به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۱۱۷۷۳۵
فرشچیان از فرهیختگان و نوادر هنر این سرزمین است

رونمایی از 2 هدیه جدید استاد فرشچیان

گروه فرهنگي: 2 اثر نگارگری استاد محمود فرشچیان که به تازگی به موزه آستان قدس رضوی هدیه شده، عصر دوشنبه در آیینی با حضور مسئولان این آستان رونمایی شد.
رونمایی از 2 هدیه جدید استاد فرشچیان
این 2 اثر اهدایی به نام های ' شام غریبان' و 'آسمان چهارم' با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس در محل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در معرض دید عموم قرار گرفت. رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از این 2 اثر، ذوق سرشار، تخیل ژرف و اندیشه ورزی عالمانه را مهمترین ویژگی های آثار استاد فرشچیان برشمرد. محمد هادی زاهدی بیان کرد: با افزودن این 2 اثر نگاره جدید شمار آثار اهدایی استاد فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی در طول سالهای گذشته به 16 اثر رسید. وی اظهار کرد: گنجینه بزرگ اهدایی این هنرمند برجسته که همه آنها از آثار بزرگ نگارگری کشور است در تالار اختصاصی استاد فرشچیان در موزه آستان قدس رضوی در معرض دید عموم قرار دارد.
زاهدی از تابلوی شام غریبان، به عنوان چهارمین اثر عاشورایی اهدایی استاد فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی نام برد و گفت: این تابلو در کنار تابلوهای برجسته 'عصر عاشورا'، 'پرچمدار حق' (حضرت ابوالفضل) و 'هدیه عشق' (حضرت علی اصغر) در این موزه در معرض دید بازدیدکنندگان است. وی گفت: تابلوی شام غریبان به سبک نگارگری و با تکنیک اکریلیک در ابعاد 123در 143سانتی متر در سال 1394 خلق شده که آن را می توان ادامه تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان دانست که اسارت و غربت خاندان امام حسین(ع) را به تصویر کشیده است.
زاهدی اظهار کرد: تابلوی آسمان چهارم نیز به سبک نگارگری و با تکنیک اکریلیک در ابعاد 123در 143سانتی متر در سال 1394 کشیده شده این اثر پیامبر اکرم (ص) در مسیر معراج را نشان می دهد.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این آیین گفت: استاد فرشچیان از فرهیختگان و نوادر هنر این سرزمین و مایه افتخار ایران اسلامی است که هنر متعهد در آثار ایشان متبلور شده است. مرتضی بختیاری افزود: زبان هنر یکی از بهترین روش های انتقال معارف اسلامی و فرهنگ غنی اهل بیت (ع) است و گاهی تاثیری را که یک اثر هنری در مخاطب می گذارد با مطالعه 10جلد کتاب نمی توان قیاس کرد.
مرجع : ايرنا