به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۰۰
 
۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۲ ساعت ۲۳:۱۱
کد مطلب : ۱۱۸۳۷۸
واكنش‌ها به خبر استعفاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي؛

پذیرش استعفای جنتی یعنی کوتاه آمدن مقابل متحجرین

پذیرش استعفای جنتی یعنی کوتاه آمدن مقابل متحجرین
گروه فرهنگي: خبر استعفاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بازتاب وسيعي در بين محافل سياسي و رسانه اي داشته است.
دکتر محمدجواد حق شناس معاون وزیر ارشاد دولت سیدمحمد خاتمی در اینستاگرام خود نوشته که "اين روزها در فضاى مجازى شايعات زيادى مبنى بر استعفاء على جنتى از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال دست به دست شدن است. ماجراى مخالفت برخى حضرات با برگزارى كنسرت در شهرهاى قم و مشهد كه اخيرا به ديگر شهرهاى كوچك و بزرگ كشيده شد و با پذيرش استعفاى مدير كل ارشاد قم وارد مدار نگران كننده ترى شد ، نشان از تهاجم فزاينده تماميت خواهان به دولت روحانى دارد. ايكاش روحانى و اعضاء دولتش به جاى عقب نشينى در قبال اين خواستهاى فراقانونی با جديت بر حقوق مردم و قانون ايستادگى مى كردند. به نظر مي‌رسد هرنوع جابجايى در دولت و پذيرش استعفاء وزير ارشاد در صورت صحت، ضربه اى جدى به دولت تلقى شده و موجب تجرى فزونخواهان و افراطگرایان خواهد شد."

در همين رابطه، عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت اصلاحات در گفتگو با اصلاحات نیوز با اشاره به شایعات و گمانه زنی های اخیر مبنی بر استعفای علی جنتی و خداحافظی وی از وزارت ارشاد اظهار کرد:ببینید مواضع فرهنگی جنتی به عنوان وزیر ارشاد کاملا مشخص است و مورد حمایت دولت نیز بوده اما در عمل بامقاومت هایی روبرو شده است.

وی ادامه داد: باتوجه به شرایط کنونی پذیرش استعفای وزیر ارشاد به معنای پذیرش فشارهایی است که به دولت وارد میشود در حالی که مجموعه دولت باید در مقابل این فشارها ایستادگی و مقاومت کنند.  سخنگوی دولت اصلاحات نقش و مسئولیت وزارت کشور را در مقابل فشارهای وارد به وزارت ارشاد پررنگ تر از این وزارتخانه دانسته و بیان کرد:ما در شرایط کنونی شخصی همچون علی جنتی و با مواضع فرهنگی وی را نداریم که بتواند جایگزین وی در وزارت ارشاد شود و همچون وی در مقابل فشارها ایستادگی کند و هم بتواند مورد حمایت مجلس قراربگیرد و هم اینکه مورد حمایت دولت و حامیان دولت تدبیر باشد.

این سیاستمدار با سابقه اصلاح‌طلب افزود: اگر فرد یا افرادی جایگزین جنتی شوند که نه مواضع وی را دارا باشند و نه بتوانند همچون جنتی درمقابل فشارها ایستادگی کنند روند توسعه فرهنگی کشور مختل خواهد شد. رمضان زاده با اشاره به دوستی نزدیک خود با برخی گزینه های احتمالی جایگزینی جنتی اظهار کرد:نفس پذیرش استعفای جنتی به معنای کوتاه آمدن دولت در مقابل فشار متحجرین است در حالی که دولت باید با تمام قوا در مقابل فشارهای بیرونی ایستادگی کند.

وی در خاتمه با تاکید دوباره بر شرایط کنونی کشور بیان کرد:ممکن است در شرایط دیگری افرادی باشند که بتوانند به خوبی سکان دار وزارت ارشاد شوند ولی در شرایط کنونی پذیرش استعفای جنتی به معنای کوتاه آمدن در مقابل افرادی است که حداقل رای را در بین مردم و جامعه دارند.

حجت الاسلام محمد علي آهنگران هم در كانال خود نوشت: دكتر علي جنتي مرد متين و خردمندي است. او با همه ناملايمات و مشكلات و معضلات تلاش كرده است تا شاخصها و وضع فرهنگي كشور - تا آنجا كه مربوط به دولت است- از آنچه در دولت سابق بوده بدتر نشود. شايد خواسته و مطلوب ما از يك وزير فرهنگ بيش از آن چيزي باشد كه از علي جنتي ديده ايم اما مقدورات و مقدرات دولت روحاني آن هم در شرايطي كه تحت فشارهاي شديد مخالفين و افراطيون قرار داشته نشان مي دهد كه نمي توان انتظار داشت وزير فرهنگ و ارشاد آن ، آرماني عمل كند و مطالبات حداكثري ما را پاسخگو باشد.
بدون شك اما پذيرش استعفاي مدير كل ارشاد قم و عقب نشيني در مقابل فشارها و هجمه ها اقدام قابل دفاعي نيست و وزير ارشاد نمي بايد با يك سخنراني پا پس كشد و پاي مجوزهاي قانوني صادره از سوي خود نايستد. اما اگر خبر استعفاي جنتي به دليل پذيرش استعفاي مدير كل فرهنگ و ارشاد استان قم صحت داشته باشد و رئيس جمهور با استعفاي وزير ارشاد موافقت كند در حقيقت رئيس جمهور مرتكب همان اشتباهي شده كه وزير ارشاد با پذيرش استعفاي مدير كلش در قم مرتكب شده است. پذيرش استعفاي دكتر جنتي اين پيام را به مخالفين خواهد فرستاد كه مي توان فشار آورد و دولت را وادار به تغيير كرد. مي توان سخنراني كرد و با يك سخنراني به راحتي مديري و وزيري را تغيير داد.
به گمان من پذيرش استعفا يا بركناري علي جنتي آن هم در ماههاي باقي مانده تا پايان دولت يازدهم ، پا گذاشتن روي پوست خربزه اي است كه مخالفين دولت بر سر راه گذاشته اند و مي توانند دولت را در مقابل فشارها و حمله ها مرعوب نشان دهند. با آنچه از عملكرد فراكسيون اميد در مجلس ديده ايم نيز بعيد است كه گزينه اي قوي تر از جنتي راي اعتماد بياورد.
بنابراين پذيرش استعفا يا بركناري علي جنتي از سوي روحاني تكرار همان اشتباهي است كه هاشمي رفسنجاني با زير بار رفتن استعفاي خاتمي مرتكب شد و براي دولت نتيجه مطلوبي نخواهد داشت.

امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۳ ۰۰:۵۹
رمضان زاده؟من مانده ام شمااینها راکجا پیدا می کنید وباآنها مصاحبه می کنید یآ آن معاون وزیرارشاد اصلاحات. (344033)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۳ ۰۹:۲۹
نخیر، نپذیرفتن استعفای جنتی یعنی کوتاه آمدن مقابل متحجرین. باید فردی را که شجاعت و اراده لازم را برای دفاع از حقوق شهروندی مردم داشته باشد با ایشان جایگزین کنند. (344037)
قاسمي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۳ ۰۹:۵۵
ما كه در زمينه كتاب فعاليت ميكنيم هيچ تفاوتي بين ايشون و وزير ارشاد قبلي نديديم ... همون سانسورها و همون سختگيري ها بازم ادامه داشت ، همون بهتر كه با استعفاي ايشون موافقت بشه ... در زمينه كنسرت و باقي مسائل هم كه خودتون بهترين مطلع هستين ... (344038)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۳ ۰۹:۵۷
دولت باید تصمیم خودش رو بگیره که با کدوم طیف قراره پیش بره... در کابینه از هر جناحی با گرایش های متفاوت وجود دارند... بنظره من در حال حاضر دولت باید با چپ های مذهبی فعالیت کنه... در حالیکه دولت راست های نیولبیرال رو انتخاب کرده... برای همین در عرصه های مختلف نابرابری و شکاف رو شاهدیم... (344039)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۳ ۱۴:۴۸
از سال ۸۸ متاسفانه فضا ب نفع تندروها شد و اصلاح طلبان ب بهانه های مختلف مورد هجمه قرار میگیرند سیدمظلوم اصلاحات ممنوع...و نتیجه ردصلاحیت گسترده اصلاحات فراکسیون امید بی یال کوپال و ناامیدکننده شده (344040)
توکلی
۱۳۹۵/۰۷/۲۳ ۱۹:۳۸
وقتی یک شخص بدون برنامه بشه رییس جمهور و دقیقه نود کابینه ببنده بهتر از این نمیشه. این دولت فقط وقت فرهنگ این مرز و بوم رو هدر داد. (344045)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۳ ۱۶:۵۵
کنار گذاشتن جنتی کاری بود که باید سه سال پیش انجام میشد و اتفاقا آرزوی متحجران باقی ماندن فرد منفعلی مثل اوست (344042)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۳ ۱۸:۲۰
روحانی ب حمایت مراجع بیشتراحتیاج داره تا اینکه حالا بگن کوتا اومده یا نیومده. (344043)
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۳ ۱۹:۵۲
وزیر ارشاد فقط جناب صفار هرندی (344046)
یا حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۳ ۲۱:۲۸
شرایط اقتصادی و امنیتی کشور ظرفیت قبول تنش و حرفهای غلط دوران دوم خرداد را در زمینه فرهنگ و مذهب ندارد.
عاقلانه ترین تصمیم آقای روحانی در این سه سال مانند آنچه در قضیه دکتر فرجی دانا رخ داد پذیرش استعفا آقای علی جنتی هست و انتصاب فردی مکتبی و مذهبی به جای آن و آشتی با قشر مذهبی جامعه و مراجع بزرگوار هست (344050)