به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۹ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۱۱۸۹۱۹

در گالری‌های تهران چه خبر است؟

گروه فرهنگی: گالری‌ها، فرهنگسراها و مراکز هنری تهران با برپایی نمایشگاه‌های متنوع هنرهای تجسمی میزبان علاقه‌مندان در آغاز ماه دوم پاییز هستند.
در گالری‌های تهران چه خبر است؟
نمایشگاه انفرادی عکس‌های آزاد احمدی با عنوان «جامی‌ست که...» برپا می‌شود. موضوع آثار این نمایشگاه خیام، شاعر نامدار ایرانی، است. در این نمایشگاه همچنین ویدئوآرتی از عارف ندایی با عنوان «بر زمین می‌زندش» نمایش داده می‌شود. افتتاحیه‌ی این نمایشگاه ۳۰ مهرماه در گالری «دنا» به نشانی خیابان طالقانی، خیابان سپهبد قرنی، کوچه سوسن، شماره ۴ خواهد بود و نمایشگاه تا ۱۰ آبان‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است.

مرکز هنرپژوهی نقش جهان
آثار خوشنویسی حسین نجفی در نمایشگاهی باعنوان «حُبُّ الحُسین» در مرکز هنرپژوهی نقش جهان افتتاح می‌شود. این نمایشگاه با ۲۶ اثر خوشنویسی در مضامین قرآنی، آیات و روایات مذهبی برگزار می‌شود.

نمایشگاه خوشنویسی «حُبُّ الحُسین»، دوم آبان ساعت ۱۶ گشایش می‌یابد و تا دوازدهم همین ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ برای دیدن این آثار به مرکز هنرپژوهی نقش جهان در خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از خیابان شهید بهشتی، ضلع جنوب غربی بوستان ساعی، پلاک ۲۱۶۹ مراجعه کنند.

آرت سنتر
انجمن زروان با همکاری خانه‌ هنر (آرت‌سنتر) نمایشگاهی را به‌مناسبت بزرگداشت مهر و مولانا برگزار می‌کند. «نقش مهر» نمایشگاهی است بر مدار مهر و مولانا که آثاری با درون‌مایه‌ مهر و مولانا را گرد هم آورده است. این برنامه با همت انجمن فرهنگی زروان و با همکاری خانه هنر (آرت‌سنتر) طرح‌ریزی شده است.

در این نمایشگاه آثاری از هنرمندانی مانند حمید طلوعی‌فر، بهنام کامرانی، سالار احمدیان، علی شیرازی، عین‌الدین صادقی، مهدی نبوی، مریم سالور، کتایون مقدم، میرمولا ثریا، ابراهیم الفت، محسن دایی نبی، ابوالفضل رفیعی، علیرضا سعادتمند، علی اسماعیل‌لو، امیرصادق تهرانی، جلال‌الدین مشمولی، مهرداد صدری، سحر صالحی، امیتیس سلطانی (عباسیون)، حمیدرضا رحیمی‌نژاد، محمدرضا عموزاده، حامد مشیتی، ساویز شالچیان، فرناز اخلاقی، بابک حقی، محمد فرنود، محیا طلوع‌کیان، کاظم خراسانی، سامان آفریدند، آزاده مظهر سرمدی، نوشین ایپکچی، ناصر عزیزی، احمد آریامنش و آیین شاهرودی به‌نمایش گذاشته خواهد شد.

نمایشگاه نقش مهر از ۳۰ مهر تا پنجم آبان در گالری آرت‌سنتر واقع در بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، شماره ۱۴۵ برقرار خواهد بود. آیین گشایش این نمایشگاه جمعه ۳۰ مهر از ساعت ۱۶ تا ۲۱ با حضور جمعی از فرهیختگان و همچنین برنامه‌های متنوع برگزار می‌شود.

گالری اثر
گالری «اثر» با برپایی نمایشگاهی که از منظری متفاوت، فعالیت‌ها و دستاوردهایش را مرور می‌کند، جشن هفدهمین سال تاسیس خود را ۳۰ مهرماه برپا می‌کند. «۱۰ سال طراحی‌های ایمان صفایی برای گالری اثر» عنوان نمایشگاهی است که در آن ۴۱ اثر با تکنیک چاپ سیلک ارائه شده و به همین مناسبت برپا می‌شود. گالری اثر به نشانی خیابان ایرانشهر، روبه‌روی خانه هنرمندان ایران، شماره ۱۶ قرار دارد و علاقه‌مندان می‌توانند تا چهارم آبان‌ماه از این نمایشگاه دیدن کنند.

گالری آریانا
حراج آثار کامبیز درمبخش - کاریکاتوریست - به‌مدت دو هفته برگزار می‌شود. این طراح و کاریکاتوریست بیش از ۵۰۰ اثر اورژینال خود را از قیمت ۱۰۰ هزار تومان به بالا، به حراج می‌گذارد. این حراجی با عنوان «آتیش زدم به مالم!» برگزار می‌شود. این هنرمند در حراج یادشده، آثاری را از میان کارهای طراحی، کاریکاتور، نقاشی، تصویرسازی، مینیاتور و عکاسی برای فروش می‌گذارد. افتتاحیه‌ی این حراجی ۳۰ مهرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری «آریانا» خواهد بود. علاقه‌مندان برای شرکت در این حراجی می‌توانند به مدت دو هفته به نشانی الهیه، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی)، شماره ۹ مراجعه کنند.

گالری ایده
غزل امینی ۲۰ نقاشی برگزیده‌ی خود را که در سبک آبستره خلق شده‌اند، در گالری «ایده» به‌نمایش می‌گذارد. در این نمایشگاه ۲۰ اثر از این هنرمند که در ابعاد مختلف هستند، به‌نمایش درخواهد آمد. بخشی از این آثار در ابعاد یک متر در یک متر هستند و برخی در ابعاد کوچک‌تر.

افتتاحیه نمایشگاه این هنرمند ۳۰ مهرماه در گالری «ایده» به نشانی خیابان کریم‌خان، خیابان خردمند شمالی، کوچه ۱۸ برگزار می‌شود و تا ششم آبان‌ماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری شکوه
مهرداد جمشیدی مجموعه‌ای از آثار رنگ‌ روغن، مداد و مداد رنگی‌اش را با مضمونی اجتماعی به‌نمایش می‌گذارد. جمشیدی که اولین نمایشگاه انفرادی‌اش را برگزار می‌کند، مجموعه آثار نقاشی‌هایش را که از سال ۱۳۸۲ روی آن‌ها متمرکز بوده و با تکنیک رنگ روغن، مداد و مداد رنگی روی بوم و مقوا کار شده‌اند، در معرض تماشا قرار می‌دهد.

نمایشگاه نقاشی‌های جمشیدی از ۳۰ مهر تا ۱۱ آبان‌ماه برقرار خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ تا ۲۰ و جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری شکوه واقع خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان امیر نوری، پلاک ۱۹ دیدن کنند.

نگارستان شهر
آثار هنری جمعی از قربانیان اسیدپاشی در نمایشگاهی تحت عنوان «فردا در آیینه» ٢٥ مهرماه در نگارستان شهر افتتاح شده است. در این نمایشگاه آثار سه نفر از قربانیان اسیدپاشی به نام‌های زیور پروین در رشته کارآفرینی، معصومه عطایی در رشته سفالگری و محسن مرتضوی در رشته معرق برای بازدید عموم و فروش به‌نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه «فردا در آیینه» از ٢٥ تا ۳۰ مهرماه از ساعت ۹ تا ١٧ در نگارستان شهر واقع در بوستان گفت‌وگو برپا خواهد شد.

خانه هنرمندان ایران
چهار نمایشگاه نقاشی‌خط، عکس، خوشنویسی، نقاشی و حجم در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است. نمایشگاه انفرادی نقاشی‌خط «این راز سر به مهر» با ۱۸ اثر از امین هنامی در نگارخانه استاد ممیز خانه هنرمندان ایران شده است. آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه با تکنیک‌های ترکیب مواد، کلاژ و اکریلیک روی بوم و تخته خلق شده‌اند. نمایشگاه «این راز سر به مهر» تا چهارم آبان ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه عکس «آزادگان شمالی» با آثاری از علیرضا شکاری، کاووس صادقلو، سیدنواب حسینی، اوژن معدنچی و داریوش رسولی در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شده است. در این نمایشگاه ۵۰ قطعه عکس از روند ساخت میدان نفتی آزادگان شمالی به‌نمایش درآمده است. این نمایشگاه توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت نفتی CNPC زیر نظر انجمن صنفی عکاسان مطبوعات و با همکاری خانه هنرمندان ایران برپا شده است.

نمایشگاه «در گستره خیال» با آثار نقاشی و حجم از هنرمندان خودآموخته نیز در نگارخانه‌های پاییز و استاد میرمیران خانه هنرمندان ایران افتتاح شده است. هیچ‌یک از هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه از آموزش آکادمیک در این زمینه برخوردار نیستند. در نمایشگاه «در گستره خیال» حدود ۵۰ اثر ارائه‌ شده و نمایشگاه تا دوم آبان‌ماه در محل خانه هنرمندان ایران برپاست.

همچنین نمایشگاه «خط خوش آزادی» با آثار خوشنویسی سیدمهدی علوی در نگارخانه بهار خانه هنرمندان ایران افتتاح شده است. نمایشگاه «خط خوش آزادی» تا هشتم آبان در نگارخانه بهار خانه هنرمندان ایران دایر خواهد بود.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه‌ها می‌توانند هر روز از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به محل خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه کنند.

فرهنگسرای گلستان
سی‌وسومین نمایشگاه موزه سیار مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد در فرهنگسرای گلستان گشایش یافته است. در این نمایشگاه با محوریت نمایشگاه عکاسی «قاب محرم» و همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی ۲۰ اثر عکاسی با مشارکت واحد عکاسی مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد نیز در آن به‌نمایش گذاشته شده است. علاقه‌مندان می‌توانند از ۱۹ مهر تا یکم آبان‌ماه از این نمایشگاه واقع در فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، خیابان گلستان دیدن کنند.

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)
نمایشگاه «به رنگ عاشورا» شامل آثار هنرمندان تصویرگر، استادان نقاشی و کتیبه‌های عاشورایی اشعار محتشم در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برپا شده است. این نمایشگاه تا پایان محرم در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) ‌واقع در خیابان ولی‌عصر، بلوار اسفندیار میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری آرته
مجموعه‌ای از عکس‌های علی رنجبران با نام «لوتی‌ها در منهتن» به‌نمایش درآمده است. رنجبران در توضیح موضوع این نمایشگاه نوشته است: «ما به‌ جای مدرن شدن در واقع تنها مدرنیزه شده‌ایم. یک سوءتفاهم بزرگ که در تغییر شکل شهر و شهروند در خلال زمان خودنمایی می‌کند.»

این نمایشگاه تا دوم آبان در گالری «آرته» به نشانی تهران، شیراز جنوبی، پایین‌تر از پل همت، بلوار علی‌خانی، ۲۰ متری گلستان، ۱۲ متری دوم، شماره ۳ هر روز (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان است.

گالری لاله
نمایشگاه آثار تصویرسازی‌شده توسط ۲۰ هنرمند با موضوع عاشورا افتتاح شده است. این نمایشگاه شامل ۲۰ اثر از ۲۰هنرمند تصویرگر فعال و شناخته‌شده است و تمام آثار در کارگاه یک روزه تصویرسازی عاشورا که در نگارخانه «لاله» برگزار شد، شکل یافته‌اند.

اکبر نیکان‌پور، عطیه مرکزی، کمال طباطبایی، کیوان عسگری، پژمان رحیمی‌زاده، کیانوش غریب‌پور، نگین احتسابیان، راهله برخورداری، علی بوذری، ماهنی تذهیبی، هدا حدادی، سحر حق‌گو، مهکامه شعبانی، امیر شعبانی‌پور، نوشین صفاخو، حسام‌الدین طباطبایی، حسن عامه‌کن، علی‌رضا گلدوزیان، مانلی منوچهری و رضا مکتبی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

این نمایشگاه تا چهارم آبان‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۹ به استثنای ایام تعطیل در نگارخانه «لاله» به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله ادامه خواهد داشت.

گالری ایوان
گالری «ایوان» میزبان تعدادی از مجسمه‌های فیگوراتیو سهیل بسطامی است که برداشت فکری او را از انسان نمایش می‌دهد. بسطامی در نخستین نمایشگاه انفرادی خود ۱۰ مجسمه چوبی و یک اثر ویدئوآرت را به‌نمایش گذاشته که نمایانگر نگرش او به واژه «گذار» و مسیر انسان در طول زندگی است.

نمایشگاه «گذار» تا پنجم آبان‌ماه هر روز (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «ایوان» به نشانی الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ میزبان علاقه‌مندان است.

گالری فردا
گالری «فردا» با نمایش آثار پیشگامان هنر معاصر ایران فعالیت خود را آغاز کرده است. گالری «فردا» در اولین برنامه هنری خود ۵۰ اثر از هنرمندانی را که در شکل‌گیری هنر معاصر و مدرن ایران نقش مهمی داشته‌اند، جمع‌آوری کرده و به‌نمایش درآورده است.

در این نمایشگاه آثاری از صادق تبریزی، فرامرز پیلارام، مهدی ویشکایی، منوچهر یکتایی، آیدین آغداشلو، محسن وزیری‌مقدم، فریده لاشایی، منوچهر نیازی، علیرضا دریابیگی، علی‌محمد حیدریان، صداقت جباری، تاها بهبهانی، ژازه تباتبایی، ناصر اویسی، مسعود عربشاهی، ابراهیم جعفری، نصرالله افجه‌ای، پرویز کلانتری، محمد احصایی، هانیبال الخاص، جلال شباهنگی، رضا درخشانی، جعفر روحبخش، رضا مافی، احمد اسفندیاری، حسین زنده‌رودی، حسین کاشیان، فریدون آو و سیراک ملکونیان به‌نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه از ۹ تا ۳۰ مهرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «فردا» به نشانی خیابان کریمخان زند، زیر پل کریمخان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، شماره ۲، واحد ۲ برپاست.

نگارخانه شهر کتاب فرشته
نمایشگاه هنر مفهومی «درخت» با یادی از عباس کیارستمی در نگارخانه شهرکتاب فرشته برپا شده است. «درخت» آثار ۱۰ هنرمند جوان حوزه نقاشی را در کنار هم قرار داده و گردهمایی این آثار بهانه‌ای شده است برای یاد کردن از هنرمند از دست رفته سینمای ایران، عباس کیارستمی.

علی اتحاد، فریدون امیدی، مهناز پسیخانی، علی جدی، جمشید حقیقت‌شناس، ندا درزی، شهناز زهتاب، سپیده سحر، قدرت‌الله عاقلی و سیمین کرامتی هنرمندان این نمایشگاه هستند. این نمایشگاه تا چهارم آبان ادامه دارد.

گالری مس‌نگار
نمایشگاه گروهی آثار نفیس هنرمندان قلمزن ایران در گالری «مس‌نگار» برپا شده است. در این نمایشگاه آثار نفیسی از هنرمندان نامدار و استادان بزرگ این هنر دیرین، در کنار آثار بدیعی از هنرمندان جوان خلاق و با استعداد به‌نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه گروهی «آثار نفیس هنرمندان قلم‌زن» تا ۲۹ مهرماه در گالری «مس‌نگار» به نشانی تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، کوچه حکیم اعظم، مجتمع پارک پرنس، واحد تجاری شماره ۵ ادامه خواهد داشت.
مرجع : ایسنا