به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۹ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۱۱۸۹۲۲
پاسخ روحانی به منتقدان خرید هواپیما:

مشخص نیست در چه وادی سیر می‌کنند

گروه سياسي: رییس‌جمهور با بیان اینکه اساس اقتصاد مقاومتی، تولید درون زا است، همه بخش های کشور را به تلاش بیشتر برای صادرات و رونق اقتصادی کشور فرا خواند و تاکید کرد: اساس سیاست تعامل سازنده دولت یازدهم، مناسب کردن محیط روابط بین الملل برای صادرات و اشتغال جوانان و واردات آسانتر کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه است.
مشخص نیست در چه وادی سیر می‌کنند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات و درجمع صادرکنندگان کشور با اشاره به سفر اخیر خود به سه کشور ویتنام، مالزی و تایلند و تشریح دلایل حرکت آنها در مسیر رونق اقتصادی، گفت: اولین دلیل این بود که آنها روابط با دنیا را بر مبنای تعامل سازنده قرار دادند چرا که از دعوا با دنیا صادرات به وجود نمی‌آید.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند، تعامل سازنده به معنای این است که با غربی‌ها رو در رو لبخند بزنیم و صحبت کنیم، اما تعامل سازنده به معنای مناسب کردن روابط بین‌المللی برای صادرات کالا، اشتغال جوانان، واردات راحت‌تر کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه است. دکتر روحانی با طرح این پرسش که مگر در دنیای امروز کشوری می‌تواند بدون رابطه با دنیا به پیشرفت برسد، اظهار داشت: قرآن نیز به ما خاطر نشان می‌کند "ان ارض الله واسعه"که دنیا باز و زمین وسیع است و راه بیفتید و در جهان سیر کنید.

رییس‌ جمهوری گفت: برخی می‌گویند "ارض الله" ایران است. از مرز که خارج می‌شویم، افکار ما را می‌دزدند، ما را گول می‌زنند و برخی هنوز عظمت ملت ایران را باور نکرده اند. دکتر روحانی سپس به رابطه تاریخی ملت ایران با دنیا از جمله تجارت شیخ احمد قومی با مردم تایلند اشاره کرد و گفت: امروز مردم این کشور از همه مذاهب و طوایف به این ایرانی احترام می‌گذارند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه به ملت ایران اعتماد کنید و تنها چند نفر نیروی امنیتی مورد اعتماد نیستند، گفت: همه جوانان، ‌تجار و دانشجویان مورد اعتماد هستند و البته ممکن است در باغی سیب پوسیده هم پیدا شود، اما نمی‌توانیم درب آن باغ را ببندیم. باید به قرن جدید بازگردیم. برخی در قرن ما قبل قبل زندگی می‌کنند. رییس‌ جمهوری سپس ضرورت مهیا ساختن شرایط برای روابط خارجی را خاطر نشان ساخت و اظهار داشت: روابط خارجی تنها به بخش سیاسی خلاصه نمی‌شود، بلکه شامل روابط علمی، فناوری و اقتصادی می‌شود.

دکتر روحانی افزود: کشورهایی همانند تایلند، مالزی و ویتنام به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با صنایع و شرکت‌های خدماتی بزرگ و همچنین برندهای معروف بودند. رییس‌ جمهوری تأکید کرد: یکی از مسایل مهم در این زمینه نیز مزیت‌های هر کشور از جمله کارگر ارزان، انرژی، حمل و نقل و جایگاه جغرافیایی است که باید به خوبی از آنها استفاده کنیم. دکتر روحانی میهمان‌پذیری را راه سوم این کشورها برای توسعه کالاهای صادراتی برشمرد و افزود: برای صنعت گردشگری و همچنین تجارت باید میهمان‌پذیر باشیم و بازرگان و سرمایه‌گذار باید بتواند به آسانی به کشور رفت و آمد داشته باشد.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: تمام تلاش دولت تدبیر و امید به ویژه در برجام بر این مبنا بود که موانع از پیش پای تجار، کارآفرینان، صادرکنندگان، تولیدکنندگان، بخش خدماتی، روابط بانکی و همچنین ورود سرمایه برداشته شود و درعین حال مقررات زاید، غیرمفید و دست و پاگیر تولیدکنندگان نیز حذف شوند. دکتر روحانی با بیان اینکه تلاش دولت یازدهم بر این اساس بوده که ایران‌هراسی را از بین ببرد، ادامه داد: با ایران‌هراسی نمی‌توان کار تجاری و اقتصادی کرد. اقتصاد زمانی می تواند برون‌نگر باشد که بتوانیم ایران‌هراسی ظالمانه ای را که دیگران ایجاد کرده اند، بزداییم. دولت یازدهم در این زمینه کار بزرگی انجام داده و این روند باید ادامه یابد.

رییس جمهوری افزود: باید انسجام داخلی بیشتر شود و بقیه دوستان را نیز دعوت کنیم تا به یاری ملت ایران بشتابند. ایران با صدای بلند فریاد می‌زند که قامت من بلندتر از آن است که امروز در دنیا منعکس شده است، استعداد و ظرفیت من بیشتر از آن است که در اذهان مردم دنیا جا افتاده و مهربان‌تر از آنیم که در دنیا معرفی شده‌ و به دنبال همزیستی مسالمت‌آمیز با منطقه و جهان هستیم.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: درخواست من از همه گروه‌ها و جناح‌ها این است که صدای ایران را بشنویم و دستمان را به سوی ایران عزیز پرقدرت دراز کنیم. از جواب مثبت به صدای مام میهن و به آن دست پرقدرت ایرانی که برای همکاری به ملت و فرزندان خود دراز کرده است، ضرر نمی کنیم. روحانی با اشاره به سابقه دیرینه کشور ایران، فرهنگ بزرگ، استعداد درخشان، نخبگان، دانشجویان، ملت بزرگ و افراد با سابقه در امر تجارت و تولید، اظهار داشت: ما می‌توانیم مسیر بازتری را برای همه کارآفرینان، صنعتگران و ارایه‌کنندگان خدمات ارزنده ، ایجاد کنیم.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: بزرگترین هدف سفرهای خارجی دولت یازدهم تسهیل در مسیر تجارت، توسعه اقتصادی، صادرات کالای ایرانی، جذب سرمایه و فناوری‌های خارجی بوده است. در اکثر این سفرهای خارجی کارآفرینان و فعالین بخش اقتصاد و صنعت در کنار دولت بودند تا فضا برای تفاهمات و قراردادهای آنها و همچنین پیشرفت کشور فراهم شود. بحمدالله قدم‌های خوبی برداشته شده است، اما راه طولانی پیش رو قرار دارد.

رییس‌ جمهوری به روند مثبت حرکت کشور پس از اجرایی شدن برجام اشاره کرد و اظهار داشت: البته انتظار می رفت بعد از برجام رشد10 درصدی کالا ایجاد شود که در آمار 6 درصد اعلام شد. ان‌شاء الله امیدواریم در 6 ماهه دوم حرکت سریع‌تری داشته باشیم . روحانی با اشاره به آمار 88 میلیاردی صادرات کالا در سال 2014 نسبت به آمار 12 میلیاردی در سال 1980 میلادی ، ادامه داد: البته قبول داریم دوران 8 ساله جنگ تحمیلی و تحریم‌ها ظالمانه علیه کشور وجود داشت، اما امروز باید گذشته را جبران کنیم و از هر منظر در جایگاه عزت و عظمت قرار گیریم.

رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از دست دادن بازار بسیار آسان بوده اما به دست آوردن آن کار سختی است به ضرورت توجه به اموری که در کنار صادرات کالا ضروری است، اشاره کرد و ادامه داد: باید حمل و نقل درست باشد. خرید هواپیما برای تقویت صنعت توریسم، عظمت ایران و تلف نشدن وقت مردم و اینکه محصولات داخلی به دنیا صادر شود، لازم است.

دکتر روحانی افزود: اگر هواپیما نخریم، می‌گویند، نتایج برجام چه شد و اگر بخریم، می‌گویند که لوکس و ساخت جدید است. مشخص نیست برخی ها در چه وادی سیر می‌کنند و یا اینکه عمرشان خیلی طولانی است ما خبر نداریم. باید کامیون ها و کانتینر ها، هواپیماها و کشتی ها و به طور کلی، سیستم حمل و نقل کشور مجهز شود.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: باید همه وزارتخانه‌ها بویژه صنعت، معدن، تجارت، اقتصاد و جهاد کشاورزی به کمک صادرکنندگان بشتابند. رییس‌ جمهوری با استقبال از جلسه مشترک با صادرکنندگان، گفت: از تجربیات و پیشنهاد مشخص شما استفاده خواهیم کرد. باید با هم تعامل کنیم چرا که تعامل سازنده تنها در خارج نیست، بلکه ابتدا تعامل داخلی و با خودمان ضروری است.

دکتر روحانی با اشاره به برنامه‌های دولت در همه بخش‌های کشور از جمله فرهنگی، صنعت، کشاورزی، سیاست خارجی و همچنین اهمیت تبلیغات و بازاریابی، گفت: البته بازاریابی بخش بسیار مهمی است که دانشگاه‌ها باید، دانشجویانی در این زمینه تربیت کنند، که بدانند در دنیای امروز چگونه بازار هدف را به تصرف خود در بیاورند. رییس‌ جمهوری با بیان اینکه یکی از راه‌های کمک به صادرات تسهیل تبلیغات در کشور هدف است، تأکید کرد: بدون تبلیغات کالا نمی‌تواند راه خود را باز کند.

دکتر روحانی ادامه داد: یکی از مسئولیت‌های وزارت خارجه و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف نیز این است که از تجارت و صادرات کالای ایرانی در خارج حمایت کنند. تردیدی ندارم با تکمیل این زنجیره و در کنار هم قرار گرفتن حلقه‌های مختلف، با توجه به امکانات کافی، کشوری پرنعمت در بخش‌های مختلف، جوانان با استعداد، دیپلمات‌های قوی و مسئولین امور صنعت و تجارت که خداوند به ما ارزانی داشته است، می‌توانیم به موفقیت و پیروزی برسیم.

دکتر روحانی ادامه داد: تلاش دولت این بوده که تجربه‌ها را جذب نماید و ان‌شاء الله روز ملی صادرات با سال‌های دیگر متفاوت باشد و با تلاش مضاعف شاهد تحول خوب در صادرات باشیم که یکی از راه‌های اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی است. رییس‌ جمهوری در بخش نخست سخنان خود نیز با تأکید بر اینکه تولید درون‌زا، اساس اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: تولید کشور را باید افزایش دهیم . اگر تولید داخلی با استانداردهای جهانی منطبق نباشد، کیفیت لازم نداشته باشد و شرایط کشور باعث شود که محصول تولیدی گران‌تر از رقیب به دست مصرف‌کننده برسد، قطعاً در بازار صادرات اگر هم موفق باشیم، نمی‌توانیم برای میان‌مدت یا بلند مدت به فعالیت خود ادامه دهیم.

دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت تولید محصولات با کیفیت تر ومنطبق بر استانداردهای جهانی و در عین حال ارزانتر ، تصریح کرد: استاندارد بودن محصولات تولیدی، اولین زنجیره مهم است. اگر کالا و خدمات استاندارد نباشد، نه تنها بازار خارجی بلکه بازار داخلی هم از دست خواهد رفت. رییس‌ جمهوری با اشاره به تلاش‌ها و موفقیت‌های دولت یازدهم در مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین کاهش آمار قاچاق کالا و ارز از 25 میلیارد به 15 میلیارد دلار اظهار داشت: یکی از راه‌های رونق تولید، مبارزه جدی با قاچاق است و دولت به این روند ادامه خواهد داد اما باید توجه داشت که مبارزه اصلی با قاچاق کالا، تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در داخل است و باید تولیداتی با کیفیت، رقابتی و استاندارد تولید کنیم.

دکتر روحانی با ابراز خرسندی از حضور در جمع کارآفرینان، صادرکنندگان کالا و خدمات اظهار داشت: بی‌تردید در دنیای امروز، صادرات در سایه رقابت موفق امکان‌پذیر است. باید بتوانیم محصولاتی را به بازارهای هدف صادر کنیم که از لحاظ کیفیت، قیمت و بسته‌بندی رقبا را پشت سر بگذارند. رییس‌ جمهوری حفظ بازارهای هدف را ضروری خواند و گفت: عدم تداوم، به معنای فروپاشی ساختمان و مسیری است که برای صادرات برنامه‌ریزی می کنیم.

روحانی در این مراسم از صادرکنندگان ممتاز در سال 95 تقدیر کرد. همچنین پیش از سخنان رییس‌ جمهوری، خسرو تاج رییس سازمان توسعه تجارت و نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، در خصوص آمار صادرات کشور و همچنین مشکلات در این زمینه گزارشی هایی را ارائه کردند.

حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۹ ۱۸:۵۲
جناب روحانی خود کرده را تدبیر نیست !!!!
بهار جان سیاه نمایی ها و تخریبهای امروز عکس العمل سیاه نمایی ها و تخریبات دیروز است ان روزی که به تاخت اسب تخریب و سیاه نمایی را می راندید باید پیش بینی امروز را هم می کردید .
به عنوان یکی از ارادتمندان دکتر احمدی نژاد اعلام می کنم که تخریبها و سیاه نمایی های امروز در بسیاری از موارد ناجوانمردانه بوده و واقعی نیست همانطور که در مورد دولت قبل هم اینگونه بود .
گفتا شیخا هر آن چه گویی هستم. آیا تو چنان که می نمایی هستی ؟ (344259)
حسین
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۲۹ ۱۹:۰۲
زنده نگاه کردم خدایی حال میکنم باهاش (344261)
پور امینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۹ ۱۹:۵۱
به عقیده بنده رابطه غرب سرمایه داری وبویژه درراس ان امریکا با ایران در حداقل ترین تصورممکن ان انتزاعی است زیرا چنانچه رابطه را فرضا چه همکاری یا تعاون یا تعامل یا رقابت بنامیم باید سازنده و برپایه تامین انتظارات متقابل استوار باشد درحالیکه درمورداجرای برجام به عنوان یک توافق مجزا وبنظرم لازم صد در صداینگونه نیست (344265)
امير
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۲۹ ۲۰:۲۱
سلام ازمسولين خواهش ميكنم جلوى واردات بيهوده كالاهايى كه ازسالهاقبل دركشورقابل توليدبوده وباعث فلج شدن توليدوبيكارى جوانان شده بگيرندمثل كالاهاى پلاستيكى خانگى،استيل وغيره كه فقط سبب خروج ارزوتعطيلى كارخانجات وتوليدى هاوبيكارى جوانان شده است كه به راحتى ازچين واردميشودكه واقعاخيانت است (344267)
جوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۹ ۲۳:۳۴
..... احمدی نژاد سال 1400 منتظرتیم......
درسته هنوزم که نوزه سیاه نمایی میکنند و تهمت بی اساس میزنند ولی ملت ایران جواب همه ریزو درشتای نظام سرمایه داری رو در سال 1400 خواهد داد. روحانی فقط بعد انتخابات برو خونه بشین تلویزیونو باز کن ببین چن نفرتون لند نشین میشن و چن نفر از دولت پاکدستان رو خواهد شد که چقدر به جیب این ملت دست اندازی کردی.... (344271)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۳۰ ۰۰:۰۴
خب چرا به سوال کارشناس های زمینه هوایی پاسخ نمیدهند؟
هواپیماهایی خریداری شده که برای بردهای بلند و تعداد مسافرهای بالا 400 نفر است.
یعنی باید حدود 400 نفر در طی یک پرواز از جایی مثل تهران پرواز کنند به توکیو. در غیر این صورت اصلا به صرفه نیست
آیا این تعداد مسافر در یک روز خواستار چنین پروازی هستند؟
معلومه که این تعداد مسافر برای چنین پروازهایی اصلا نداریم
پس چرا این هواپیماها خریداری شده (344272)