به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۷ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۱۱۷۱۹۹

دستاوردهای برجام قابل انکار نیست

گروه ورزشي: معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: دولت مدعی نیست که کارنامه بی عیب و نقصی داشته و نمره 20 گرفته اما در این سه ساله تلاش کرده تا عملکرد خوبی از خود به جا بگذارد و برعهدی که با مردم بسته متعهد و پایبند باقی بماند.
دستاوردهای برجام قابل انکار نیست
محمد شریعتمداری سه شنبه شب در نشست هم اندیشی با قزوینی های مقیم خارج از کشور و علاقه مندان به سرمایه گذاری در این استان در آستانه سفر روز چهارشنبه رئیس جمهوری به قزوین، افزود: پیام جدیدی را از ایران در حوزه سیاست خارجی به دنیا منعکس کرد.
وی با اشاره به برخی سیاه نمایی ها علیه دولت یازدهم اظهارکرد: این دولت هیچ گاه از انقلاب و آرمان های آن رویگردان نبوده و مقام عالی آن، یک روحانی تمام عیار و کسی است که برای نخستین بار واژه امام را برای بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی به کار برد و آن را تثبیت کرد.
معاون اجرایی رئیس جمهوری به مذاکره های هسته ای میان ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: اگر اسناد این مذاکره ها یک روز منتشر شود مردم خیلی بیشتر از امروز از افرادی چون محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قدردانی می کنند.
شریعتمداری ادامه داد: این مذاکره های پرافتخار از جانب ایران با موضع قدرت دنبال شد و در آن برحق میهن اسلامی در زمینه های مختلف تاکید و از حقوق کشور عقب نشینی نشد.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: این دولت تلاش کرده تا با اعتمادسازی و ایجاد فرصت برای کسانی که بر طبل بدبینی می کوفتند و ایران را مخل امنیت جهانی معرفی می کردند، بتواند شرایط بهتری را برای کشور ایجاد کرده و مسائل و مشکلات خود را در حوزه روابط بین الملل در فضای مذاکره حل کند.
وی با بیان اینکه برجام فضای امن و مطمئنی را برای کشورهای خارجی به منظور ارتباط با ایران فراهم آورده است، اضافه کرد: پیش از این به دلیل ترس کشورها از تحریم ها و قطعنامه ها و اعمال مجازت های بین المللی این فضا فراهم نبود.

** برخی مخالفان دولت دستاوردهای برجام را انکار می کنند
وی در ادامه گفت: برخی که عمدتا مخالف دولت هستند، دستاوردهای برجام را نادیده می گیرند اما نمی توان این دستاوردها را انکار کرد.
شریعتمداری با بیان اینکه برجام تابوشکنی کرد و نشان داد ایران آن چیزی نیست که عده ای در جهان آن را نشان می دادند، افزود: به عنوان نمونه پیش از این برای نخستین بار بود که موضوع هولوکاست در زیر سایه ایران هراسی فرصت یافت تا در سازمان ملل اجماع جهانی داشته باشد.
شریعتمداری با بیان اینکه پس از انتخابات سال 92، کشور به سمت آرامش پیش رفت و این موضوع را در مسائل داخلی و سیاست خارجی شاهد بودیم، افزود: در سایه امید و اعتماد مردم به دولت در طول سه سال گذشته شاهد کمرنگ شدن مشکلات اقتصادی کشور نیز بوده ایم.
وی، رساندن اقتصاد کشور به رشد مثبت و تک رقمی کردن نرخ تورمی که تا 46 درصد رسیده بود را از جمله تلاش های دولت برای بهبود شرایط اقتصادی خواند و گفت: این تحول ها در حالی رخ داد که در دوره گذشته قیمت کالاها از صبح تا بعدازظهر یک روز قابل پیش بینی نبود و اگر کسی چکی را برای خرید جنسی صادر می کرد اطمینان نداشت که با همان میزان وجه پرداخت شده می تواند کالای خود را تحویل بگیرد.

** در دوره قبل انتظار می رفت قیمت دلار به 10 هزار تومان برسد
معاون اجرایی رئیس جمهوری با بیان اینکه در دوره قبل وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای نابسامان بود که انتظار می رفت دلار تا 10 هزار تومان افزایش قیمت داشته باشد، افزود: این در حالی بود که قیمت نفت در آن مقطع زمانی تغییر زیادی نداشت اما شاهد افزایش قیمت لحظه ای دلار در بازار ارز کشور بودیم.
وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید با وجود کاهش کم سابقه قیمت نفت و رسیدن آن از 120 دلار به 30 دلار، شاهد نوسان خاصی در بازار ارز و بالا رفتن قیمت دلار نبودیم.
شریتعمداری در ادامه گفت: دولت یازدهم به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و با توجه به اینکه اقتصاد کشور هنوز از حالت تک محصولی خارج نشده است، مجبور شد تا به مالیات اتکای بیشتری داشته باشد چرا که پرداخت حقوق کارمندان و هزینه امور جاری یک حقیقت است و نمی توان آن را انکار کرد.
وی خاطرنشان کرد: دولت همه تلاش خود را برای حمایت از صنایع به کار گرفته است، هرچند وضعیت اقتصادی کشور شاید مجال نداده است که این حمایت ها تمام و کمال باشد.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه به مشکلات مربوط به تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: دولت توصیه کرده است تا فشارها از ناحیه این دستگاه به بخش تولید و صنعت به حداقل برسد تا بنگاه های اقتصادی بتوانند شرایط لازم را برای تقویت توان خود به دست بیاورند.

** برخی برداشت غلطی از تغییر پیام ایران در سیاست خارجی دارند
وی با بیان اینکه دکتر روحانی پیش از انتخاب به عنوان رئیس جمهوری از کارنامه روشن و برجسته ای در نظام جمهوری اسلامی برخوردار بوده که دبیر شورای امنیت ملی و ریاست سازمان پدافند در دوران دفاع مقدس از جمله آنها بوده است، گفت: برخی ها از تغییر پیام ایران در سیاست خارجی برداشت های غلطی می کنند که این صحیح نیست چرا که رئیس جمهوری هیچ صحبت و اقدامی خلاف آرمان های انقلاب نکرده است.
معاون اجرایی رئیس جمهوری ادامه داد: تغییر پیام ایران حاکی از این است که می توان ضمن پایبندی به آرمان ها و ارزش های انقلاب و اسلام با به کارگیری عقلانیت و تدبیر، یک هم زیستی مصلحت آمیز و بدون ادعای جنگ طلبی با دنیا داشت و کشور را در سایه آرامش به جلو پیش برد.
او به تلاش دولت برای استفاده از ظرفیت و توان ایرانیان خارج از کشور به منظور تقویت اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست مسئولان دولت با فعالان ایرانی خارج از کشور در هر استان پیش از سفر رئیس جمهوری به آن نیز در همین راستا است.
شریعتمداری، جذب سرمایه های خارجی را مورد توجه دولت خواند و افزود: در پنج ماهه امسال شاهد 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور بوده ایم که 1.6 میلیارد دلار آن به صورت قطعی انجام شده است و امیدواریم این روند رو به رشد که پس از برجام ایجاد شده با کمک ایرانیان خارج از کشور سرعت بگیرد.
مرجع : ايرنا