به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۱۱۹۴۶۲
در نامه‌اي به شورای انقلاب فرهنگی:

زیباکلام: «توهم توطئه» را کنار بگذارید

گروه سياسي: صادق زیباکلام در نامه‌ای به محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت: «توهم توطئه» را در «عِلم» کنار بگذارید. متن این نامه در پی می‌آید:
زیباکلام: «توهم توطئه» را کنار بگذارید
بسمه‌تعالی
استاد ارجمند جناب آقای دکتر محمدرضا مخبر دزفولی
دبیر ارجمند شورای عالی محترم انقلاب فرهنگی!

با سلام و تحیات، همان‌طور که مستحضر هستید چند سالی می‌شود که پدیده نگارش و فروش پایان‌نامه، مقالات ISI‌، مقالات علمی پژوهشی، انجام تحقیقات دانشگاهی، ترجمه و سایر اموری که جنبه‌ تحقیقات دانشگاهی و آکادمیک پیدا می‌کنند متأسفانه به‌صورت یک امر رایج و جاافتاده در جامعه ما درآمده است. در پیاده‌رو جلو دانشگاه تهران ده‌ها نفر با تابلو اعلانات سرگرم تبلیغ این موضوعات هستند. ایضاً در جلو دانشگاه‌های بزرگ دیگر. افزون بر این دست تبلیغات، صدها آگهی‌های ازاین‌دست بر درودیوارهای اطراف دانشگاه‌ها و فضاهای آموزش عالی خودنمایی می‌کنند.

فی‌الواقع برخی از فارغ‌التحصیلان خوش‌فکر و بااستعدادترمان سال‌هاست که از این طریق ارتزاق می‌کنند. البته اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی سرانجام به فکر برخورد با این موضوع افتاده امر بسیار مبارکی است؛ اما تدبیر و چاره‌جویی‌تان به‌عنوان بالاترین نهاد و مرجع فرهنگی نظام انسان را مبهوت می‌سازد.

اگرچه باورنکردنی است، اما دبیر و سخنگوی شورای عالی انقلاب فرهنگی که از صدر تا ذیل مسائل فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی کشور از سطح ابتدایی تا دانشگاه‌های کشور را برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری می‌نماید، علت به وجود آمدن این بحران یا پدیده را این‌گونه توصیف فرموده‌اند: «برداشت این است که این جریان سازمان‌یافته و طراحی‌شده با پشتیبانی خارجی‌ها و عناصر مسئله‌دار و برخی اوقات هم به‌وسیله عناصر غافل، نادان و ناآگاهی به راه افتاده است».

بالطبع وقتی این جریان یک «توطئه طرح‌ریزی‌شده توسط خارجی‌ها» می‌باشد راه‌حل شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مشخص است. فرموده‌اید: «مقرر شد با همکاری وزارت کشور، قوه قضاییه برخورد لازم را داشته باشد. …»

جناب آقای دکتر مخبر دزفولی عزیز؛
جنابعالی نظرات بنده را در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌دانید. بنده اولین مشکلم با شورا جایگاه حقوقی آن می‌باشد. در هیچ بخشی از قانون اساسی نه نامی از نهادی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده، نه ذکری از اعضای آن رفته و نه شرح وظایف و مسئولیت‌های چنین نهادی تعریف شده. مشکل بعدی‌ام با شورا مشخص نبودن پاسخگویی آن در قبال سیاست‌ها و تصمیماتش است. آیا این امکان یا احتمال وجود ندارد که تصمیمات شورا ممکن است موجه و درست نباشند؟ در آن صورت تصمیمات شورا چگونه و توسط کدام نهاد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؟

شورا به چه نهادی پاسخگو می‌باشد؟ در یک نظام مردم‌سالاری هر نهادی که درآمد آن از محل بودجه عمومی کشور می‌باشد، هم به‌واسطه بودجه‌ای که از محل درآمد عمومی دریافت می‌کند و هم در قبال قدرت و اختیاراتی که از آن برخوردار است می‌بایستی به یک‌نهادی پاسخگو باشد که این نهاد معمولاً پارلمان می‌باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی نه به‌واسطه بودجه‌ای که دریافت می‌دارد و نه در قبال تصمیمات، سیاست‌ها و اختیاراتش به هیچ کجا پاسخگو نیست.

اگر تصمیماتش درست باشند (که انشاالله هستند)، بسیار عالی است و دستشان درد نکند؛ اما اگر خدای‌ناکرده تصمیمات و سیاست‌های اجرایی شورا با ضعف‌ها و اشکالاتی همراه باشد، در کجا و در کدام نهاد امکان بررسی و ارزیابی از تصمیمات شورا وجود دارد؟ ظاهراً فرض بر این است که این نهاد دانای مطلق است و مصون از خطا. لذا هرگز در اخذ تصمیمات و سیاست‌گذاری‌هایش خطایی اتفاق نمی‌افتاد؛ که البته اگر امثال تصمیم به تأسیس «دانشگاه ایرانیان» (به زعامت آقای احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری‌شان) نمی‌بود شاید می‌شد «خطاناپذیر» بودن آن را باور کرد.

تصمیم جلسه ۷۸۶ مورخ ۲۷مهرماه آن شورا که در مورد مواجهه با «فروش مقالات، انجام رساله و…» اتخاذ شده تردیدهای جدی در خصوص مبرا بودن شورای عالی انقلاب فرهنگی از «خطا» به وجود می‌آورد. اینکه به راه افتادن بازار خریدوفروش مقاله، نگارش رساله و تهیه و انجام تحقیقات دانشگاهی را یک توطئه خارجی بدانیم؛ و درنتیجه راه‌حل آن را هم در برخورد نیروی انتظامی (وزارت کشور) و مجازات توسط قوه قضاییه بدانیم، نشان می‌دهد که شورا نه اساساً درک درستی از چگونگی به وجود آمدن این پدیده دارد و نه آگاهی از ریشه‌های عمیق‌تر این ناهنجاری گسترده در دانشگاه‌های کشور؛ و درنتیجه تصور می‌کند که با گرفتن، زدن و بستن، مسئله ریشه‌کن خواهد شد. این اظهارات حضرت‌عالی به‌وضوح نشان می‌دهد که متأسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان متولی و همه‌کاره آموزش عالی کشور، چقدر از واقعیات مسائل آمورش عالی و دانشگاه‌های کشور به دور است. واضح هم است که چرا در مواجهه با این پدیده جنابعالی به دنبال «تئوری‌های توطئه» و «فرضیه‌های دایی جان ناپلئونی» رفته‌اید. در همان مصاحبه می‌فرمایید:

«کشورمان به لحاظ علمی و فناوری پیشرفت‌های بسیار خوبی به‌ویژه در ۱۵سال اخیر داشته است و هم‌اکنون جزء کشورهای مطرح دنیا، درزمینه علم و فن‌آوری است. … و به‌تنهایی بیش از ۱/۵ درصد از تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است». و در ادامه نتیجه‌گیری می‌کنید که دشمنان نظام برای جلوگیری از موفقیت‌های علمی‌مان و برای کند کردن آهنگ پیشرفت‌های علمی‌مان این «توطئه» را به راه انداخته‌اند.

جناب آقای دکتر مخبر دزفولی عزیز، نفس اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی چاره پدیده گسترده فروش مقاله، رساله و غیره را صرفاً درگرفتن و زدن و بستن می‌داند به‌تنهایی مبین نگاه تأسف‌آور سیاسی و ایدئولوژیک شورای عالی انقلاب فرهنگی به مشکلات و مسائل فرهنگی و اجتماعی می‌باشد؛ اما چرا این نگاه و درست‌تر گفته باشم، این سطحی‌نگری بر شورا سایه افکنده؟ چرا آن شورا که علی‌القاعده فرهنگ را هم با خود یدک می‌کشد، نمی‌خواهد که یک نگاه و یک رویکردی پیچیده‌تر، عمیق‌تر، گسترده‌تر، علمی‌تر و عالمانه‌تر بر ناهنجاری‌های اجتماعی داشته باشد؟ و چرا نگاهی که علی‌القاعده انسان از رئیس پلیس یا رئیس زندان انتظار دارد، از شورای عالی انقلاب فرهنگی ملاحظه می‌کند؟

پاسخ کوتاه آن است که نگاه جنابعالی و بسیاری دیگر از اعضاء محترم شورا به علم و دانش و ایضاً فرهنگ، نگاهی ایدئولوژیک است. تمام تلاش‌های شورا در حقیقت برای در خدمت گرفتن علم، دانشگاه، فرهنگ و آموزش عالی به‌منظور گسترش و ترویج باورهای سیاسی حکومتی است. یکی از ارکان اصلی ایدئولوژی حاکم بر شورا ضدیت با فرهنگ و تمدن غرب است. این جهت‌گیری را به‌وضوح می‌توان در بسیاری از برنامه‌ها و اهداف کلان شورا ملاحظه نمود. تلاش در جهت ایجاد «الگو یا سبک زندگی ایرانی – اسلامی»؛ «اسلامی کردن علوم انسانی»، «انقلاب فرهنگی و اسلامی کردن دانشگاه‌ها»؛ «مهندسی فرهنگی»؛ «تهیه نقشه جامع علمی کشور»؛ «بومی کردن یا بومی‌سازی علم»، ازجمله این طرح‌ها می‌باشند.

ازآنجاکه هدف این سیاست‌ها و طرح‌ها نه خدمت به علم و دانش بلکه خدمت به ایدئولوژی می‌باشد، شاهد هستیم علیرغم همه تمهیدات، هزینه کردن‌ها و تلاش‌ها و علیرغم آنکه از پشتیبانی سیاسی و دولتی کامل هم شورا برخوردار بوده، مع‌ذلک هیچ‌کدام این طرح‌ها نتوانسته‌اند فراتر از یک‌مشت کلی‌گویی، شعارهای زیبا و سخنرانی بروند. نه اسلامی کردن علوم انسانی، نه مهندسی فرهنگی، نه الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی، نه بومی کردن علوم انسانی، نه اسلامی کردن دانشگاه‌ها و نه هیچ‌یک از طرح‌های استراتژیک دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ پیشرفت و دستاوردی در طی سی‌وچند سال گذشته نداشته‌اند.

جناب آقای دکتر مخبر دزفولی، نمی‌دانم چقدر بایستی طول بکشد که جنابعالی و همفکرانتان متوجه شوند که ذات علم، مستقل از ایدئولوژی است و نمی‌توان علم را در خدمت ایدئولوژی درآورد. شما می‌توانید به کمک روش‌های نوین تبلیغاتی برای یک ایده تبلیغات مؤثری نموده و طرفدارانی برای آن فراهم آورید؛ اما این‌گونه پیشرفت‌ها بسیار محدود هستند. یکی از بارزترین شکست‌های شورا در به‌کارگیری ایدئولوژی در خدمت علم داستان «مهندسی فرهنگی» است. این ایده که در اصل برگرفته از نظریه «مهندسی اجتماعی» می‌باشد، برای نخستین بار در نیمه دوم قرن نوزدهم توسط شماری از جامعه‌شناسان و علما علوم انسانی پوزتیویست ابداع گردید.

اگرچه ایده جالب و جذابی به نظر می‌رسید اما در همان قرن نوزدهم دفن گردید. چرا جنابعالی و سایر اعضای شورای محترم انقلاب فرهنگی از خودتان نمی‌پرسید که اگر ایده «مهندسی فرهنگی» شدنی می‌بود خود غربی‌ها می‌توانستند به کمک آن بسیاری از ناهنجاری‌هایشان را سامان ببخشند. چرا یک‌بار از خودتان نمی‌پرسید که اگر «مهندسی فرهنگی» شدنی و تحقق‌یافتنی می‌بود، آیا غربی‌ها از آن برای جلوگیری از اسلام‌گرایی در کشورهای خودشان بهره‌برداری نمی‌کردند؟ از یکسو ما باید شورا را مصون از خطا بدانیم و از سویی دیگر شورا اصرار دارد یک نظریه‌ای به نام مهندسی فرهنگی که خود غربی‌ها در قرن نوزدهم به بی‌حاصل بودن آن پی برده و آن را کنار می‌گذارند را در قرن ۲۱ ام بکار گیرد.

اشکال دوم جنابعالی و همکاران محترمتان در شورا آن است که بسیاری از تبلیغاتی را که برای مردم می‌نمایید، خودتان زودتر و بیشتر از مردم به آن‌ها باور می‌کنید. شبانه‌روز تبلیغ می‌نمایید که ما در حال پشت سر گذاردن مرزهای علمی یکی پس از دیگری هستیم. غربی‌ها که از این‌همه پیشرفت علمی ما به وحشت افتاده‌اند، توطئه جدیدی علیه ما تدارک دیده و می‌خواهند از طریق خریدوفروش مقالات و رساله‌های دانشگاهی جلوی پیشرفت علمی ما را بگیرند و یا دست‌کم آن را کند کنند. جناب آقای دکتر مخبر دزفولی عزیز، کدام پیشرفت‌های مشعشع علمی را می‌فرمایید؟ برخی پیشرفت‌ها و موفقیت‌های نظامی و تسلیحاتی را و یا فن‌آوری‌هایی که در آن حوزه‌ها کاربرد دارند را جنابعالی دال بر پیشرفت‌ها و موفقیت‌های علمی می‌گیرید.

آیا جنابعالی به‌عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی واقعاً نمی‌دانید در حوزه‌های علوم پایه، نظری و علوم کاربردی جایگاه دانشگاه‌های ما و محققین ما در کجا قرار دارد؟ خوشحال می‌شدم اگر جنابعالی در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌المللی که رشته دانشگاهی خودم می‌باشد، به بنده‌شان می‌دادید که اساتید و محققین ایرانی در این رشته‌ها ظرف ۳۰ سال گذشته چه تعداد مقاله در ژورنال‌ها و فصل‌نامه‌های معتبر بین‌المللی داشته‌اند؟ خوشحال می‌شدم اگر جنابعالی به بنده نشان می‌دادید که چند تن از اساتید علوم انسانی ما ظرف سه دهه گذشته توانسته‌اند نظری، فکری، ایده‌ای یا اندیشه‌ای از خودشان ارائه دهند؟

خوشحال می‌شدم اگر جنابعالی به بنده نشان می‌دادید که این یا آن استاد و یا محقق علوم سیاسی موفق شده‌اند این اثر ارزنده یا آن‌یکی را در خصوص مسائل، رویدادها و تحولات سیاسی و اجتماعی کشور خودمان به رشته تحریر درآورند؛ چه رسد به تحولات خاورمیانه، جهان اسلام، کشورهای عربی یا مناطق دیگر. به‌جز ترجمه و ترجمه و بازهم ترجمه، ما از خودمان کدام اثر و حرف تازه‌ای را در علوم انسانی توانسته‌ایم تولید نماییم؟ بگذریم که ترجمه در حقیقت «هنر» و دستاورد اساتید فاضل و باسواد ما بوده که به زبان انگلیسی اشراف دارند؛ والا هنر مابقی که بیشتر گسترش و تبیین تئوری‌های توطئه بوده است.

جناب آقای دکتر مخبر دزفولی عزیز، فروش مقالات ISI، پایان‌نامه، مقالات علمی پژوهشی، ترجمه و تألیف و غیره نه توطئه دشمنان نظام است که از پیشرفت‌های علمی ما برآشفته‌اند و نه چاره آن بگیروببند و داغ و درفش است. این پدیده محصول یا عوارض بیماری بسیار هولناک‌تری است به نام «مدرک‌گرایی». «مدرک‌گرایی» است که می‌خواهد به هر قیمت شده متقاضی مدرک را به فوق‌لیسانس برسد و از فوق‌لیسانس می‌خواهد او را به دکترا برساند. متقاضیان نه علاقه‌ای به علم دارند و نه دل درگرو دانش؛ فقط می‌خواهند به مدرک برسند.

لذا برای اخذ فوق‌لیسانس و دکترا (بخوانید مدرک) سفارش نوشتن رساله می‌دهند، برای رسیدن به مرحله امتحانی جامع مجبورمی شوند مقالات علمی- پژوهشی و ISI تهیه کنند، رساله‌هایشان را سفارش می‌دهند برایشان بنویسند و ما رسیده‌ایم به باتلاق فعلی. برعکس تصور شورای عالی انقلاب فرهنگی، رونق بازار خریدوفروش مقاله و نوشتن رساله اتفاقاً مبین عقب‌ماندگی علمی‌مان است و نه پیشرفت آن. شاید اگر شورای انقلاب فرهنگی به‌جای ایدئولوژی‌زدگی و سیاست‌زدگی،‌ به دنبال بررسی مشکلات و معضلات واقعی دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور می‌رفت، وضع آموزش عالی و دانشگاه‌هایمان امروز ما این‌گونه نمی‌شد.

اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی بجای رفتن به دنبال سیاست و ایدئولوژی، دغدغه گسترش علم و دانش را می‌داشت، در آن صورت برای یک‌بار هم که شده علی‌القاعده می‌بایستی این پرسش را از خود می‌پرسید که جوامع پیشرفته، آموزش عالی و دانشگاه‌هایشان را چگونه اداره می‌کنند؟ اگر حتی یک‌بار هم شورای عالی انقلاب فرهنگی این پرسش را از خود کرده بود در آن صورت و همانند این جوامع، بجای سپردن امور دانشگاه‌ها به یک‌نهادی که بیشتر مثل یک حزب و یک تشکل سیاسی عمل می‌کند تا یک‌نهاد علمی و بجای دخالت و تصمیم‌گیری حکومت در امور دانشگاه‌ها، امور مؤسسات علمی و تحقیقاتی کشور را به اساتید معمر، عالم و باتجربه دانشگاه‌ها واگذار می‌کردید.

چاره معضلات آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور نه استمداد از نیروی انتظامی است و نه قوه قضاییه. راه چاره جناب دکتر مخبر دزفولی بزرگوار بازگرداندن استقلال دانشگاه‌ها به آن‌هاست. سی‌وچند سال حاکمیت نهادهای قدرت بیرون از دانشگاه‌ها بر این نهاد علمی کمترین نتیجه‌گیری را که نشان می‌دهد آن است که پایمال شدن استقلال دانشگاه‌ها (که اتفاقاً اصلی‌ترین خواسته دانشگاهیان در دوران انقلاب می‌بود)، بزرگ‌ترین لطمه‌ای بوده که شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ساحت علم، آموزش عالی و پژوهش کشور وارد کرده است.

ایام به کام باد
صادق زیباکلام
ششم آبان ماه یک هزار و سیصدونود و پنج

مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۰:۵۴
خوب شد این دشمن وجود دارد که آقایان هر چه ضعف و ناکارآمدی را به گردنش بیندازند. وجود دشمن برای برخی نعمت است. (344476)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۲:۱۴
باینکه با زیباکلام ومنشش مخالفم اما با این حرفش موافقم (344477)
-------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۲:۴۵
فاکتورمسلم خارجی را درتغییر وتحولات داخلی بطور نسبی وبطور کلی باید در نظر داشت (344478)
علی
Germany
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۲:۵۶
برای اینها هدف وسیله را توجیه می کند (344479)
محسن
Germany
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۳:۳۳
باز هم زیبا و پز مغز از استاد زیباکلام (344480)
-------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۳:۳۷
رویکرد ایدئو لوژیک برخلاف نظر شما هیچ مغایرتی بارویکرد پیچیده تر علمی تر گسترده تر عالمانه تر وعمیق تر با نا هنجار های اجتماعی ندارد (344481)
-------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۳:۵۳
با نظر شما موافقم اقای دکتر زیبا کلام ذات علم مستقل از ایده ئولوژی باید باشد ولی به عفیده من اعتماد داشته باشید که در دایره ایده ئوژی باید جریان داشته باشد زیراعلم منشا ایده ئو لوژیک دارد (344482)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۳:۵۴
درود بر شرفت دوتر زیباکلام (344483)
-------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۴:۰۳
مسلم بدانید وقتی بخواهیم با علم مستقل ولی در دایره ایده ئولوژی حرکت کنیم کشور های مستکبر در این روند اخلال ایجاد میکنند این امری محتوم است (344484)
حسن
Germany
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۴:۲۳
احسنت بر دکتر و تشکر از بهار نیوز (344485)
-------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۴:۲۶
اگر فرض کنیم دانشگاه مستقل باشد ولی تحت نظارت باشد زیرا علم منشا ایده ئو لو ژیک دارد باور کنید همه جا همینطور است ولی با اعتفاد ایده ئو لوژیک متفاوت اعتقاد سکولار لیبرال و ثلاثه کاذب واعتقاد اسلام ناب محمدی(ص) واهل بیت(ع) صادق (344486)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۴:۵۶
توهم توطیه؟ اینکه کشورهای دنیا به دنبال منافع و مطامع خودشون هستن و در این راه از هیچ جنایتی فرو گذار نمی کنند شکی نیست... پس چطور ما باید خوش بینانه به همه چیز نگاه کنیم؟ تعامل داشتن با دنیا بسیار حرف منطقی است اما نباید به اطرافیان اعتماد تام داشت... ما باید استقلال کشور خودمون رو مدنظر داشته باشیم... توطیه حقیقتی است که سالهای سال در کشور ما رخ داده... ایا جنگ هشت ساله، تحریم های ظالمانه، و هزاران هزار جنایت علیه استقلال کشورمون، توهمه؟ امیوارم از ترس افراط، تفریط نکنیم... (344487)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۲۱:۲۸
اگر راه انداختن این پایان نامه فروشی و مقاله فروشی را آمریکا دامن زده است، چرا مقالات ایرانی را به همین دلیل (عدد سازی، سرقت ادبی و ...) چاپ نمی کنند؟ منطقی تر این بود که با قبول مقالات ضعیف ایرانی، به گسترش این توطئه کمک کنند. آیا در سایر فسادهای کشور هم دست آمریکا را می بینید، اما دست فرهنگ پس رفته کشور را نمی بینید؟ خوشحال شویم که از شدت پیشرفت ما، آنها به هر توطئه ای برای تخطئه فرهنگ ایران دست می یازند و موفق هم می شوند؟ (344502)
کیوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۶:۰۴
«توهم توطئه» را کنار بگذارید (344489)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۶:۳۰
با سخنان زیبا و منطقی استاد زیباکلام موافقم (344490)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۷:۴۸
بهار نیوز لطفا منتشر کن .دشمنی توهم توطئه نیست بلکه شناخت توطئه است وواقعیت دارد بدلائل زیر ا-بظاهر ادعای خیرخواهی صلح جوئی ومظلوم نمائی میکند واشکار وپنهان با تبانی کنگره برخلاف توافق مستقل وجداگانه برجام به بهانه های نامرتبط محدودیت بانکی ایجاد میکند با مصادره اموال فشار مالی وارد میکند... (344493)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۸:۰۴
... ادعای حمایت از حقوق بشررا در بوق وکرنا میکند درهمان حال با اعمال سیاست وابزار غیر عادلانه تحریم عملا حقوق بشرکذائی وادعائی خود را زیر پاگذاشته ونقض میکند -مثلا دست تعامل دراز میکنی پا پس میکشد وتوقعات خودرا بالا میبرد- با دروغ واتهام خبرچینی پنهان واشکار رویه ایذائی خود رادنبال میکندو..... (344494)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۸:۴۱
یکی از سیاست های خنده دار ومزحک امریکا وغرب تحریم برای نقض حقوق بشر است در حالیکه تحریم ذاتا ضد حقوق بشر است یعنی حقوق بشر علیه حقوق بشر واقعا خنده داره (344495)
مرشد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۹:۰۰
استاد بزرگوار.کلامت همچو نامت در تاریخ ماندگار خواهد ماند.فقط جای این عبارت در انتهای سخنت خالی است.گذشتیم وکذشت انچه توباما کردی/تو بمان ودگران.وای به حال دگران@ (344496)
ابوذر از قوچان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۱۹:۴۶
احسنت بر دكتر زيباكلام
حيف كه گروه تندرو، در همه جا فقط خر خود را مي رانند و به هيچ حرف متقن و منطقي هم توجه نداشته و پاسخگو نيستند.
اميدوارم خداوند متعال به آنها عقل و فهم و ديانت عنايت فرمايد (344497)
بهیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۲۱:۲۴
رحمت خدا بر این آموزگار دلسوخته باد که آزادمنشانه با مهم ترین مخاطبان در کشور ، شفاف ترین رهنمود ها را به ساده ترین زبان می گوید تا حجت علمی و شرعی را تمام کرده باشد . نسل انقلاب شاهد این ادعاها و حرف هاست و همگی به جاست . خدا کند جلوداران تا دیر نشده چشم ها را بشویند و جور دیگر ببینند اما با آن حصرها و ممنوعیت ها و ...نجومی ها و ...
آرزویی دلکش است اما دریغ . . . (344500)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۲۱:۳۵
ادعا نمیکنم صد در صد بدون اشکال هستیم ول اینقدر سنگ امریکا را به سینه نزنیم (344503)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۲۱:۵۱
دست مریزاد. ای کاش ابتدا معنی این شورا مشخص می شد و سپس جایگاه حقوقی آن.مگر فرهنگ انقلاب بردار است؟شورای عالی انقلاب فرهنگی آنهم بعد از 38 سال از وقوع انقلاب سیاسی-ایئولوژیک اسلامی؟.هنوز در حال انقلابیم؟؟ (344504)
صمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۲۱:۵۱
يك جمله حسابی از دكتر حسابي
حاصلضرب "توان" در "ادعا" مقداری ثابت است،
بنابراین توان با ادعا نسبت عکس دارند . متاسقانه یا این جمله حسابی از یک انسان توانمند و بی ادعا درست نمیباشد و یا اینکه ادعاهای بعضی از مسولین مملکتی که متاسفانه در رنکینگهای بین المللی جایگاه مناسبی ندارد.
امثال دکتر زیباکلام همیشه سلامت و پر سلابت باشند (344505)
-------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۲۲:۰۶
علمی که به ایده واندیشه وصل نباشه وجود خارجی نداره (344506)
-------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۲۲:۲۳
برگ درخت شاقه درخت وهمه اجزای یک درخت در فرایند فیزیولوزیکی مستقل عمل میکنند ولی اگر به هم وصل نباشند وجود خارجی ندارند وتغییر ماهیت میدهند بنا براین نگاه ونظارت ایدئولوزیکی به امور برخلاف نظر دکتر زیبا کلام مغایرتی با استقلال علمی و... ندارد اشکال وقتی تولید می شود که با اصل ایدئولوژی مخالف باشیم ویا تعادل سبی با ان برقرار نکنیم (344508)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۷ ۲۳:۱۷
فرض کنید به علت نقض حقوق بشر فرد یا گروهی درست یا نادرست تحریمی اعمال شود این تحریم مسلما حقوق بشر افراد یا گروه های دیگری را زیر پا می گذارد معنی این دوستی است یا دشمنی مسلما دشمنی است چرا چون بجان انداختن افراد وگروه ها با یکدیگر است فرد علیه فرد گروه علیه گروه در باره اش خوب تفکر کنید.این تذهبون (344513)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۸ ۰۰:۰۶
به نظر بنده بالا رفتن ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بدون حساب و کتاب و بی کاری فارغ التحصیلان عامل اصلی خرید و فروش مقاله و پایان نامه ها است. شما در کشور آمریکا نمیتوانید پایان نامه ای بنویسید که حتی یک خطش مشترک با دیگر پایان نامه ها باشد. با یک نرم افزار کلیه متون پایان نامه در پایگاه اطلاعات پایان نامه ها به راحتی قابل مقایسه است. در ایران نیز باید چنین کاری انجام شود و هزینه اش از هزینه اجرای کارت سوخت بسیار بسیار پایین تر است. (344515)
یا حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۸ ۰۱:۰۸
من فقط یه سوال دارم چرا کسی مثل آقای زیباکلام تو آمریکا نگفت آقایون بیخیال توهم توطئه علیه ایران بشید! مگر ایران بعد از سال 57 چه کار با منافع آمریکا کرد؟
ایران فقط تصادفی با منافع آمریکا اصطکاک پیدا کرد خیالت راحت اوباما ! تمام سپرهای موشکی آمریکا تو ترکیه و کشورهای عربی رو جمع کن اوباما جان!

حتی چامسکی هم که اینقدر صداوسیما دوسش داره نگفت!!!!! (344520)
یا حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۸ ۰۱:۱۴
به والله همه توطئه ها واقعیته. منتها برادران من شماها خسته شده اید از انقلاب و انقلابی گری..
امثال احمدی نژاد و قالیباف و سایر آقایون منفعت طلب آبروی اصولگرایی را بردند اما شکر خدا با درایت رهبری انقلاب مفهوم جدیدی به نام انقلابی گری تعریف شد که اصولگرایی را نیز از صافی انقلابی گری رد میکند (344521)
یا حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۸ ۰۱:۱۵
تمام این حرفها سبک ریشه در زندگی شخصی و نحوه زندگی کردن افراد دارد (344522)
ص
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۸ ۰۱:۴۳
آقا اصلا اصولگرایان ریاکار هستند و فقط شعار میدهند!

اما آقای زیباکلام !
مدافعان حرم حسابشان جداست و دارند به شعارها انقلاب عمل میکنند!

اگر توطئه ای نبود الان مدافعان حرم در جمع ما بودند (344528)