به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۱۱۸۰۷۹
روي جلد تایم با يك آيه قران مجيد؛

کلاه‌سفیدهای سوریه چه کسانی هستند؟

گروه بین‌الملل: هفته‌نامه تایم در شماره جدید خود، برای گزارشی که درباره امدادرسانان داوطلب سوري موسوم به کلاه‌سفیدهای سوریه دارد، آیه‌ای از قرآن را روی جلد برده است که «هر کس جان یک نفر را نجات دهد، بشریت را نجات داده است.»
کلاه‌سفیدهای سوریه چه کسانی هستند؟
 گروه «دفاع غیرنظامی سوریه» که با نام «کلاه‌سفیدها» نیز شناخته می‌شود، سازمانی برای حمایت و نجات جان شهروندان این کشور است که امسال از نامزدهای جایزه صلح نوبل هم بودند. اعضای این سازمان داوطلب و غیرمسلح هستند که در فیلم‌های‌ منتشر شده از جنگ خونین سوریه در حال برداشتن آوار و نجات افراد دیده می‌شوند. آنها از سال ۲۰۱۳ تا کنون در مناطق بمباران شده حضور یافته و قربانیان را از زیر ساختمان‌های ویران شده نجات می‌دهند. سازمان دفاع غیرنظامی سوریه خود را غیر سیاسی می‌خواند، اما روسیه و دولت دمشق آن را به پیوند با مخالفان متهم می‌کنند. این سازمان در مناطقی حضور می‌یابد که از کنترل نیروهای دولتی سوریه بیرون است.

رائد صالح، رئیس این سازمان در واشنگتن با اعلام این که بخش شرقی حلب زیر بمب‌ها آوار شده، خواستار کمک به این منطقه شد: «در هشت روز گذشته شاهد حملات وحشیانه به حلب بودیم. شهر حلب ۱۷۰۰ بار هدف حمله هوایی قرار گرفته که ۱۹ مورد آن با بمب‌های بشکه ای و ۲۰۰ مورد دیگر با بمب خوشه ای و سلاح‌های دیگری بوده که استفاده از آنها در جهان ممنوع است.» داوطلبان این سازمان که شمارشان به حدود سه هزار نفر می‌رسد، از نقاط مختلف سوریه آمده اند و شامل مرد و زن، نانوا، معلم و مهندس و غیره هستند.

صالح افزود: «ما امروز در شهر حلب ۱۲۰ داوطلب کلاه سفید داریم. ۱۲ نفر از آنان مجروح شده‌اند. ما در تلاشیم تا در حلب، دوره‌های آموزشی بگذاریم و نیروهای داوطلب جدید جذب کنیم زیرا دور جدید حملات وحشیانه در این شهر بی‌سابقه بوده است.» داوطلبان این سازمان هفته گذشته در شهر ادلب یک زن و کودک را زنده از زیر آوار بیرون آوردند. در حمله هوایی به ادلب ۲۱ نفر کشته شدند. دختربچه نجات یافته دست کم دو ساعت زیر آوار مانده بود. تصویر وحیده، دختربچه چهار ماهه و گریه امدادگری که او را نجات داد، در رسانه های جهان منتشر شد و بازتاب زیادی داشت. بنا بر آمار منتشر شده در سایت کلاه سفیدها، این گروه از سال ۲۰۱۳ تا کنون ۶۲ هزار نفر را نجات داده و ۱۴۲ نفر از اعضا خود را در این راه از دست داده است.