به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۳ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۱۱۷۸۳۰

مرگ در بوشهر، اهدا قلب در تهران

گروه جامعه: معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت چگونگی پیوند اعضای بیمار مرگ مغزی بوشهری به بیماران نیازمند عضو و همچنین انتقال هوایی قلب این بیمار به تهران را تشریح کرد.
هادی ایازی گفت: بعدازظهر چهارشنبه از سوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مرکز پیوند وزارت بهداشت اعلام شد که فردی در این شهر دچار مرگ مغزی شده و چون در این شهر امکان پیوند قلب، کلیه و کبد وجود نداشت، بنابراین بایدهماهنگی‌های لازم را برای انتقال قلب کبد و کلیه این بیمار به نقاط دیگر انجام می دادیم.

وی با اشاره به هماهنگی وزارت بهداشت با هوا فضای سپاه پاسداران، اظهار داشت: یک فروند هواپیمای جت در اختیار ما قرار داده شد و پزشکان متخصص برای برداشت قلب، همان شب به سمت بوشهر پرواز کردند و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز برای برداشت کبد و کلیه به بوشهر رفتند.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه صبح پنج شنبه، اعضای بدن این بیمار مرگ مغزی به طور موفقیت آمیزی برداشته شد، افزود: سرعت بالای انتقال قلب به تهران، یکی از مهم‌ترین نکات این عمل جراحی بود و حتی قبل از رسیدن پزشکان به فرودگاه بوشهر، هواپیما آماده پرواز بود و در تهران هم با هماهنگی‌های انجام شده، آمبولانس به باند پرواز و در کنار هواپیما رفت و در مدت زمان کمتر از 10 دقیقه، قلب این بیمار به بیمارستان امام خمینی(ره) منتقل شد.

وی گفت: خوشبختانه برداشتن قلب بیمار نیازمند پیوند قلب، با هماهنگی پزشکان متخصصی که به بوشهر رفته بودند، انجام شد و به محض رسیدن قلب از فرودگاه، پیوند با موفقیت انجام شد.

ایازی ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت بین بخشی در این عمل پیوند، اظهار داشت: وزارت بهداشت از ظرفیت پروازی هوا فضای سپاه پاسداران استفاده کرد که باید از آنها و خلبانان این پرواز تشکر کنیم.

وی ضمن تقدیر از تلاش های دانشگاه های علوم پزشکی بوشهر، شیراز و تهران، گفت: با ایثار خانواده نوجوان 14 ساله‌ای که دچار مرگ مغزی شده بود، چهار بیمار نیازمند پیوند قلب، کبد و کلیه نجات پیدا کردند و برای آن مرحوم، آرزوی غفران الهی داریم.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت یادآور شد: در صورت استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های دیگر می‌توان در اعمال پیوند اعضا از سیستم ترانسفر (حمل و نقل) هوایی مناسب بهره برد تا بتوانیم از اعضای افرادی که در شهرستان‌ها دچار مرگ مغزی می‌شوند و در آن مناطق امکان عمل پیوند وجود ندارد، برای بیماران نیازمند استفاده کنیم.

ایازی در ادامه گفت: پیشنهاد ترانسفر هوایی اعضای بدن افراد مرگ مغزی شده در مناطق فاقد امکانات این عمل را به وزیر بهداشت ارائه کردم و بنا شد در آینده‌ای نزدیک، جلسه‌ای در این خصوص برگزار شود. اما مشارکت خیرین حوزه سلامت هم در تامین هزینه‌های این خدمات، بسیار مهم و اساسی است.