به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۲۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۳ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب : ۱۱۸۴۳۱

ارزان ترین و گران ترین نذری های عاشورا

گروه اقتصادی: هر چند دهه اول محرم، نذری ها سفره بسیاری از خانوارهای ایرانی را رنگین می کند، اما ظهر عاشورا در ادبیات دینی ایران جایگاه ویژه ای دارد.
فرهنگ نذری از دیرباز در میان ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته است. در ایام قدیم نذری عاشورا، به فراخور موقعیت، ادای نذر می كردند؛ آش، آب گوشت و حلوا از جمله نذری های این ایام بود، اما امروزه پلو و خورشت مهمترین غذاهایی است كه در نذری ها پخته می شوند.چلوكباب این غذای محبوب ایرانی در گذشته به ندرت به عنوان نذری در هیات ها آرائه می شد، اما پای آن به بسیاری از سفره ها باز شده است.

این غذا شاید از آن رو طرفداران زیادی در هیات ها ندارد كه پخت كباب دشواری های خاصی دارد. غالبا برنج در هیات و كباب در چلوكبابی ها پخته می شود. یك پرس چلوكباب كه غالبا با یك كباب كوبیده سرو می شود، حدود هشت هزار تومان تمام می شود. پخت انبوه هزینه ها را كمتر می كند.

زرشك پلو و مرغ این غذا نیز كه در سال های گذشته اعیانی محسوب می شد، امروزه بیش از گذشته در سفره های هیات ها دیده می شود. هر پرس زرشك پلو و مرغ، بسته به ابعاد مرغ بین شش تا ١٢ هزار تومان قیمت دارد.باقالی پلو با گوشت؛ این غذا هنوز هم از گران ترین غذاهای هیات هاست و شمار كمی از هیات ها كه قربانی فراوانی دارند، این غذا را برای ظهر عاشورا سر سفره عزاداران می گذارند.

هر پرس از این غذا بین شش تا 15 هزار تومان برای هیات ها آب می خورد . برخی به جای باقالی پلو تنها شوید پلو یا سبزی پلو درست می كنند. اندازه گوشت ها نیز هزینه را متغیر می كند.عدس پلو، این غذا نیز از محبوب ترین غذاهای هیات هاست و سال های گذشته، حضور پررنگ تری داشته است.

این غذای ساده و سالم كه با عدس، برنج، گوشت و كشمش و پیاز درست می شود، جزو ارزان ترین هاست. هر پرس آن حدود ٤ تا هشت هزار تومان تمام می شود. در میان خورشت ها، قیمه در گذشته و قرمه سبزی در سال های اخیر پای ثابت سفره هایی است كه به نام امام حسین پهن می شوند.برخی نیز خورشت فسنجان كه گران تر از دیگر خورشت ها تمام می شود را می پزند. هر پرس از این غذا در حدود ٥ هزار تومان و برای خورش فسنجان كمی بیشتر برای هیات ها آب می خورد و جزو ارزان ترین ها محسوب می شود.

آب گوشت، این غذا كه سال های گذشته رواج فراوانی داشته، در سال های اخیر در هیات های كمتری پخته می شود. سختی سرو این نوع غذا و فراگیر شدن ظرف های یك بار مصرف شاید دلیلی براین اتفاق باشد، اما هنوز برخی هیات های قدیمی این غذا را در دستور پخت دارند. هر پرس آب گوشت هم حدود چهار تا پنج هزار تومان تمام می شود و هنوز جزو ارزان ترین هاست.