به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۱ ساعت ۰۷:۴۳
کد مطلب : ۱۱۷۵۴۹
عضو هیات مدیره خانه موسیقی:

صدای استاد شجریان مصداق حق‌الناس است

گروه هنري: عضو هیات مدیره خانه موسیقی در مراسم هفدهمین سالگرد تاسیس اين مركز هنري گفت: صدای استاد شجریان مصداق حق‌الناس است و امیدوارم رسانه ملی به فکر فرو برود.
این مراسم با نیم ساعت تاخیر نسبت به زمان اعلام شده و پخش تلاوت قرآن آغاز شد. در ادامه سرود ملی جمهوری اسلامی ایران توسط ارکستر گروه کر خانه هنرمندان به رهبری محمود میرزایی نواخته شد. سپس قطعه «چراغ خانه» از ساخته‌های محمد سریر توسط این ارکستر اجرا شد. هنگامی که سریر قصد ایراد سخنانی را داشت ورود گربه‌ای به روی سن تالار وحدت باعث خنده و سپس تشویق حاضران شد!

سریر در سخنانش گفت: خیلی خوشحال هستم که این نهاد (خانه موسیقی) طی این ١٧ سال به بلوغ لازم رسیده است. خانه موسیقی در این سال‌ها حضور موثر و فراز و فرودهای زیادی داشته است. او ادامه داد: ارکستر خانه هنرمندان اولین اجرای رسمی خود را پس از رونمایی‌اش انجام می‌دهد. سن متوسط اعضای این ارکستر ٢٠ سال است و من پیش‌بینی آینده خوبی را برای آنها دارم. ما باید زمینه را برای جوانان این چنینی فراهم کنیم.

این آهنگساز و رهبر ارکستر با بیان این که قطعه بعدی که نواخته می‌شود را به محمدرضا شجریان تقدیم می‌کند، اظهار کرد: شعر این قطعه (شیرین و فرهاد) را زنده یاد مجتبی کاشانی سروده است که بنیانگذار کار و نهادهای خیریه زیادی در ایران بوده است. سپس قطعات «شیرین و فرهاد» و «ایران ایران» نواخته شد. محمود میرزایی آواز این قطعات را بر عهده داشت. سپس ویدیویی با عنوان «خانه موسیقی در دو سالی که گذشت» برای حاضران پخش شد.

حمیدرضا نوربخش، دبیر هفدهمین جشن، مدیرعامل سابق و عضو هیات مدیره خانه موسیقی، در سخنانی اظهار کرد: خوشحالم که در هفدهمین سال تأسیس این نهاد تأثیرگذار در خدمت شما هستم. خدا را شاکریم که انتخابات هیات مدیره خانه موسیقی با نظم برگزار شد و همه کانون‌ها با نظم کار خود را آغاز کردند و هیات‌مدیره نیز شکل گرفت. انتخابات این دوره خانه موسیقی با نظارت‌های خاص برگزار شد و بنابراین هیچ شائبه‌ای در آن وجود ندارد. در چهار سال آینده فصل جدیدی از خانه موسیقی پیش روی ماست و با منتخبین تازه‌نفس این دوره حرکت‌های خانه موسیقی شتاب خواهند گرفت. امیدوارم که با این اتفاق به همه چالش‌ها فائق بیاییم.

او ادامه داد: اشتغال هنرمندان موسیقی از دغدغه‌های اصلی ما بوده است. جوانان با استعدادی هستند که باید برای آنها فکری کرد. ما با خیل عظیمی از جوانان با صلاحیت روبه‌رو هستیم. آنها باید چه کار کنند؟ کدام عرصه برای آنها مهیاست؟ متأسفانه رسانه ملی ما هیچ‌ گونه ارتباطی با این موضوع ندارد و حلقه رسانه، حلقه مفقوده ماست؛ در حالی که مهم‌ترین نقش را میان هنرمندان و مخاطبان رسانه بر عهده دارد. زمانی که این حلقه گسسته است، هنرمند باید موانع کوچک و بزرگی را رفع کند تا به مخاطب خود برسد.

نوربخش اضافه کرد: من از مسئولان برای چندمین بار خواهش می‌کنم که برای این جوانان کاری انجام دهند. دبیر هفدهمین جشن خانه موسیقی منع نوازندگی بانوان در بخش‌های کشور را یکی از چالش‌هایی دانست که توجیح منطقی، عقلانی و قانونی ندارد و گفت: اگر بانوان می‌توانند تحصیل موسیقی کنند، پس چطور نمی‌توانند در این زمینه کار کنند؟ با توجه به این که نیمی از کشور و جامعه موسیقی ما را بانوان تشکیل می‌دهند، باید برای این موضوع توجیهی پیدا یا قانونی وضع کرد که تکلیفشان معلوم شود. این یکی از خواسته‌های جدی ماست و من از مسئولان درخواست می‌کنم که به این خواسته جواب بدهند.

نوربخش در ادامه صحبت‌های خود به موضوع لغو کنسرت‌ها در شهرهای مذهبی نیز اشاره و بیان کرد: این موضوع، موضوع داغ امروز است که مایه تأسف است. ما یک قانون، یک جغرافیا و یک حاکمیت داریم که در بخشی برگزاری کنسرت‌ مجاز و در بخش دیگر غیرمجاز است. او با اشاره به نتیجه نظرسنجی شبکه چهار صدا و سیما در چند هفته گذشته ادامه داد: این نظرسنجی یکی از نقاط عطف این سال‌ها بود و نشان داد بیش از ۹۹ درصد افکار عمومی می‌گوید برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی ایرادی ندارد. اگر بخواهیم بر اساس فقها پیش برویم، آنها این موضوع را در نظر عرف جامعه واگذار کرده‌اند و این ۹۹ درصد یعنی عرف جامعه. زمانی که مردم می‌گویند مشکلی ندارد، یعنی مشکلی ندارد.

نوربخش تأکید کرد: ما باید تابع قانون باشیم و مثل همه از قانون تمکین کنیم. در دو، سه روز اخیر اتفاق ناگواری در شهر قم افتاده است. برنامه‌ای بسیار هنرمندانه، هنجارمند و قابل‌ دفاع در قالب برنامه‌ای ارکسترال با اشتیاق زایدالوصف مردم قم اجرا شد. تمام محتوای برنامه از لحاظ شعری و موسیقایی خوب بود اما عده‌ای آمده‌اند، به حاشیه‌ها توجه کرده و این موضوع را دستمایه قرار داده‌اند و مراجع عظام را به این موضوع کشانده‌اند.

نوربخش با این درخواست که موسیقی را ابزار دعواهای سیاسی نکنید، افزود: در هر برنامه‌ای اگر بخواهیم دنبال حاشیه برویم، حاشیه پیدا می‌کنیم. حتی در عزاداری امام حسین. هر قدر به روزهای انتخابات سال ۱۳۹۶ نزدیک می‌شویم، این دعواها بالا می‌گیرد اما خواسته ما این است که برای اهداف سیاسی، دستاویز دیگری پیدا کنند. این موسیقی مظلوم است.

او ادامه داد: همه این‌ها برای فشار بر دولت است. ما دغدغه مراجع را خوب می‌فهمیم. ما دین‌مداری و اخلاق‌مداری را می‌فهمیم. هنر ما به ویژه هنر موسیقی سنتی که میراث گرانبهای کشور ما است، هنجارترین و معنوی‌ترین نوع موسیقی است. متأسفانه کسانی را که دغدغه دین دارند، وارد این دعوا و وادار می‌کنید نسبت به این موضوعات واکنش نشان دهند. خواهش داریم مسئولان وزارت ارشاد در این زمینه ایستادگی کنند. تنها چیزی که ما بر آن پافشاری می‌کنیم قانون است و بس.

او در بخش دیگری از سخنان خود به محمدرضا شجریان اشاره و اظهار کرد: جای او که عزیز دل مردم ایران است، در این جشن خالی است. شکر خدا استاد به سلامت به وطن بازگشته‌اند. مسئولان محترم دولتی نیز با همه وجود در این زمینه کمک کرده‌اند و پیگیری می‌کنند. خواهش می‌کنم رسانه‌ها به شایعات در مورد ایشان دامن نزنند. استاد شجریان حالشان خوب است و بنده هر روز حال ایشان را رصد می‌کنم.

نوربخش اضافه کرد: ایشان برای این که بتوانند فعالیت‌های طبیعی روزانه خود را داشته باشند، فیزیوتراپی انجام می‌دهند، زیرا در این دو، سه ماهه که درمان می‌کردند، مشکلاتی برایشان پیش آمده است. نوربخش همچنین گفت: محمدرضا شجریان حق‌الناس است. باید این حق‌الناس را به مردم برگردانیم. صدای او مصداق حق‌الناس است. امیدوارم رسانه ملی به فکر فرو برود.

اجرای موسیقی نواحی گروه «سازینه» بخش دیگری از مراسم بود. علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت ارشاد و فرزاد طالبی، مدیر کل دفتر موسیقی نیز در این مراسم حضور داشتند. اولین بخش از تقدیرهای این دوره از جشن به استادان و پیشکسوتان موسیقی نواحی اختصاص داشت که با حضور فرزاد طالبی، محمد سریر و تقی ضرابی از عثمان کیم نه ای (خواننده کرد)، حسین طیبی (نوازنده لله‌وا) ، احسان عبدی‌پور (نوازنده سرنا) و علی اسدی (نوازنده کرنا) تقدیر شد. در ادامه و در بخش استعدادهای جوان علی قنبری (١٤ ساله و نوازنده تار) و مبینا یوسفی (١١ ساله و نوازنده گیتار) به ترتیب به اجرای زنده پرداختند.