به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۱۱۸۰۹۷

موزه عروسک های ملل بازگشایی شد

گروه فرهنگي: موزه عروسک های ملل همزمان با روز جهانی کودک (16مهرماه) طی آیینی در موسسه خانه دوستان آشنا بازگشایی شد.
موزه عروسک های ملل بازگشایی شد
'علی گلشن' از مدیران موزه عروسک های ملل روز جمعه در حاشیه این آیین با اشاره به مشکلات اقتصادی پیش آمده برای این موزه به خبرنگار ایرنا گفت: تیرماه سال جاری به دلیل پایان اجاره ملک موزه عروسک های ملل مشکلاتی برای این موزه ایجاد شد.وی با بیان اینکه در آستانه تعطیلی موزه رایزنی و مذاکراتی با نهادها و مسئولان میراث فرهنگی و شهرداری تهران انجام شد، افزود: متاسفانه در این زمان حمایت و کمکی را از سوی مسئولان دریافت نکردیم و در نهایت موزه تعطیل شد. گلشن گفت: در پی تعطیلی موزه عروسک های ملل کمپینی در حمایت از بازگشایی این موزه در فضای مجازی ایجاد و 1500 نفر از علاقمندان و دوستداران موزه با حمایت های مادی و معنوی و اهدای عروسک، خواهان بازگشایی مجدد موزه شدند که موزه عروسک های ملل راه اندازی شود.

مدیر موزه عروسک های ملل با اشاره به مذاکرات مسئولان این موزه با شهرداری تهران افزود: شهرداری مکانی را در منطقه12 در اختیار موزه عروسک های ملل قرار خواهد داد که این مکان در حال بازسازی است.گلشن با بیان اینکه حدود 1800 عروسک از کشورهای مختلف جهان در موزه عروسک های ملل نگهداری می شود، اظهار کرد: در موسسه خانه دوستان آشنا مجموعه هایی اهدایی به موزه عروسک های ملل و در منطقه 12 مجموعه های اصلی موزه به نمایش گذاشته خواهد شد. وی گفت: برنامه های آموزشی موزه عروسک های ملل و تورهای بازدید از این موزه از هفته جاری آغاز شده و طبق معمول دو سال گذشته به صورت هفتگی برنامه های آموزشی آشنایی با فرهنگ و عروسک ملل در موزه برگزار می شود.

 در آیین بازگشایی موزه عروسک های ملل 'احمد محیط طباطبایی' رئیس ایکوم (شورای غیردولتی موزه ها) نیز با اشاره به ویژگی های موزه عروسک های ملل گفت: در این موزه، تعدادی عروسک به عنوان نماد و نشانی از خاطره جمعی و فرهنگی نگهداری می شود.
وی با بیان اینکه عروسک پدیده فرهنگی است، افزود: عروسک ها ابزاری آموزشی است و کودکان به وسیله عروسک می توانند با زندگی اقوام مختلف آشنا شوند.در آیین حسین محی الدین الهی قمشه ای ادیب، نویسنده و مترجم، قدسیه الهی قمشه ای استاد زبان و ادبیات فارسی، محبوبه نورصالحی سازنده عروسک و جمعی از اساتید موسسه خانه دوستان آشنا نیز حضور داشتند. همچنین در این آیین عروسک های اهدایی دکتر شمس الدین مفیدی و عروسک های فرهنگی ساخته محبوبه نورصالحی رونمایی شد.
موزه «عروسک های ملل» سال 1393 با نمایش700 عروسک فرهنگی از کشورهای مختلف جهان تاسیس شد، این موزه توانست پس از مدتی، تعداد 1500 عروسک را از 64 کشور جهان در آرشیو خود قرار دهد.  این موزه برای دو سال پی درپی از سوی شورای بین المللی موزه ها، عنوان موزه برتر گروه خصوصی را در شاخص های آموزش، پژوهش، بازدید و کودک و نوجوان دریافت کرد.
مرجع : ايرنا