به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۱۱۸۵۲۲
700 هزار واحد خودرو ظرفیت خالی در کشور

هراس سایپا از تولید خودرو ارزان قیمت

هراس سایپا از تولید خودرو ارزان قیمت
گروه اقتصادی- هیرش سعیدیان: شکل‌گیری خودرو ساز سوم که بتواند خودرو پر تیراژ ارزان قیمت تولید نماید، سالهاست که به دلیل نارضایتی از محصولات نه چندان با کیفیت و گران قیمت ساکنین خودرو ساز جاده مخصوص به یک مطالبه‌ای عمومی و ملی تبدیل گشته است، اتفاقی که نفوذ قابل توجه سهامداران و ذینفعان خودرو‌سازی در ایران سدی موثر در جلوگیری از شکل گیری آن بوده است.

سفر نعمت‌زاده ‌‌‌به پاریس و انعقاد قرارداد میان ایدرو و شرکت خودرو‌سازی رنو با توجه به مفاد قرارداد مدتی است امید کم رمق ناظران صنعت خودرو‌سازی در ایران را جانی دو باره بخشیده است. طبق این قرارداد یک شرکت جوینت ونچر برای تولید محصولات مشترک ایجاد خواهد شد که 40 درصد سهام آن متعلق به ایدرو و 60 درصد آن متعلق به رنو خواهد بود. آورده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این همکاری مشترک، سایت خودروسازی بن‌رو خواهد بود و رنو نیز نسبت به انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری اقدام خواهد کرد. ظرفیت اولیه تولید کارخانه مشترک رنو و ایدرو سالانه 150 هزار دستگاه تعیین شده است. برخی از کارشناسان عنوان نموده‌اند که این رقم در فاز ابتدایی طرح ممکن است تا 300 هزار خودرو نیز افزایش یابد.

مستقل بودن این شرکت مشترک از دو خودرو ساز سایپا و ایران خودرو یکی از نقاط بارز این قرارداد است. اما ممتاز‌ترین وجه این قرارداد تولید خودرو پر تیراژ با قیمت زیر 30 میلیون تومان بنام احتمالی کوئید است، این خودرو هم اکنون به صورت آپشنال (کولر و ABS) در کشور برزیل با قیمت تقریبی 24 میلیون تومان تولید می‌شود که با توجه به شباهت هزینه‌های پایه‌ای دستمزد و تولید در دو کشور انتظار می‌رود که این خودرو در ایران نیز با همین قیمت تولید شود. این اتفاق البته می‌تواند تا تولیدات گران قیمت و بی‌کیفیت سایپا و در صدر آن خودرو پراید را با چالش اساسی مواجه سازد.

هراس سایپا از تولید خودرو ارزان قیمت
این تیتر برخی رسانه‌ها در مورخه 12 مهر ماه 1395 متاسفانه درست از آب در‌آمد! گزارش مزبور به احتمال فشار و لابی جاده مخصوص با شرکت فرانسوی برای جلوگیری از ارزان فروشی و متقاعد کردن رنو برای گران فروشی پرداخت. در اینباره پیمان کارگر، مدیر منطقه خاورمیانه شرکت رنوی فرانسه گفت: متاسفانه خودروساز ایرانی برای گرانفروشی به ما فشار می‌آورد او بدون اشاره به نام سایپا اظهار داشت که در روزهای اخیر فشارهای زیادی به وی وارد‌ آمده تا از بستن قیمت پایین خودرو تولیدی جلوگیری شود. وی در ادامه افزود: هم اکنون بازار خودروی ایران شاهد ورود خودروهای جدید است، در دوران تحریم اما حضور خودروهای چینی در بازار ایران پررنگ بود.

هر چند می‌توان در مورد کیفیت خودروهای چینی صحبت کرد و انتقادات زیادی را مطرح ساخت، اما به هر صورت فضای بعد از برجام تنوعی را در نوع خودروهای وارده به ایران به‌وجود آورده است که به مشتریان ایرانی می‌گوید که اکنون فقط خودروهایی که در ایران می‌توانند بخرند، خودروهای قبلی نیست و تنوع بسیار بیشتر شده است. این مسئله موجب می‌شود که توقع مشتری بالاتر برود و این خیلی خوب است. وقتی توقع مشتری بالا می‌رود، عملاً رقابت باید بیشتر شود و رقابت بیشتر میان خودروسازان خارجی و داخلی بر این جنبه متمرکز می‌شود که چگونه باید به توقع مشتری پاسخ داد.

با کوئید بازی می‌شود!
پیمان کارگر نماینده شرکت رنو در ایران گفت: باید به صراحت گفت تا دستمان بازتر نباشد، کوئید را نمی‌آوریم چراکه اگر غیر از این باشد، با آن بازی می‌شود. برخی می‌خواهند این خودرو را گران و ارزان کنند، کوئید می‌خواهد روی خودروهای دیگر اثرگذار باشد و روی قیمت آن با رقبا مسابقه بگذاریم و در رقابت، آنها را کنار بزنیم. این قسمت از سخنان نماینده رنو در ایران ظاهراً به مذاق سایپای‌ها چندان خوش نیامده است ف از هم اکنون جنگ رسانه‌ای مرسوم علیه رنو و محصول احتمالی آن شکل گرفته است، بی‌کیفیت بودن محصولا رنو، خارجی بودن این شرکت و مقابله ان با تولید ملی و بومی محورهای این جنگ رسانه‌ای است.

700 هزار واحد خودرو ظرفیت خالی در کشور موجود است

ظرفیت تولید خودرو در کشور حدا اقل 2 میلیون خودرو است که اکنون تنها 1 میلیون و 300 هزار خودرو تولید می‌شود. بازی شرکت‌های چون سایپا با ظرفیت خالی 700 هزار خودروی موجود در بازار برای بالا نگه داشتن قیمت محصولاتی چون پراید که مسئولین کشوری بارها از نقش پر رنگ آن در تصادفات جاده‌ای گفته‌اند، نکته‌ای است قابل تامل. با توجه به این نکته که خودروی کوئید نیز در بهترین حالت کیفیتی هم سنگ پراید خواهد داشت باید دید که آیا تلاش‌های سایپا برای از بین بردن نقطه قوت این محصول که قیمت پایین آن است به بار خواهد نشست یا خیر.

مسئولین شرکت سایپا در تماس خبرنگار ما با این شرکت حاضر به پاسخگویی نبودند، یکی از مدیران این شرکت پراید را ‌‌‌خودرو ایده‌آل خانواده‌‌‌ و خودرویی استاندارد‌‌‌ خواند. رحیم شایان کارشناس خودرو در این باره می‌گوید: مسئولین وزارت صنایع بر دوراهی مهمی قرار گرفته‌اند، آنها باید ثابت نمایند که نقش داور بی‌طرف و مدافع منافع مردم را ایفا می‌نمایند و نه مدافع همیشگی سایپا. با توجه به این مورد که شرکت فولکس واگن برای اقدامی به مراتب بسیار نازل‌تر (دستکاری در نشانگر میزان آلایندگی) مجبور به پرداخت میلیاردها دلار غرامت شد، سوال این است که چرا در کشور ما شرکتهايي تا این حد در مدیریت سودجویانه بازار و اقدامات این چنینی دست باز عمل می‌نمایند.

غضنفر بخشی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ۱۰:۵۲
باید منافع مردم در نظر گرفته شود وخودرو باکیفیت وارزان وارد شود نه خودرویی تولید شود ک باجان مردم بازی میکند تا منافع شرکتی حفظ شود ک فقط ب فکر سود خود میباشد نه مردم (344094)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ۱۲:۱۶
انتشار موضوعات مربوط به خودرو، بيان مشکلات و بعبارت بهتر، مصائب آن که صرفا" مردم مبتلابه آنها هستند، داد و فرياد و ... هيچ افاقه اي ندارد. وقتي که مسئولين مملکت به صنعت خودرو نه بعنوان صنعتي اشتغالزا که در جهت رفاه حال مردم است، بلکه بعنوان صنعتي پولساز که شايد بعد از نفت، دومين منبع پولسازي آنها بشمار ميرود، نگاه ميکنند، لذا خودروسازان (بخوانيد فرغون سازان) داخلي، خودروهاي بي کيفيت عهد دقيانوس کشورهاي ديگري را که شايد خود بنوعي هنوز جهان سومي هستند، (نقل به کامنت بعد) (344095)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ۱۲:۲۲
(نقل از کامنت قبل) به قيمت خودروهاي درجه اول آلماني و آمريکائي به مردم مي اندازند و في الواقع مردم را غارت ميکنند! مقايسه قيمت خودروها در داخل با خارج از کشور بخوبي بيانگر اين غارت و تاراج است، و البته که دولت، خود بعنوان بزرگترين سهامدار خودروسازان، نه تنها از اين تاراج، جلوگيري نمي کند، که براي سود و پول بيشتر، به آن دامن هم ميزند! چون بخوبي دريافته است که ما به هر قيمتي هم که شده، اين فرغون ها را با اشتياق ميخريم!! (344096)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ۱۴:۴۵
این دلواپسهای بازی ایران و کره جنوبی لطف کنن برن دم شرکتهای سایپا و ایران خودرو و اعتراض خودشونو نسبت به این گرانفروشی و نادیده گرفتن جان مردم نشون بدن ، اجرشون با خدا (344107)