به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۱۱۸۶۳۹

مسیر هموار اجرای برجام و منتقدان

گروه سياسي- محمد توكلي: قطار اجرای برجام در حرکت است و با دستورالعمل تازه وزارت خزانه‌داری امریکا بیش از پیش بر سرعت آن افزوده شده است. فروش دو و نیم میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در هر روز، قراردادهای جدید در صنعت خودروسازی، قراردادهای نفتی که به زودی منعقد خواهد شد، تسهیل نقل و انتقال پول نسبت به دوران قبل از برجام، انعقاد قرارداد با دو غول هواپیماسازی جهان برای نوسازی ناوگان به شدت فرسوده‌ی هوایی، افزایش قابل ملاحظه‌ی سرمایه گذاری‌های خارجی صورت گرفته در کشور و امثال این موارد از جمله نشانه‌های روشن اجرای برجام برای اقتصاد ملی است.

مشاهده‌ی همین نشانه هاست که خیال دولتمردان را نسبت به نرخ رشد بالای 5 درصد در انتهای سال 1395 تا حدود زیادی راحت کرده است. نرخ رشدی که در صورت تحقق در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است و می‌تواند امیدها را برای بهبود وضعیت اشتغال در سالهای آتی دو چندان کند. اما نوع واکنش رسانه‌های منتقد دولت به این قبیل موضوعات چگونه است؟

آن هایی که منصف‌تر هستند با سکوت از کنار این نتایج برجام به آرامی می‌گذرند و آن‌ها که مخالفان همیشگی همه‌ی کارهای دولت روحانی هستند یا به مصاحبه‌های ماه‌های پیش فعالان بانکی و اقتصادی خارجی ارجاع می‌دهند یا چند فعال اقتصادی همراهِ خود را بر می‌گزینند تا با آسمان ریسمان بافتن ثابت کنند که وضعیت پیش و پس از برجام یکسان است اما مگر می‌شود‌‌‌آفتاب تابان‌‌‌را منکر شد.

گلایه روحانی از برخی رسانه‌ها نسبت به عدم انعکاس واقعیات در پس از برجام ناظر بر همین شکل مواجه شدن رسانه‌ها با این موضوع است و از رسانه‌های همراه دولت این انتظار می‌رود که همواره وضعیت پیش و پس از برجام را به خاطر همه بیاورند تا خدای ناکرده عده‌ای با وارونه نمایی نتوانند برجام را به کناری نهند و کشور را به وضعیت نابسامان گذشته برگردانند.

ایرانیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ۱۳:۲۶
تحریم های جدید اتحادیه اروپا در پسا برجام رو هم مورد کارشناسی قراربدید (344099)
احمد
Germany
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ۱۳:۴۲
راستی چه خبرازاظهارنظراخیرجان کری؟جای مانورداشت تواین سایت به اصطلاح اطلاع رسان آزاد. (344100)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ۱۳:۵۶
برجام با کش وقوس ها ئی انجام شد وفواید خود را دارد واین شدن لزوم انجام انرا اثبات میکنداکنون مشکل بدعهدی ها وبی اعتمادیهاست که باید منتظر رفع ورجوع ان از طرف مقابل بود معتقدم تنها روش مداراگونه وتعاملی ومستقیم جواب نمیدهد تاکتیک های دیپلماتیک غیر مستقیم انتزاعی(اعتراضی) به راه حل نهائی نزدیک تر است (344101)