به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۱۱۷۲۰۳
با حضور وزیر بهداشت در سن پترزبورگ

فناوری تولید داروی ایرانی در روسیه

گروه جامعه: با همکاری جمهوری اسلامی ایران و حضور سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خط تولید ماده اولیه یک داروی نوساخت با فناوری و دانش ایرانی در شهر سن پترزبورگ روسیه کار خود را آغاز می کند.
فناوری تولید داروی ایرانی در روسیه
نخستین برنامه سفر دو روزه سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت و هیات همراه امروز (چهارشنبه) شرکت در مراسم گشایش تولید ماده اولیه داروی فینگولیمود (داروی ایرانی درمان ام اس) در سن پترزبورگ است.
براساس برنامه اعلام شده، زمینه های بیشتر همکاری های دو کشور در حوزه سلامت و درمان، تجهیزات پزشکی، تبادل تجربیات و شناسایی زمینه های نو توسعه روابط در این بخش ها نیز در مذاکرات وزیر بهداشت با مقام های روسی بررسی خواهد شد.
همچنین روز پنجشنبه در جریان مذاکرات هاشمی با ورونیکا اسکوورتسوا وزیر بهداشت روسیه اسنادی در حوزه های مختلف همکاری های بهداشت و درمان بین دو کشور امضا خواهد شد.
از سوی دیگر، نهایی کردن توافق های های همکاری با بخش خصوصی روسیه نیز از دیگر برنامه های این سفر است.
همچنین قرار است وزیر بهداشت در دومین روز سفر خود با گروهی از پزشکان ایرانی مقیم روسیه دیدار و از یک مرکز پیشرفته مغزی نیز بازدید کند.
سیدعلی صدرالسادات معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت نیز از مرکز اورژانس و آمبولانس هوایی مسکو و امکانات موجود در آن بازدید و با مسئولان آن رایزنی خواهد کرد.
روسیه پس از برزیل دومین کشور جهان در جذب سرمایه گذاری دارویی و توسعه این صنعت به شمار می رود.
براساس اطلاعات وزارت صنایع و بازرگانی روسیه، در سال های اخیر رشد بازار داروی این کشور برابر با 17 میلیارد دلار بوده است که علت آن افزایش سطح زندگی و بهداشت، گسترش دسترسی مردم به داروهای گران بها و افزایش بودجه مالی طرح دی.ال.او (برنامه کنترل شده دولتی بازپرداخت هزینه های دارو برای طبقات کم توان مالی) است.
به گزارش ایرنا، بخشی از اسناد نقشه راه توسعه روابط ایران و روسیه که پائیز سال گذشته در نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در مسکو امضا شد و ارزش طرح های مورد توافق 40 میلیارد یورو می باشد، در برگیرنده اجرای پروژه هایی در حوزه بهداشت و درمان و دارویی بین دو کشور نیز هست.
همچنین برپایه توافق چندی پیش تهران و مسکو، یک کارخانه داروسازی به صورت مشترک برای ساخت داروهای مختلف از جمله ویژه بیماری های سخت درمان در ایران راه اندازی می شود که فناوری و چرخه آن از سوی شرکت بیوکاد به ایران واگذار خواهد شد و طرف های ایرانی سهامدار آن هستند.
بیوکاد شرکت بیوفناوری روسیه تولید کننده داروهایی برای درمان سرطان خون، بیماری های زنان و اعصاب و همچنین امراض عفونی است که دفاتر و نمایندگی هایی در آمریکا، برزیل، چین، هند، سنگاپور و بسیاری از کشور های دیگر دارد.
پتروواکس یکی از پیشرفته ترین کارخانه های روسیه در حوزه های ساخت داروهای نوآورانه، زیست دارو و واکسن نیز برنامه راه اندازی واحد تولید مشترک واکسن های ضد انفلوآنزا و هپاتیت ب را با طرف ایرانی خود نهایی کرده است.
همچنین دو کشور برای تشکیل کار گروه مشترکی در این زمینه تفاهم کرده اند که یکی از مهمترین اهداف آن تسهیل شرایط ثبت دارو برای شرکت های داروسازی و تجهیزات پزشکی طرف های ایرانی و روسی می باشد.
وزیر بهداشت روسیه چندی پیش با اشاره به توانمندی دانشمندان و پزشکان ایرانی در عرصه های مختلف درمانی، برای همکاری در حوزه های وابسته به سلامت و درمان با جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرد و همچنین عرصه دارویی و درمانی روسیه را یکی از بزرگترین بازارهای جهان در این حوزه خواند که آماده واردات داروهای ایرانی است.
مرجع : ايسنا