به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۵ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : ۱۱۷۰۱۹

قلیان‌های میوه‌ای جمع‌آوری نمی‌شوند

گروه جامعه: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مسائل فرهنگی دکمه‌ای نیست که با یک اشاره به طور کامل اجرا شود، طرح جمع‌آوری قلیان مانند بستن کمربند ایمنی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری صبح امروز در خصوص طرح جمع‌آوری تنباکوهای میوه‌ای از اماکن عمومی، گفت: اماکن عمومی تعریف دارد و نحوه نظارت بر آنها مشخص است مثلاً ما هیچ گاه ادعا به جمع‌آوری قلیان‌ها از سطح پارک‌ها نکرده‌ایم زیرا ارگان مسئول باید اقدامات لازم را با توجه به مصوبه انجام دهند البته نظارت مستقیم در این طرح بر عهده ما است.

وی گفت: برای رسیدن به این هدف مهمترین وسیله افزایش مطالبات اجتماعی است. هیچ دولتی با جریمه و مأمور گذاشتن نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد بلکه باید در محیط‌های اجتماعی مطالبات مردمی به وجود آید همچون بستن کمربند ایمنی که فرهنگ ایمنی مردم بالا رفت. اجرای طرح جلوگیری از مصرف قلیان در اماکن عمومی نسبت به گذشته بهتر شده اما به ایده‌آل نرسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به نحوه کار اورژانس‌ها و رساندن بیمار به بیمارستان، گفت: سیستم ما برای اورژانس‌های بیمارستان‌های دولتی تعریف شده است، اورژانس بیمارستان دولتی قبلاً می‌توانست مصدوم را به بیمارستان خصوصی انتقال دهد اما هم اکنون منحصراً با توجه به نقشه، ترافیک و غیره بیمار را به بیمارستان دولتی می‌رسانند اما بعد  از انتقال بیمار خانواده وی در صورت تمایل می‌توانند بیمار را به بیمارستان خصوصی انتقال دهند.

حریرچی بدهی برخی بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش دارو را تأیید کرد و گفت: وزارت در صورت کمبود بودجه و پول به کارانه پزشکان و شرکت‌های دارویی فشار می‌آورد. هم اکنون بیمه‌های ما به بیمارستان‌های دولتی بدهکارند، بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش و شرکت‌های پخش به تولیدکننده دارو این یک چرخه است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه بیمارستان رسول اکرم (ص) از بهمن ماه تاکنون هزینه غذا، لباس و ... کادر درمانی خود را پرداخت نکرده است و دانشگاه ایران در پاسخ به این عدم پرداخت اذعان می‌کند بودجه دست دانشگاه تهران است، گفت: این قضیه درست است، کارانه‌ها دچار عقب‌افتادگی است، بیمارستان‌هایی داریم که از آذر ماه پول کادر درمانی خود را پرداخت نکردند اما از این موارد زیاد نیست. در این مورد هم دو دانشگاه می‌توانند با همدیگر موضوع را حل کنند.