به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۸ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۱۱۷۳۲۱
مخالفت روسيه با آتش‌بس؛ همچنان بمباران مي‌كنيم

اوباما: وضع حلب قلب‌ها را به درد می‌آورد

گروه بين‌الملل: روسيه درخواست‌ةاي بين‌المللي درباره قطع كردن حملات جنگنده‌های روس در سوریه را رد کرد، و اعلام کرد که همچنان به بمباران حلب ادامه خواهد داد!
اوباما: وضع حلب قلب‌ها را به درد می‌آورد
پیشتر جان کری، وزیر خارجه آمریکا از روسیه خواسته بود حملات هوایی‌اش را به ویژه در حلب متوقف کند اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران گفت که حملات هوایی جنگنده‌های روسیه برای حمایت از بشار اسد ادامه خواهد داشت.

از سوي ديگر، باراک اوباما، در نشست خود در پایگاه نظامی آمریکا تاکید کرد: باید با توجه فداکاری‌های گسترده در زمینه حضور نیروها در میدان جنگ بسیار مهم است که در زمینه اعزام نیرو عاقلانه فکر کنیم چرا که ارتش آمریکا در افغانستان و عراق نیز حضور دارد دیگر مجالی برای استقرار آنها در سوریه نیست. اوباما با اعمال فشارهایی در زمینه قربانیان جنگ طی پنج سال و نیم گذشته روبه‌رو است.

اوباما گفت: اوضاع کنونی حلب و ديگر مناطق سوریه قلب‌ها را به درد می‌آورد و تقریبا تمام هفته را به بازنگری در سیاستم در سوریه فکر می‌کنم. رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: ما از کارشناسان مستقل بهره خواهیم گرفت. من از منتقدان سیاست خودم کمک خواهم گرفت. آیا به عقیده شما این راه درستی نیست که من باید آن را دنبال کنم. راهی که می‌تواند ما را در ممانعت از جنگ داخلی کمک کند به من نشان دهید. اوباما افزود: در سوریه بدون افزایش نیرو چه سناریویی را می‌توان اجرا کرد که جنگ داخلی را متوقف کند.

طرح فرانسه برای برقراری آتش‌بس در حلب

وزیر خارجه فرانسه از تصمیم این کشور برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت مبنی بر اجرای آتش بس در حلب خبر داد. ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه در سخنان خود در جلسه پارلمان این کشور عنوان داشت: ما در حال حاضر پیش‌نویس قطعنامه خود را در زمینه برقراری آتش بس در حلب را بین اعضای شورای امنیت توزیع کرده‌ایم. این پیش نویس قطعنامه باعث می‌شود تا همگان متوجه مسئولیت‌های خود شوند. کسانی که به این قطعنامه رای ندهند ممکن است به خاطر توطئه چینی در ارتکاب جنایت جنگی مورد بازخواست قرار بگیرند.

این اقدام بعد از یک روز از سخنان فرانسوا اولاند صورت گرفت که گفته بود آنچه در حلب می‌بینیم یک کشتار غيرانساني و وحشيانه است. وی گفت: نظام حاکم سوریه و حامیان آن مسئولیت این کشتار را بر عهده دارند. شهر حلب شاهد افزایش تحرکات نظامی و حملات هوایی گسترده بوده که باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها تن شده است. شورای امنیت روز شنبه با برگزاری نشستی در خصوص افزایش اقدامات نظامی در حلب اوضاع این شهر را بررسی کرد.

آمریکا روسیه را به تعلیق همکاری تهدیدی کرد

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای روز چهارشنبه اعلام کرد، جان کری در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف گفته است، در صورتی که مسکو گام‌هایی با هدف پایان دادن به آنچه که در حلب اتفاق می‌افتد برندارد، همکاری با آن رادر پرونده سوریه به حالت تعلیق درمی‌آورد. به موجب بیانیه وزارت خارجه آمریکا، کری به لاوروف ابلاغ کرده است، آمریکا در صورتی که روسیه حمله به حلب را متوقف نکند و به توافقنامه آتش‌بس بازنگردد آماده فراهم سازی مقدمات تعلیق همکاری و تعهد دو جانبه با روسیه درباره سوریه به ویژه در زمینه ایجاد مرکز مشترک "هماهنگی نظامی" است. کری روسیه را مسئول استفاده از بمب‌های آتش زا و ذخایر خوشه‌ای دانست و ایجاد گذرگاه‌های امن در حلب و مناطق دیگر خواستار شد. وزارت خارجه آمریکا به مسکو هشدار داد در صورتیکه خشونت‌ها در سوریه متوقف نشود تندروها از خلأ سوء استفاده کرده به منافع روسیه یا دیگر شهرهای روسیه حمله خواهند کرد.