به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ساعت ۰۰:۳۴
کد مطلب : ۱۱۸۴۵۹
لاوروف: از مذاکرات لوزان انتظار خاصی نداریم

پوتين: پایگاه نظامی روسیه در سوریه دائمی است

گروه بين‌الملل: ولادیمیر پوتین روز جمعه مصوبه پارلمانی دائمی شدن و گسترش پایگاه نیروی هوافضای این کشور در پايگاه الحمیمیم سوریه را امضا کرد.
پوتين: پایگاه نظامی روسیه در سوریه دائمی است
براساس این تائید، وزارت دفاع روسیه مامور شد تا برنامه استفاده بلند مدت از پایگاه حمیمیم استان لاذقیه را که از یک سال پیش محل استقرار یگان نیروهوافضای این کشور برای اجرای عملیات ضد تروریستی با همکاری ارتش سوریه است، آماده کند. مجالس دوما و شورای فدراسیون روسیه هفته گذشته با اکثریت آرا طرح وزارت دفاع این کشور برای استفاده بلندمدت نظامیان روسی از پایگاه حمیمیم را تصویب کرده بودند.

وزارت دفاع روسیه همچنین روز دوشنبه از برنامه تبدیل پایگاه پشتیبانی نیروی دریایی این کشور در طرطوس سوریه با کاربری نظامی و عملیاتی خبر داد که باید از تصویب دوما و شورای فدراسیون بگذرد. این تصمیم پس از استقرار مجموعه سامانه دفاعی اس 300 روسیه در پایگاه طرطوس اعلام شده است که افزون بر تامین امنیت نیروهای این کشور، از یگان های ارتش سوریه در برابر حمله های هوایی ائتلاف آمریکایی ضدسوری حفاظت می کند.

در موافقتنامه امضا شده بین دمشق و مسکو قید شده است که یگان هوافضای روسیه در سوریه به درخواست طرف سوری در پایگاه هوایی حمیمم مستقر می شود. در بند دیگری نیز تصریح شده است: بکارگیری گروه هوافضای روسیه در سوریه مطابق تصمیم فرماندهی آن با جلب موافقت مقام های دولت این کشور انجام می گیرد.

رسانه های روسی پیش تر نیز به نقل از یک مقام وزارت دفاع روسیه بدون ذکر نام نوشتند که حمیمیم به پناهگاه های مستحکم استقرار هواپیماهای نظامی و تجهیزات پیشرفته این کشور مجهز خواهد شد. روسیه از هفتم مهرماه سال گذشته براساس درخواست دولت سوریه با استقرار ده ها فروند بمب افکن، بالگردهای رزمی، مجموعه های شناسایی در پایگاه هوایی حمیمیم مواضع گروه های تروریستی ضد سوری تحت حمایت گروهی از کشورهای غربی-غربی بویژه داعش و جبهه النصره را زیر بمباران قرار داده است.

لاوروف: از مذاکرات لوزان انتظار خاصی نداریم
وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مسکو به مذاکرات مربوط به بحران سوریه، که قرار است در سوئیس برگزار شود، امیدی ندارد. خبرگزاری اینترفاکس اعلام کرد: سرگئی لاوروف، روز جمعه اعلام کرد انتظارات خاصی از مذاکرات مربوط به بحران سوریه که قرار است روز شنبه در لوزان برگزار شود، ندارد.

در همين حال، وزارت دفاع روسیه اخبار انتشار یافته در برخی رسانه ها و پایگاههای خبری مبنی بر کشته شدن شش سرباز این کشور در سوریه را تکذیب کرد. وزارت دفاع روسیه روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: اخبار برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی خارجی مبنی بر کشته شدن شش نظامی روس در سوریه بی اساس است و واقعیت ندارد.

 یک گروه مخالف سوری به نام فيلق الشام نوشته اند که شش نظامی روسیه در شهر حماي سوریه بر اثر حمله به خودروي آنها توسط اين گروه کشته شده‌اند. در همین حال یک مقام اداره اطلاعات و اخبار وزارت دفاع روسیه به روزنامه کامسامولسکایا پراودا گفت که ادعای کشته شدن سربازان روس در سوریه دروغ و بی اساس است، اما این احتمال بعید نیست که خطری وجود دارد، بنا بر این در تمام مراکز نظامی سوریه تدابیر امنیتی تشدید شده است.