به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۱ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب : ۱۱۸۳۵۶
بمباران هوایی بازار شرق حلب توسط هواپیماهای روسیه

پاپ: التماس می‌کنم در حلب آتش بس كنيد

گروه بين‌الملل: روسیه که از روز سه شنبه پس از چند روز وقفه دوباره بمباران بخش شرقی حلب را از سر گرفته است امروز هم بازار این منطقه را با موشک و بمب به خاک و خون کشید و حداقل ۱۵ غیرنظامی را به قتل رساند.
پاپ: التماس می‌کنم در حلب آتش بس كنيد
دیروز هم بالغ بر ۵۵ سوری بر اثر بمباران روس ها جان خود را از دست دادند. تازه ترین تصاویر از بخش شرقی شهر حلب در سوریه نشان از ویرانی گسترده این منطقه دارد. بخش شرقی حلب در دست مخالفان مسلح بشار اسد قرار دارد که از سوی نیروهای وفادار به اسد و هم پیمانان خارجی انها ماهها است تحت محاصره است.

در همين حال، پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها با اشاره به حملات هوایی در سوریه، بار دیگر از مسئولان ملتمسانه درخواست کرد تا اقدامات لازم برای آتش بس فراهم شود. به گزارش ایرنا رهبر مذهبی کاتولیک ها پس از موعظه های روز چهارشنبه خود در واتیکان به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت: می خواهم بار دیگر با تمام قربانیان غیر انسانی جنگ در سوریه ابراز نزدیکی کنم. من با تمام قدرت از مسئولان التماس می کنم تا اقدامات لازم برای آتش بس در سوریه و یا حداقل مدت زمان لازم جهت تخلیه غیر نظامیان ، بویژه کودکان که هنوز زیر بمباران بی رحمانه هستند، مهیا سازند.

رهبر مذهبی کاتولیک ها در ماه های اخیر نیز با انتقاد از قدرتمندان جهان اظهار داشت: متاسفانه اخبار مربوط به قربانیان غیر نظامی در جنگ سوریه، بویژه در حلب همچنان منتشر می شود، ولی اینکه این همه انسان بی گناه، حتی کودکان مجبور به تحمل هزینه جنگ، هزینه بسته بودن دل ها و عدم اراده صلح قدرتمندان شده اند، غیر قابل قبول است. فاجعه بی گناهان در سوریه بس است. خشونت و خودسری بس است. انتظار زندگی جاودانه، از وظیفه ما برای بهتر کردن جهان نمی کاهد. خیلی ها طوری رفتار می کنند که انگار صاحب جان دیگران هستند.

پاپ گفت: ما با دعا و همبستگی با برادران وخواهران سوری نزدیک به آنها هستیم و آنها را به مریم مقدس می سپاریم. رهبر مذهبی کاتولیک ها بارها خواستار مذاکره به عنوان راه حلی برای پایان یافتن درگیری ها شده و در مناسبت های گوناگون اظهار داشته است که فاجعه انسانی در سوریه باید از طریق گفت و گو، مذاکره و احترام به عدالت و کرامت بویژه احترام به ضعیف تر ها حل شود.

روسیه پس از چند روز وقفه «بمباران بخش شرقی حلب را از سر گرفت»
فعالان سوری و گروه دیدبان حقوق بشر سوریه می گویند، روسیه روز سه شنبه پس از چند روز وقفه دوباره بمباران بخش شرقی حلب را از سر گرفته است. در همین حال، زکریا ملحفجی، یک از نیروهای مخالف حاضر در بخش شرقی حلب به رویترز گفته است، بیشتر بمباران‌ها امروز بر محله «بستان القصر»متمرکز بود. وی اضافه کرده است: پس چند روز بمباران‌ها از سر گرفته شد و خیلی شدید بود. گروه دیده بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است نیز می گوید، در بمباران‌های روز سه شنبه دستکم ۲۵ نفر کشته ودهها نفر زخمی شده اند.

این در حالی است که نیروهای امدادگر و ساکنان بخش تحت کنترل شورشیان می گویند در این حملات دست کم ۵۰ نفر کشته شده‌اند. به گفته شهروندان در بمباران‌های روز سه شنبه یک مرکز درمانی و یک محل بازی کودکان نیز مورد حمله قرار گرفته است. به گزارش رویترز، ارتش سوریه و شیعیان مورد حمایت ایران نیز اعلام کرده اند که توانسته اند میدان «جندول» در شمال حلب را به کنترل خود در بیاورند. طبق این گزارش، روسیه و حکومت سوریه هفته گذشته از حملات و بمباران بخش شرقی حلب کاستند. ارتش سوریه اعلام کرده بود، از حملات به بخش تحت کنترل شورشیان کاسته شده تا ساکنان این مناطق بتوانند از شرق حلب خارج شوند.

حکومت سوریه پیشتر اعلام کرده بود نیروهای شورشی حاضر در بخش شرقی حلب در صورت بر زمین گذاشتن سلاح خود می توانند به همراه خانواده‌های خود به سلامت از این منطقه خارج شوند. مخالفان این در خواست حکومت سوریه را رد کرده اند. به گزارش رویترز، نیروهای دولتی سوریه می کوشیدند تا شهر حلب را به طور کامل تصرف کنند. حلب پرجمعیت‌ترین شهر سوریه پیش از آغاز جنگ در پنج سال و نیم پیش بود. این شهر هم اکنون به دو قسمت تحت کنترل دولت و تحت کنترل شورشیان تقسیم شده است. جنگ داخلی در سوریه باعث کشته شدن صد‌ها هزار نفر شده است. طی این مدت نیز میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه اشان آواره شده اند.

وزیران خارجه روسیه، آمریکا، عربستان و ترکیه برای گفت‌وگو درباره سوریه گردهم می‌آیند

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، مقام ارشد دستگاه دیپلماسی این کشور، روز شنبه ۲۴ مهر در لوزان سوییس با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و تعدادی از دیگر مقام‌های قدرت‌های منطقه‌ای‌ دیدار می‌کند. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه که خبرگزاری اینترفکس آن را منتشر کرده است، نامی از دیگر قدرت‌های منطقه‌ای که در این گفت‌وگوها حاضر خواهند بود، برده نشده اما خبرگزاری رویترز از حضور مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ترکیه در مذاکرات لوزان خبر داده‌اند. در این گزارش به حضور احتمالی ایران در گفت‌وگوها اشاره‌ای نشده است.

روسیه گفته که هدف از مذاکرات لوزان، گفت‌وگو درباره «قدم‌های احتمالی و تازه برای یافتن راه‌حلی درباره بحران سوریه» است. خبرگزاری آلمان گزارش داده که یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا برگزاری این دیدار را تایید کرده اما جزئیات بیشتری ارائه نداده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز چهارشنبه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، تلفنی درباره گفتگوهای پیش رو صحبت کرد.

پوتین ابراز امیدواری کرد که این گفتگوها «مثمر ثمر» باشد. ایالات متحده آمریکا در واکنش به کشتار غیر نظامیان در شهر حلب توسط نیروهای نظامی روسیه و سوریه، از روز ۱۲ مهر تماس‌ها و همکاری‌های خود را با مسکو درباره سوریه قطع کرده است. واشینگتن همچنین روسیه و سوریه را به «ارتکاب جنایت جنگی» در سوریه متهم کرده است.

روسیه و متحدانش شامل سوریه، ایران و گروه حزب‌الله لبنان، با رد این اتهام، متقابلا آمریکا و متحدانش را به نقض آتش‌بس در سوریه متهم می‌کنند. شهر حلب و به ویژه منطقه شرقی آن، ماه‌هاست که در محاصره نیروهای نظامی ایران، روسیه و سوریه قرار دارد. بیش از ۲۵۰ هزار نفر از غیرنظامیان این شهر زیر بمباران و گلوله‌باران روزانه قرار دارند و با کمبود شدید آب، غذا، دارو و برق مواجهند.