به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۱ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۱۱۷۵۶۹
جهان منتظر کشته شدن 1میلیون تن دیگر در سوریه است؟

اردوغان: داعش نتیجه بحران سوریه است

گروه بین الملل: رییس جمهوری ترکیه از جامعه بین الملل به خاطر عدم اقدام مناسب درباره سوریه به شدت انتقاد کرد و گفت: آیا جهان منتظر کشته شدن یک میلیون تن دیگر در این کشور پیش از انجام کاری جدی است؟
اردوغان: داعش نتیجه بحران سوریه است
به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در پارلمان این کشور گفت: بیش از 600 هزار غیرنظامی در جریان جنگ سوریه کشته شدند. آیا جامعه بین الملل منتظر است تا یک میلیون تن دیگر کشته شوند تا دست به کار شود؟ داعش هنوز در اکثر نقاط عراق و سوریه مستقر است و این درحالی است که یک ائتلاف بین المللی دو سال است با این گروه تروریستی می‌جنگد.

وی درباره عملیات موسوم به "سپر فرات" در مرزهای سوریه با ترکیه نیز گفت: داعش مقصر بحران سوریه نیست بلکه نتیجه آن است، این پنجمین سال جنگ سوریه و سومین سال حضور داعش در عراق و سوریه است. ترکیه نمی‌تواند دست بسته بنشیند و شاهد عملیات‌های تروریستی باشد به همین دلیل است که "ارتش ترکیه تمام تلاش خود را به کار گرفته تا گروه‌های ترویستی را از سوریه بیرون براند. عملیات ما در سوریه «قانونی» است و در صحنه جهانی کسی با عملیات ما در سوریه مخالف نیست و تاکنون توانسته‌ایم 5000 کیلومتر مربع را از شر داعش پاکسازی کنیم."

رییس جمهوری ترکیه همچنین از تناقض در سیاست‌های آمریکا در منطقه به شدت انتقاد و آمریکا را به حمایت از پ.ک.ک و متحدانش در سوریه متهم کرد و گفت: آمریکا با پ.ک.ک، یگان‌های مدافع خلق کرد و حزب اتحاد سوریه دموکرات همکاری می‌کند و این یک "اشتباه بسیار بزرگ" است. ادعای اجازه دادن به پ.ک.ک برای مقابله با داعش در شمال عراق اصلا درست نیست. ما چنین اجازه‌ای را نداده‌ایم. نبرد موصل به زودی و شاید ماه آتی میلادی کلید بخورد و ترکیه در این نبرد و مقابله با داعش نقش فعالی خواهد داشت.

اردوغان 19 اکتبر سال جاری میلادی را زمان انجام این عملیات اعلام کرده استنیروهای مسلح ترکیه در شمال موصل در حال آموزش پیشمرگ ها و نیروهای سنی عراقی برای مقابله با داعش هستند. همچنین پارلمان ترکیه برای 13 ماه دیگر اعزام نیروهای نظامی این کشور به خارج را تمدید کرد.

همچنین رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که ترکیه نباید کودتای اخیر در این کشور را فراموش کند. رجب طیب اردوغان، در جمع نمایندگان پارلمان ترکیه گفت: همه از جمله شما باید موضعی محکم و غرورآفرین در برابر کودتای اخیر از خود نشان دهند.

وی ادامه داد: پارلمان یکبار در دوران پس از جنگ استقلال ترکیه و یک بار هم پس از کودتای 15 ژوئیه با حضور 79 میلیون شهروند ترکیه در ارائه درس آزادی و دموکراسی کارآزموده شده است. باید این اتفاق به عنوان یکی از نمونه‌های بزرگ در تاریخ جهان نشان داده شود.

اردوغان اضافه کرد: من بار دیگر اعلام کرده و بر این مساله تاکید می‌کنم که ما نباید کودتای 15 ژوئیه را فراموش کنیم. وی بار دیگر با اشاره به حضور میلیونی مردم در گردهمایی همبستگی "ینی کاپی" در ترکیه پس از کودتا گفت: حفظ و دفاع از روح همبستگی ینی کاپی وظیفه ماست.

همچنین اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره توافق لغو روادید میان ترکیه و اتحادیه اروپا برای سفر شهروندان ترکیه بدون اخذ روادید به کشورهای اروپایی گفت: توافق باید این ماه به اجرا درآید. رییس جمهوری ترکیه درباره روابط آینده کشورش از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست درباره عضویت این کشور تصمیم نهایی بگیرند.

به گزارش شبکه خبری دویچه وله، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جهموری ترکیه در سخنرانی خود در مراسم آغاز کار سالانه مجلس ملی ترکیه با لحنی تند از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست درباره عضویت کشورش تصمیم نهایی بگیرند.

اردوغان گفت: اگر اتحادیه اروپا خواهان پذیرش عضویت کامل ترکیه است، ما برای این کار آماده‌ایم اما آنها باید بدانند که ما در این باره به پایان مرز صبرمان رسیده‌ایم.

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: در این باره لازم نیست حاشیه‌پردازی کنید و یا به بازی‌های دپیلماتیک متوسل شوید. این تصمیم شماست که راه خود را با یا بدون ترکیه ادامه دهید. ما در انتظار یک پاسخ شفاف و صمیمانه از شما هستیم.

بحث پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا از سال‌های دهه ۶۰ میلادی مطرح بود اما گفت‌وگوهای رسمی در این باره از زمان آغاز نخست‌وزیری اردوغان در سال ۲۰۰۳ آغاز شد. او در سال‌های گذشته توانست از فهرست‌ طولانی خواست‌های اصلاحی اتحادیه اروپا در قوانین ترکیه بخشی را به انجام رساند اما هنوز موارد بعضا حساسی از آنها عملی نشده است.

گفت‌وگوهای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پس از ناآرامی‌های پارک گزی در سال ۲۰۱۳ و افزایش انتقادهای اروپا از روش‌های اقتدارگرایانه اردوغان در اداره امور با کندی پیشرفت مواجه شد. پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه در ترکیه و بازداشت‌ها و اخراج‌های پس از آن، روابط این کشور با اتحادیه اروپا بدتر شد.

اردوغان در سخنرانی خود در پارلمان این کشور گفت، ماه اکتبر ماه بسیار مهمی در مناسبات ترکیه با اتحادیه اروپا خواهد بود. او افزود، ضروری است اتحادیه اروپا در این ماه شرط ویزا برای سفر شهروندان ترکیه به اروپا را لغو کند. لغو ویزا برای شهروندان ترکیه در سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بخشی از توافق اتحادیه اروپا با این کشور درباره پناهجویان است. این توافق در ماه مارس ۲۰۱۶ به عمل آمد اما اتحادیه اروپا اصرار دارد که پیش از لغو ویزا، قانون ضدترور ترکیه تغییر کند.
مرجع : ایسنا