به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۱۱۹۲۴۲

افراد دیابتی‌گول‌نوشابه‌های رژیمی را‌نخورند

گروه سلامت: تحقیقات نشان داده است که مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی نه تنها موجب کاهش وزن نمی‌شوند، بلکه افزایش وزن را نیز به دنبال خواهند داشت.
نوید میر، کارشناس صنایع غذایی با اشاره به این که نوشابه های رژیمی به جای قند معمولی، دارای قند (شیرین کننده) مصنوعی مانند ساخارین هستند که کالری ندارند، گفت: مردم اغلب اوقات مصرف نوشیدنی‌های رژیمی را با اجرای رژیم های لاغری صحیح اشتباه می‌گیرند. یعنی برای کاهش وزن یا جلوگیری از چاقی به جای نوشابه های معمولی، نوشابه های رژیمی می خورند. در حالی که مشکل اصلی چاقی مردم، مصرف نوشابه‌ها نیست؛ بلکه مقدار و نوع رژیم غذایی آنهاست.وی بیان کرد: شما نمی ‌توانید هر نوع و هر مقدار غذایی که می خواهید بخورید و ادعا کنید که چاق نخواهید شد، چون نوشابه رژیمی مصرف می کنید. اگر شما هیچ کار دیگری (مثل ورزش کردن و اجرای رژیم لاغری) برای لاغر شدن انجام ندهید و فقط نوشابه‌های رژیمی را به جای نوشابه‌های معمولی، مصرف کنید، وزنی از دست نخواهید داد.

میر تاکید کرد: بدن ما باهوش تر از آن است که فکر می ‌کنیم. مردم فکر می‌ کنند که می ‌توانند بدن خود را فریب دهند، ولی اینگونه نیست. اگر شما آن مقدار کالری را که به بدن خود قول داده‌اید، به آن نرسانید، احتمالا بدن ‌تان این عمل را با درخواست کالری بیشتر، تلافی خواهد کرد. در حقیقت به نظر می‌ رسد که مصرف نوشابه‌ های رژیمی، موجب تحریک اشتها می‌ شود، در نتیجه بیشتر خواهید خورد.وی خاطر نشان کرد: شیرین کننده ها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. شیرین کننده های طبیعی عموماً جزو گروه کربوهیدرات ها می باشند و از کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده اند و عبارتند از منوساکاریدها مانند گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز؛ دی ساکاریدها مانند ساکاروز، لاکتوز و مالتوز. رافینوزیک سه قندی است که از گالاکتوز، گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است . الکل های پلی هیدریک (پلی اُل ها) درمواد غذایی شامل گلیسیرین، سوربیتول، مانیتول و پروپیلن گلایکول هستند. تمام آن ها به استثنای پروپیلن گلایکول شیرینی کمتری از قندها دارند و چنانچه به مقادیر کم مصرف شوند، مزه آن ها نامشخص است.

وی ادامه داد: شیرین کننده های مصنوعی جزو گروه شیرین کننده های قوی محسوب می شوند که چندین برابر ساکاروز شیرین اند و بنابراین در غلظتهای بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از شیرین کننده های قوی عبارتند از آسه سولفام پتاسیم، آسپارتام، ساخارین و نمکهای سدیم و کلسیم آن و توماتین. این شیرین کننده ها در غذاهای کنسرو شده، شیرین کننده های روی میزی، آب سیب، نوشابه های سبک، ماست ها، دسرها، مخلوط های نوشیدنی، قرص های شیرین کننده و فرآورده های کم کالری و بدون قند کاربرد دارند.

میر در پایان گفت:  استفاده از نوشابه رژیمی جایگزین مناسبی برای نوشابه معمولی نیست و مردم نباید با این ترفند ها گول بخورند. همچنین افراد دیابتی اصلا از هر دو نوع نوشابه استفاده نکنند.