به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۱
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۱۱۸۴۸۳

کی‌روش در ضرب‌المثل انگلیسی نمایان شد

گروه ورزشي: سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران که پرهزینه ترین و گرانترین مربی تاریخ تیم ملی ایران محسوب می شود و شش سال است هدایت این تیم را برعهده دارد حالا نشانه گران بودنش را نشان داده است.
کی‌روش در ضرب‌المثل انگلیسی نمایان شد
انگلیسی ها ضرب المثلی اجتماعی دارند که می گوید: «هنوز آنقدر پولدار نشده ایم که جنس ارزان بخریم». این ضرب المثل به معنای آن است که جنس خوب باید بخرند و ده ها بار بپوشند نه اینکه ده بار جنس ارزانتر بخرند و برای خرید آن هم متقبل هزینه های رفت و آمد شوند و هر بار آن جنس را دور بیاندازند و دوباره همان حرکت را تکرار کنند.

قصه فوتبال ایران با کی روش هم دست آوردهای فنی را نشان می دهد که هزینه های وی را معنی می کند و این خرید را جزو دسته بندی های خرید خوب طبقه بندی می‌کند. او گران است اما از چندین بار مربی عوض کردن و تاوان دادن و شکست خوردن و حاصلی نداشتن بهتر است. کی روش حالا تیمی ساخته که یا نمی بازد یا سخت می‌بازد.

عادت تیم ملی ایران به نباختن در پی مکانیسم صخره ای دفاع تیمی که کی روش برای فوتبال ملی ما طراحی کرده حالا در حال عوض شدن هم هست. در واقع بازی به بازی تیم ملی بهتر به میدان می رود تا امروز بیشتر و بهتر از قبل به یاد آوریم که چرا این سرمربی پرتغالی  دوست داشت اردوی اتریش را هم داشته باشد و تکامل تیمش را نه در روند مسابقات که از همان بازی اول داشته باشد.

با این همه امروز باید تاکید کرد که همه آن تعطیل کردن ها و اردوها که معادلش در همه آسیا دیده می شود و در داخل اما بلوایی بر پا کرده بود، نتیجه داده و تیم ملی به شکلی بازی می کند که تاکنون کم سابقه بوده است.

تیم ایران در مسیر مقدماتی جام جهانی روسیه در بازی ازبکستان و کره جنوبی، حتی یک موقعیت گل هم به حریفان خود نداده و بارها و بارها تا فروپاشی بیشتر دروازه حریف جلو رفته است. هرچند در دو دیدار ابتدایی برابر قطر و البته چین عملکرد ضعیف و غیرقابل دفاعی داشت.

هر چند که تنها امتیاز چین در چهار مسابقه مرحله مقدماتی برابر ایران کسب شده است اما این اتفاق هرگز در فوتبال ملی ایران دیده نشده بود که کره جنوبی نتواند حتی یک موقعیت گل خلق کند. لازم است تاکید شود که حریف ایران کره جنوبی بود نه تیم های درجه دو و سه آسیا که آنها هم پیش از این گاهی یقه فوتبال ما را می گرفتند.

حتی با همین کی روش در دور قبلی مقدماتی جام جهانی در تهران سه بار تیر دروازه ایران لرزید تا این نشان از تحت فشار بودن تیم ملی داشته باشد اما حالا و پس از چهار سال تفکرات کی روش چنان در ساق پای تیم جوان شده ما رسوخ کرده که کره جنوبی حتی یک بار هم نمی‌تواند تیم ایران را تهدید کند.

به این تیم در صورت ادامه همین روند می توان برای صعود به مرحله دوم جام جهانی هم امیدوار بود.

مرجع : مهر