به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۸ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۱۱۸۲۱۵

ریزگرد گاوخونی به چشم همه می‌رود

گروه جامعه: نماینده اصفهان در مجلس گفت: مدیریت آب کار سخت و پیچیده‌ای است و بعید می‌دانم وزارت نیرو از عهده این کار بر بیاید، ما سازمانی نیاز داریم که در آن متخصصان در مورد مدیریت آب نظر بدهند.
ریزگرد گاوخونی به چشم همه می‌رود
حیدرعلی عابدی در مراسم نکوداشت زاینده رود در اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: آنچه تاکنون برای زاینده رود پیش آمده سوء مدیریت است و این سوء مدیریت متوجه کسانی است که ادعای مدیریت آب کشور را دارند و امروز نتوانسته‌اند کاری کنند. همان گونه که امام (ره) فرمودند "اگر تخصصی ندارید و مسئولیتی را قبول کردید خیانت کرده‌اید"، سوء مدیریت افراد در زمینه آب زاینده رود در واقع خیانت است.وی افزود: مسئله آب امروز فقط مربوط به اصفهان و فریادهای مردم و کشاورزان این شهر نیست و خوشبختانه بسیاری از مسئولان امروز متوجه این مشکل شده‌اند و پس از آن هشت سال امروز دولت تدبیر و امید بهترین ابزار یعنی مصوبه شورای عالی آب را در اختیار ما قرار داده است.

تونل اول حق کشاورزان است
نماینده  اصفهان در مجلس ادامه داد: طبق این مصوبه تونل اول و آب طبیعی متعلق به کشاورزان است و حد و مرز افراد در این مصوبه مشخص است. آنچه وزارت نیرو می‌تواند به عنوان صاحب آب زاینده رود از آن استفاده کند تنها آوردهای این وزاتخانه است، اما امروز متاسفانه بهشت آباد بین جنگ‌های زرگری گیر کرده و تونل سوم کامل نشده است.عابدی ادامه داد: پس با این اوصاف در بهترین حالت در هر سال 350 میلیون متر مکعب آب، آورد وزارت نیرو است و این وزارتخانه این میزان آب را به هرکجا که می‌خواهد می‌تواند بفرستد، اما متاسفانه امروز وزارتخانه سه برابر این میزان را تخصیص می‌دهد، همین موضوع باعث شده که از ذخیره سد زاینده رود برداشت شود و این یعنی حق و حقوق مردم اصفهان ضایع شده است.وی تاکید کرد: برای اجرای مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب باید نیرویی از مردم تشکیل شود و بر تخصیص آب طبق مصوبه اقدام کند، چون مسئولان نشان دادند که در این زمینه درست عمل نمی‌کنند و دخل و تصرف در آن صورت می‌پذیرد.

حداقل به امضاهای مصوبه 9 ماده‌ای احترام بگذارید
نماینده مردم اصفهان در مجلس ی تصریح کرد: تالاب گاوخونی نباید خشک شود چون سال‌ها فاضلاب به این تالاب می‌رفته و رسوب کرده است که این رسوبات سمی اگر تبدیل به ریزگرد شود، سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد. اگر این رسوبات از کف گاوخونی بلند شد مردم یزد، تهران، قم، چهارمحال و اصفهان باید منتظر اتفاقات ناگوار باشند، این ریزگردها دیگر عراقی نیست.عابدی گفت: ما مشکلی نداریم که می‌گویند در چشمه لنگان از بودجه‌های دولتی هزینه شده و آن را به وزارت نیرو داده‌اند، ما مصوبات شورای عالی آب را قبول داریم، پس انتظار داریم که همه طبق آن عمل کنند و حداقل به آن امضاها احترام بگذارند.

مجمع نمایندگان بر سر آب متحد و هم پیمان است
وی تاکید کرد: مجمع نمایندگان اصفهان این بار همه در این زمینه متحد و هم پیمان هستند و چون مسیر قانونی است، نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری هم با ما مشکلی ندارند چراکه همه می‌دانند مشکل منابع آب مدیریتی است.این نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت آب کار سخت و پیچیده‌ای است و بعید می دانم وزارت نیرو از عهده این کار بر بیاید پس ما سازمانی احتیاج داریم که با جمع آوری متخصصان آب و زمین شناسی در مورد مسائل مدیریت آب نظر بدهند و اقدامات عملی ارائه کند.
مرجع : ايسنا