید مقابله با فقر،‌ فساد و تبعیض است، به ویژه فساد. در واقع هر جایی که تخلف و خطایی باشد ما حمایت می‌کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره آخرین پیگیری‌ها برای استیضاح فانی (وزیر آموزش و پرورش)، گفت: مطالبات فرهنگیان به‌حق است و ما این مطالبات را به رسمیت می‌شناسیم. البته به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشته حد لازم برای فرهنگیان را ادا نکرده‌ایم. لذا بخشی از مواردی هم که اصولاً در استیضاح مطرح می‌باشد، همین است. باید همه تلاش کنیم مجلس و دولت جایگاه آموزش و پرورش در بودجه و سهم آن در تولید ناخالص داخلی قابل قبول باشد. البته معتقدیم که با تعامل و گفت‌وگو می‌شود حل کرد. ضمن اینکه استیضاح هم حق طبیعی مجلس است.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وی هم با استیضاح موافق است یا خیر، اظهار کرد: شرایط کشور طوری است که مسائل باید با تفاهم و تعامل با دولت پیگیری شود. البته حق مجلس را برای سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص هم در جای خود وجود دارد و از آن غافل نمی‌شویم. نماینده مردم تهران در مجلس درباره اینکه آیا بحث استیضاح در فراکسیون امید منتفی شده است یا خیر، گفت: بحث استیضاح نمی‌تواند در هر برهه‌ای منتفی تلقی شود اما تعاملاتی با وزرایی که بحث آنها مطرح بوده داشته‌ایم و نتایج خوبی گرفته‌ایم و در آینده اعلام می‌کنیم. رئیس مجمع نمایندگان تهران در خصوص تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نیز اینگونه اظهار کرد که پیگیری‌هایی انجام شده و با فعالیت مجدد مجلس تصمیم‌گیری نهایی انجام خواهد شد.