به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۶ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۱۱۸۰۵۰
جهانگیری:

اقتصاد ایران جزو ۲۰ اقتصاد برتر دنیاست

گروه اقتصای: معاون اول رییس جمهور دکتر اسحاق جهانگیری حضور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران ضمن افتتاح این نمایشگاه از آخرین دستاوردها در حوزه فناوری نانو بازدید کرد.
دکتر اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح این جشنواره با تاکید بر لزوم کاهش وابستگی اقتصاد به منابع طبیعی گفت: دانش باید اصلی ترین جایگزین درآمدهای نفتی باشد و تنها ذخیره و منبعی که تمام نشدنی است، دانش و مغز انسان است. جهانگیری با تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع)‌اظهار داشت: ایران کشوری است که از پیشینه مهمی در تولید علم برخوردار بوده است و دانشمندان ایرانی در تاریخ نقش مهمی ایفا کرده اند اما متاسفانه در یک دوره تاریخی فاصله ای ایجاد شد و ایران از چرخه علم و دانش قدری عقب ماند.

وی افزود: خوشبختانه در سال های اخیر موضوع تولید علم و فناوری به یک گفتمان غالب در کشور تبدیل شده و انصافاً بانی اصلی این حرکت مقام معظم رهبری بودند که همواره نسبت به این موضوع حساسیت نشان دادند و دولت ها را تشویق نمودند که به این عرصه ورود کنند و امروز آثار آن در کشور قابل مشاهده است و امیدوارم که روز به روز سرعت و شتاب تولید علم و فناوری در کشور بیشتر شود.
وی با اشاره به بیماری هلندی که در دهه 50 گریبانگیر کشورهای نفتی شد افزود: پس از این اتفاق بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند راهکاری برای جبران این مشکل پیدا کنند و عمدتاً به سمت ایجاد صندوق هایی رفتند که درآمدهای نفتی را در آن پس انداز کنند و در مواقع کاهش درآمدها از این صندوق استفاده نمایند.

دکتر جهانگیری ادامه داد: در این میان هیچ کشوری به دنبال جایگزین کردن درآمدهای نفتی و کاهش اتکاء اقتصاد به این درآمدها نرفت.معاون اول رییس جمهور اقتصاد ایران را اقتصادی بزرگ و جزو 20 اقتصاد برتر دنیا برشمرد و گفت: باید اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق دهیم و تجربه تاریخی، سابقه ایران، تعداد نیروی انسانی تحصیلکرده و وضعیت مطلوب دانشگاه های کشور نشان می دهد که تحقق این امر کاری شدنی و امکانپذیر است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 4 میلیون و 600 هزار دانشجو در سطح کشور وجود دارد و تعدادی از دانشگاه های کشور حرکت رو به رشدی را در پیش گرفته اند و به سمتی می روند که در سطح جهان مطرح باشند.دکتر جهانگیری با تاکید براینکه این ظرفیت ها و وجود نیروی انسانی پرانگیزه و توانمند می تواند ما را به سمت اقتصاد دانش بنیان رهنمون سازد گفت: آنچه در این مسیر مهم است این است که نقشه راه مشخصی در اختیار داشته باشیم.