به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۱ ساعت ۰۰:۳۵
کد مطلب : ۱۱۸۳۴۲
تداوم بمباران هوایی روسیه به شرق حلب

بان کی مون: اسد ۳۰۰ هزار سوري را كشته است

عملکرد روسیه در سوریه شبيه‌ نازی‌هاست
گروه بين‌الملل: سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در بمباران هوایی روز سه‌ شنبه روسیه به شهر حلب، دهها نفر از جمله دست‌کم پنج کودک در اثر آتش‌سوزی ناشی از حملات در یک مدرسه در جنوب این شهر کشته شدند.
بان کی مون: اسد ۳۰۰ هزار سوري را كشته است
به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ در حملات روز سه‌شنبه دست‌کم ۱۲ غیرنظامی کشته شده و بسیاری از مناطق مختلف مسکونی منهدم شد. همزمان پزشکان بدون مرز،‌ برای درمان مجروحان خواستار ورود به شرق حلب شدند که در کنترل شورشیان مخالف دولت سوریه است. پابلو مارکو، مدیر اجرایی بخش خاورمیانه گزارشگران بدون مرز، گفت: روسیه و سوریه باید بمباران این منطقه را پایان دهند و برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، قوانین جنگی را رعایت کنند. وزیر خارجه انگلیس هم در سخنانی در پارلمان این کشور گفت کامیون های امدادرسان توسط جنگنده های روسیه منهدم و کارکنان انها کشته شدند و جنایات روسیه باید در محاکم بین المللی رسیدگی شود.

عملکرد روسیه در سوریه را به اقدامات نازی‌ها تشبیه کرد

یکی ازقانونگذاران انگلیس گفته است،این امکان وجود دارد که اقدامی موثر برای مقابله با حملات هوایی روسیه در سوریه و جلوگیری از تداوم بمباران غیرنظامیان در نظر گرفته شود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری پرس اسوسیشن، اندرو میشل، وزیر توسعه بین الملل در دوران نخست وزیری دیوید کامرون که ریاست نشست اضطراری مجلس عوام درباره اوضاع سوریه را برعهده داشت مدعی شد، نیروی هوایی می‌تواند بعنوان یکی از اعضای اتئلاف بین‌المللی با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه مانع جنایات جنگی روسیه در سوریه شود.

وی ادامه داد: انگلیس باید در توقف این فاجعه در حلب همکاری لازم را انجام دهد. آنچه که باید انجامش دهیم، شفاف و واضح است. هیچکس به دنبال جنگ با روسیه نیست هیچ کس نمی خواهد هواپیماهای نظامی روسیه را ساقط کند. اما ما به دنبال حفاظت از مردم در سوریه هستیم. این مقام مسئول انگلیسی حملات روسیه را به بمباران گوئرنیکا توسط نازی ها در خلال جنگ داخلی اسپانیا شبیه دانست و مسکو را به ارتکاب جرایم جنگی متهم کرد.

موگرینی: بروکسل برای برگزاری نشستی ویژه درباره سوریه آماده می‌شود

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وخیم توصیف کردن شرایط انسانی در حلب سوریه خواستار کمک نهادهای بین‌المللی به حلب و ارسال کمک‌های امدادی و تخلیه مجروحان از شرق حلب شد. به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه سوئد گفت که دو طرف به تفصیل درباره شرایط در سوریه گفت‌وگو کردند.

وی از مقدمات نشستی در بروکسل در سطح وزرای خارجه اتحادیه اروپا به منظور بررسی راهکارهای حل بحران سوریه خبر داد. او همچنین درخصوص اجرای توافق مهاجرتی با ترکیه گفت که در جریان سفر اوایل سپتامبر به آنکارا این مساله و سایر مسائل را با ترکیه به بحث گذاشته است. موگرینی تاکید کرد: روابط ما تنها به مساله مهاجران و پناهجویان ختم نمی‌شود. ما درباره موضوعات بسیاری از جمله شرایط در سوریه و مساله سازش با قبرس صحبت کردیم.

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا همچنین درباره قطع همکاری‌های روسیه و آمریکا و نیز بحران انسانی در حلب گفت: ما به شدت نگران تحولات سوریه و نه تنها حلب هستیم که هر روز بدتر می‌شود. اتحادیه اروپا پیشنهادی ارائه کرده است؛ یک پیشنهاد فوری برای بعد انسانی درگیری‌ها. تلاش داریم تا با کمک آژانس‌های سازمان ملل و گروه‌های مردم نهاد کمک پزشکی به شرق حلب بفرستیم و به مجروحان اجازه خروج از این منطقه داده شود. این مساله را با دبیرکل سازمان ملل، نماینده ویژه سازمان ملل و وزیران امور خارجه ایران و روسیه مطرح کردیم.

او تاکید کرد: موضع اتحادیه اروپا واضح است. ما نیازمند قطع خصومت‌ها هستیم و باید دسترسی بشردوستانه بلامانع برای کل سوریه فراهم شود. هرگز نمی‌پذیریم که دسترسی بشردوستانه به ارزیابی‌های سیاسی و یا نظامی منوط شود. شرایط حلب هم به صورتی است که نیازمند دریافت کمک‌های اضطراری است. هنوز هم امید داریم که با وجود بن‌بست سیاسی و نظامی، زمینه‌های مشترکی در میان رهبران بین‌المللی ایجاد شود تا کمک‌های امدادی به حلب و سایر مناطق بحران‌زده ارسال کنیم.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که این نهاد از همان ابتدا به شدت از تشکیل گروه بین‌المللی حمایت از سوریه حمایت می‌کرده است و معتقد بوده که تنها راه حل سیاسی برای بحران سوریه کارآمد است. این مسئول اروپایی تصریح کرد، بدترین تحول در حال حاضر بسته شدن فضای سیاسی به طور کامل و شنیده شدن صدای سلاح است.

دبیرکل سازمان ملل با درخواست از اعضای شورای امنیت برای انجام اقداماتی شفاف‌تر و پایان جنگ سوریه، گفت که نباید حل یک درگیری به آینده یک فرد گره بخورد. به گزارش ایسنا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با برنامه "منطقه درگیری" دویچه وله گفت که حل یک درگیری نمی‌تواند به آینده یک مرد بستگی داشته باشد.

این مقام همچنین در مورد شرایط انسانی وخیم در حلب سوریه سخن گفت و اظهاراتی خطاب به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه داشت. بان کی مون در پاسخ به این سوال که آیا اسد قاتل است، مدعی شد: این حقیقت دارد چرا که به دلیل ناکامی در رهبری او، مردم بسیاری کشته شدند؛ بیش از ۳۰۰ هزار تن. او در ادامه سخنانش گفت که سازمان ملل متحد باید تلاش‌های بیشتری در راستای جلوگیری از درد و رنج شهروندان حلب صورت دهد.

بان کی مون از روسیه و آمریکا خواست سیستم آتش‌بس در سوریه را از سر بگیرند تا سازمان ملل بتواند کمک‌های انسانی حیاتی را به بیش از پنج میلیون سوری که در محاصره هستند و با مشکلاتی برای این مساله دارند، برساند. بان کی مون گفت: البته ما باید بسیار قبل‌تر شروع می‌کردیم؛ ما باید از سربرنیتسا جلوگیری می‌کردیم؛ ما باید جلوی نسل کشی روآندا را می‌گرفتیم. در حلب هم ما نهایت تلاش خودمان را می‌کنیم. آینده یک فرد مثل اسد نباید این روند را متوقف کند.

با این حال بان کی مون از روسیه به دلیل آغاز مجدد حملات در سوریه انتقاد نکرد و گفت: به عنوان دبیرکل، قرار نیست اینجا بگویم که چه کسی درست است و چه کسی غلط. آمریکا و روسیه به شدت تلاش می‌کنند تا وضعیت سوری‌ها را ارتقا دهند.