به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۴ ساعت ۰۷:۲۲
کد مطلب : ۱۱۷۸۴۱

شناسایی کانون‌های گرد و غبار در عراق

گروه جامعه: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: کانون‌های گردو غبار در عراق شناسایی شده اما تا زمانی که داعش در آن مناطق است هیچ کاری برای از بین بردن گرد و غبار نمی‌توان کرد.
معصومه ابتکار افزود: 70 درصد کانون‌های گردوغبار در کشور منشاء خارجی دارد و کانون اصلی آن کشور عراق است که البته علاوه بر عراق از عربستان سعودی نیز ما گرد وغبار داریم. وی گفت: نکته قابل تامل کانونهایست که اخیرا در‌ترکمنستان و ارمنستان، خراسان رضوی را تحت تاثیر قرار داده است. ابتکار افزود: کانون‌های داخلی کشور نیز خود یکی از منشاء‌های گرد و غبار در کشور هستند که دو مصوبه در رابطه با بحث مقابله با گردوغبارهای داخلی درحال اجرایی شدن است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در برخی موارد کارهای خوبی برای کانونهای داخلی صورت گرفته اما در برخی دیگر نبود تامین اعتبار کافی مانع از پیشرفت کار شده است. سازمان جنگل‌ها و مراتع مسئول اجرای طرح نهال کاری و مالچ پاشی است که در حد توان خود و اعتباراتش، در سال‌های گذشته این کار صورت گرفته است. وی با اشاره به احیای تالاب‌های کشورکه خود منشاء دیگری از کانون‌های گردو غبار است، ادامه داد: در خوزستان متاسفانه در سال 92 تالاب هورالعظیم کاملاَ خشک شده بود اما امسال بیش از 60 درصد این تالاب آبگیری شده و حیات در‌آن جاری است.

رئیس سازمان حفاظ محیط زیست افزود: تنها کاری که ما در حال حاضر برای منشاء گرد و غبار خارجی می‌توانیم انجام دهیم تهیه گزارش‌های مستند از کانون‌های اصلی گردو غبار است که بعد از جمع آوری به وزارت امور خارجه تحویل می‌دهیم تا وزیر امور خارجه با مسئولان ذیربط، دوجانبه و بین المللی این موضوع را منعکس کند. وی گفت: در سطح بین المللی در حال حاضر تنها کشوری که پیگیر کانون‌های گردو غبار است ایران است اما تا زمانی که ناامنی‌ها و نا پایداری‌ها در منطقه باشد این مشکلات برطرف نمی‌شود و آثار و عوارض و خسارت‌های آن برای مردم کشورهای همسایه کاملاً مشهود است.

ابتکار با اشاره به قطعنامه‌های تهیه شده در خصوص کانون‌های گرد و غبار از خارج از کشور ادامه داد: ما چهار قطعنامه در خصوص کانونهای گردوغبار تهیه کردیم و از سال گذشته تاکنون، اولین قطعنامه جهانی مقابله با گردو غبار منتشر شده و این گزارش نشان می‌دهد که کانونهای اصلی گردوغبار چیست و از سازمان مرتبط با آن خواسته‌ایم وظایف خود را انجام دهند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: تا زمانی که جنگ و ناامنی در منطقه حاکم باشد هیچ کاری نمی‌توان انجام داد در واقع کانون اصلی گردو غبار به ایران، کشورهای همسایه است و بیشترین مناطق کانون گردوغبار در حیطه جنگ سوریه، عراق و داعش قرار گرفته است.

ابتکار با اشاره به صحبت‌های وزیر محیط زیست عراق در خصوص کانون‌های گردوغبار در این کشور گفت: وزیر محیط زیست عراق هم می‌گوید ما کانون‌های گردوغبار را شناسایی کردیم اما در حیطه ما نیست و در حصار داعش است و تا زمانی که داعش در منطقه وجود دارد کاری برای کانون‌های گردوغبار نمی‌توان کرد. ابتکار با اشاره به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده گفت: در حال حاضر دولت بیش از بیست هزار تاکسی فرسوده را نوسازی کرده و شصت هزار تاکسی نیز در نوبت نوسازی است. وی با اشاره به نوسازی سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی ادامه داد: علاوه بر نوسازی تاکسی‌های فرسوده سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوس‌ها نیز در حال به روز رسانی و توسعه هستند که اقدامات گسترده‌ای در خصوص هوای پاک پایتخت صورت گرفته است.