به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۱ ساعت ۲۳:۳۹
کد مطلب : ۱۱۸۳۵۷

ناو آمریکا در یمن دوباره هدف قرار گرفت

گروه بين‌الملل: یک روز پس از هشدار وزارت دفاع آمریکا به پرتاب‌کنندگان موشک به سوی ناوهای این کشور در نزدیکی یمن، مقام‌های نظامی آمریکایی می‌گویند که یک ناوشکن این کشور در دریای سرخ امروز چهارشنبه برای بار دوم طی چند روز اخیر هدف پرتاب موشک قرار گرفته است.
ناو آمریکا در یمن دوباره هدف قرار گرفت
مقام‌های آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود روز چهارشنبه ۲۱ مهر به خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس گفتند دو موشک که به گفته آنها از «منطقه تحت کنترل حوثی‌ها» پرتاب شده بود، ناوشکن «میسون» ارتش آمریکا را در شمال تنگه باب‌المندب هدف گرفته بود. بنا بر گزارش‌ها، ناوشکن میسون در واکنش به نزدیک شدن این دو موشک، گلوله‌های دفاعی شلیک کرده و این دو موشک به این ناو جنگی اصابت نکرده و خسارت جانی یا مالی در پی نداشته‌اند.

این خبر در حالی گزارش می‌شود که جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری به پرتاب‌کنندگان موشک به سوی ناوهای این کشور در نزدیکی یمن، هشدار داد و گفت: «هرکس چنین اقدامی علیه ناوهای آمریکایی در آب‌های بین‌المللی انجام داده است مسئول عواقب آن خواهد بود». این واکنش جف دیویس پس از آن بیان شد که یکشنبه شب، دو موشک دیگر از خاک یمن و «منطقه تحت کنترل شیعیان حوثی» پرتاب شده و با عبور از نزدیکی ناوشکن میسون به آن اصابت نکرده بودند.

وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه (۱۸ مهر) اعلام کرد که دو موشک از منطقه تحت کنترل حوثی‌های به‌سوی ناو آمریکایی شلیک شده، اما حوثی‌ها پرتاب موشک به‌سوی ناوهای آمریکایی را تکذیب کرده‌اند. خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از مقامات رسمی آمریکایی که نخواستند هویت‌شان فاش شود خبر داد که آمریکا قرائن بیشتری به‌دست آورده است دال بر اینکه این موشک‌ها توسط شورشیان حوثی مورد حمایت ایران پرتاب شده است.

رویترز هم‌چنین گزارش می‌کند که از طریق منابع خود به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد موشک‌های پرتاب‌شده به ناوشکن میسون از نوع موشک‌های دفاع ساحلی کروز بوده و از بُرد زیادی برخوردار بودند. مقام‌های آمریکایی می‌گویند که ایالات متحده هم‌اینک در حال بررسی پاسخ نظامی مقتضی به پرتاب‌کنندگان این موشک‌ها است. این رویداد جدید به همراه خبر شلیک چند موشک از منطقه حوثی‌ها به یک کشتی باری اماراتی در نزدیکی تنگه باب‌المندب، مسئله امنیت این تنگه مهم را برای کشتی‌های نظامی زیر سؤال برده است.

روز شنبه ۱۰ مهر، یک کشتی غیرنظامی اماراتی در آب‌های بندر مُخا واقع در استان ساحلی تـَعِزّ یمن در نزدیکی تنگه باب‌المندب هدف شلیک چند موشک قرار گرفت. در پی این رویداد، یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت که این موشک‌ها ساخت ایران بودند، و در واکنش به آن، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ارسال موشک‌های ساخت ایران به یمن را تکذیب کرد.