به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۷:۲۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۱۱۸۵۸۹

شاغل کسی است که فقیر نباشد!

گروه اقتصادی: تحلیلگر بازار کار بر این باور است که مرکز آمار یک سازمان بسیاری تخصصی است و کسی نباید آن ار زیر سوال ببرد، اما وقتی پای خط فقر به میان آید فرد شاغل کسی است که دارای درآمد باشد ولی فقیر محسوب نشود.

حمید حاج اسماعیلی اظهار کرد: انتقادی که به مرکز آمار ایران وارد می‌شود این است که افرادی را در سرشماری بر اساس استانداردهای سازمان جهانی کار شاغل محسوب می‌کند که زندگی آنها تامین شود بنابراین فردی که زندگی‌اش را در مسیر حداقل‌ها تامین کند ولو با یک ساعت کار در هفته می‌توان شاغل نامید.

وی ادامه داد: اما حقیقت آن است که این تعاریف مربوط به کشورهای توسعه یافته است و سازمان جهانی کار مکانیسم محاسبه یک ساعت کار در هفته را برای کشورهای توسعه یافته پیش‌بینی کرده است؛ چون اقتصاد این کشورها متکی به بخش خصوصی است و مشاغل آنها عمدتا ساعتی تعریف می‌شود و نکته قابل توجه اینکه حقوق یک ساعت کار در خارج حداقل‌ها را تامین می‌کند لذا اگر در ایران فرد دو روز در هفته هم به این طریق شاغل محسوب شود دارای اشکال است.

این کارشناس بازار کار با اشاره به تعریف مرکز آمار از اشتغال ناقص، اظهار کرد: این تعریف ابهام در میزان بیکاری ایجاد کرده است در حالی که باید شغل کامل را برای استخراج نرخ بیکاری شفاف اعلام کنیم تا تردیدهایی که در این زمینه‌ ایجاد می‌شود از بین برود و اعتماد مردم به مرکز آمار حفظ شود.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه در دولت قبل هم به همین استاندارد سازمان جهانی کار استناد کردند و چالش برانگیز شد، گفت: دلیل اینکه امروز نقدهایی با دو گرایش مختلف به آمار اشتغال مرکز آمار وارد می‌شود به دلیل آن است که بخش اعظمی از کارها در کشور سیاستزده است و با نگرش سیاسی به آنها نگاه می‌شود و همین امر اعتبار و اعتنای مرکز آمار را زیر سوال برده است.

به گفته وی مرکز آمار یک مرکز علمی و تخصصی است که از مجموعه اطلاعات و داده‌های آماری کشور استفاده می‌کند و از این جهت باید از نگرش سیاسی دوری کند.

او تاکید کرد: دولت یازدهم پذیرفته است که شاغل را کسی محسوب کند که فارغ از اینکه چند ساعت در هفته یا ماه کار می‌کند معیشتش تامین شود هر چند که ممکن است این مساله از زوایای مختلف تعریف شود ولی وقتی بر اساس خط فقر تعریف می‌کنیم فردی شاغل است که درآمدی داشته باشد اما فقیر محسوب نشود. خوشبختانه معاونت اشتغال وزارت کار نیز به این مساله رسیده و همین تعریف را پذیرفته است که یک گام به جلو محسوب می‌شود.

مرجع : ایسنا