به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۶ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۱۱۷۹۷۷
بیانیه مشترک ایران و ویتنام

روحانی هانوی را به مقصد مالزی ترک کرد

گروه سیاسی: دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه صبح جمعه هانوی پایتخت ویتنام را پس از مذاکره با مقام های این کشور و رسیدن به توافقاتی برای توسعه مناسبات دو جانبه به مقصد کوالالامپور پایتخت مالزی ترک کرد.
روحانی هانوی را به مقصد مالزی ترک کرد
رئیس جمهوری که عصر چهارشنبه در نخستین مرحله از سفر به جنوب شرق آسیا وارد هانوی شده بود، روز پنجشنبه به طور جداگانه با 'چان دای گوآنگ' رئیس جمهوری، 'نگوئین خوان فوک' نخست وزیر و 'نگوین فو ترونگ' دبیر کل حزب کمونیست ویتنام دیدار و مذاکره کرد. در جریان سفر رئیس جمهوری به ویتنام دو سند همکاری در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات و لغو روادید دارندگان گذرنامه های خاص و خدمت امضا شد.

بررسی نحوه همکاری ایران با ویتنام در کشت فراسرزمینی و تعیین محورهای تجارت محصولات کشاورزی از جمله توافقات هیات های ایرانی و ویتنامی در این سفر بود و مقرر شد پیش نویس موافقت نامه ایجاد قرنطینه گیاهی و دامی دو کشور نیز تهیه شود.

در این سفر همچنین توافق شد کمیسیون مشترک ایران و ویتنام به میزبانی تهران به زودی برگزار شود و توافقات و تفاهماتی در راستای تقویت گسترش همکاری های اقتصادی، بانکی، مالی، گردشگری و بازرگانی دو کشور بعمل آمد. اجرایی شدن روابط کارگزاری بین بانک های مرکزی ایران و ویتنام از توافقات این سفر بود و اعلام شد کارت های اعتباری اتباع دو کشور نیز به رسمیت شناخته می شود.

هیات های ایرانی و ویتنامی همچنین برای مکانیزم حساب مشترک به منظور تسویه حساب مبادلات تجاری طرفین به توافق رسیدند. رئیس جمهوری، سفر به هانوی و مذاکره با مقام های ارشد ویتنامی با هدف توسعه و تعمیق همه جانبه روابط دو کشور را موفقیت آمیز خواند و تاکید کرد با تصمیماتی که درجریان سفربه هانوی اتخاذ شد، فصلی نوین و دور تازه ای از روابط میان تهران و هانوی آغاز می شود.

دکتر حسن روحانی و هیات همراه در دومین مرحله از سفر به منطقه جنوب شرق آسیا ظهر جمعه به وقت محلی وارد کوالالامپور پایتخت مالزی شده و مذاکراتی با 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر و دیگر مقام های بلندپایه این کشور برای توسعه همکاری ها انجام می شود.

انجام دیدارهای دو جانبه با مقام های بلندپایه مالزی، دیدار با نخبگان و دیدار با گروهی از ایرانیان مقیم مالزی از برنامه های سفر دو روزه رئیس جمهوری به کوالالامپور است. مقصد سوم و آخر دکتر روحانی در سفر به منطقه جنوب شرق آسیا تایلند و شرکت در دومین اجلاس سران مجمع گفت وگوی همکاری های آسیا در بانکوک و انجام دیدارهای دو جانبه است.

'محمود واعظی' وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مالزی نیز روز پنجشنبه وارد این کشور شد و با 'مصطفی محمد' وزیر صنعت و تجارت خارجی و رئیس مالزیایی کمیسیون مشترک دیدار و گفت وگو کرد. طرفین در این دیدار توافق کردند اوایل سال 2017 میلادی هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را در تهران برگزار کنند.

همچنین ایران و ویتنام در پایان سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری به هانوی در بیانیه مشترکی با اشاره به تغییرات عمیق و پیچیده در وضعیت منطقه ای و بین المللی، بر همکاری کشورهای در حال توسعه در امور بین المللی تاکید کردند.

در این بیانیه مشترک که در 14 بند منتشر و تارنمای 'ویتنام پلاس' آن را روز جمعه منعکس کرد، ایران و ویتنام تاکید کردند حفظ صلح و ثبات در جنوب شرق آسیا و غرب آسیا به نفع جامعه بین المللی است.

در این بیانیه با اشاره به دیدارهای رئیس جمهوری کشورمان با 'چان دای گوآنگ' رئیس جمهوری، 'نگوئین خوان فوک' نخست وزیر و 'نگوین فو ترونگ' دبیر کل حزب کمونیست ویتنام، تاکید شد این دیدارها در فضای صمیمی و دوستانه برگزار شده و هر دو طرف در مورد همکاری در مسائل مورد علاقه مشترک و روابط دوجانبه، منطقه ای و مسائل بین المللی تبادل نظر کردند.
براساس این بیانیه، طرف ایرانی از حمایت ویتنام برای پیوستن کشورمان به پیمان مودت و همکاری آ.سه.آن قدردانی کرد و دو طرف تمایل خود را برای تقویت همکاری در زمینه های مختلف و تلاش مشترک به منظور پیشرفت و رفاه آسیا از جمله آ.سه.آن اعلام کردند.

دو طرف برای افزایش مشاوره و حمایت متقابل در مجامع منطقه ای و بین المللی توافق کردند و هانوی از حمایت ایران از نامزدی ویتنام در سازمان های بین المللی، به ویژه در چارچوب سازمان ملل متحد و نامزدی ویتنام برای پست مدیر کلی یونسکو برای سال های 2017 تا 2021 و کمیسیون حقوق بین الملل در این مدت قدردانی کرد.

براساس این بیانیه، ایران و ویتنام برای افزایش همکاری های دو جانبه در تجارت و سرمایه گذاری توافق کردند و متعهد به ارائه شرایط مطلوب برای کسب و کار در دو کشور به منظور افزایش دسترسی به بازار یکدیگر شدند به گونه ای که هدف مبادلات 2 میلیارد دلاری بین دو کشور در آینده محقق شود.

دو طرف ایده همکاری در مزارع برنج در ویتنام برای صادرات به ایران را مورد بحث قرار دادند و دو رئیس جمهوری بر اهمیت همکاری های بیشتر در بخش ارتباطات و اطلاعات از راه دور، علم و فناوری، خدمات مهندسی، کشاورزی، انرژی و امنیت تاکید ورزیدند.

دو طرف همچنین برای تقویت بیشتر مشاوره و تبادل نظر در مورد مبارزه با قاچاق کالا، مواد مخدر و مواد مربوط به مواد مخدر، جرایم فراملی و سایبری به توافق رسیدند. دو رئیس جمهوری موافقت کردند که همکاری ها را در بخش آموزش عالی، تبادل استاد و دانشجو، گردشگری، بهداشت و سلامت و جوانان و ورزش افزایش دهند. دو طرف همچنین به حمایت و ارائه تسهیلات لازم به شهروندان ویتنامی و ایرانی برای بازدید از کشورهای یکدیگر تاکید کردند.

رهبران دو کشور بر ضرورت نقش سازنده جامعه بین المللی در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تاکید کردند و خواستار انجام همکاری عملی در این زمینه شدند. ویتنام همچنین از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان 'جهان علیه خشونت و افراطی گری' که رئیس جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده بود، قدردانی کرد.

همچنین توافقنامه ای بین دولت جمهوری سوسیالیستی ویتنام و دولت جمهوری اسلامی ایران برای لغو متقابل روادید دارندگان گذرنامه های خاص و خدمات و یادداشت تفاهم بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزارت ارتباطات جمهوری ویتنام در خصوص همکاری در بخش اطلاعات و ارتباطات امضا شد.
مرجع : ایرنا