به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۶ ساعت ۰۰:۴۷
کد مطلب : ۱۱۹۹۶۱
روابط دو کشور را «گرم و خوب» توصیف کرد

اظهارات مدودف در آستانه سفر به اسرائیل

گروه بين الملل: نخست‌وزیر روسیه، در آستانه سفر خود به اسرائیل می‌گوید تصور نمی‌کند اجرای تعهدات مسکو در ارائه سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران، بر روابط دوجانبه روسیه و اسرائیل اثرگذار باشد.
اظهارات مدودف در آستانه سفر به اسرائیل
به گزارش دويچه وله، دیمیتری مدودیف، در گفت‌وگویی با شبکه دوی تلویزیون اسرائیل در آستانه سفر قریب‌الوقوع به این کشور، روابط دو کشور را «گرم و خوب» توصیف کرده، و ابراز امیدواری کرده که این روابط در آینده ارتقا یابد. بر پایه گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، او در این گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرده که هدفش از سفر به اسرائیل ارتقای روابط است آن هم در شرایطی که کشورش با کشورهای دیگری در منطقه از جمله ایران رابطه دارد.

اسرائیل یک سال قبل در آبان ۹۴ به تصمیم روسیه برای ارسال سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران اعتراض کرده بود، و در این زمینه وزیر انرژی اسرائیل با نکوهش تصمیم روسیه در این مورد، برخورداری ایران از این سامانه دفاع موشکی را تهدیدی برای این کشور ارزیابی کرده بود. سامانه دفاعی اس۳۰۰ قادر است هواپیماها را در ارتفاع ۳۰ کیلومتر و در فاصله ۱۵۰ کیلومتر هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد و دستیابی ایران به این سامانه می‌تواند در معادلات مربوط به حمله هوایی احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران تغییراتی ایجاد کند.

نخست‌وزیر روسیه در گفت‌وگو با شبکه دوی تلویزیون اسرائیل همچنین یادآوری کرده که تا پیش از دستیابی به راه حلی برای مسئله اتمی ایران، روسیه به تحریم‌هایی پیوسته بود که بر روابط این کشور به ایران هم اثرگذار بود، و در مدت زمان برقراری تحریم‌ها هیچ سلاحی را در اختیار ایران قرار نداده است. او تأکید کرده که در نخستین دیدارش با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا یادآور شده بود برنامه هسته‌ای ایران مسئله اول برای اوست و به زعم نخست‌وزیر روسیه حل و فصل این مسئله بدون مشارکت جامعه جهانی، از جمله روسیه ممکن نبوده است.

مدودیف در این گفت‌وگوی تلویزیونی همچنین گفته است که همه طرف‌های گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران توافق کردند که تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی برطرف شود، و اکنون روسیه در چارچوب واقعیت‌های موجود عمل می‌کند. مسکو سال ۲۰۰۷ به دنبال قراردادی ۸۰۰ میلیون دلاری با جمهوری اسلامی متعهد شد که سامانه دفاعی موشکی اس ۳۰۰ را در اختیار ایران قرار دهد.

اما اجرای این قرارداد فراز و نشیب فراوانی داشت و از جمله در مقطعی در چارچوب تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، روسیه ممنوعیت ارسال این سامانه موشکی به ایران را مد نظر قرار داد.
با این حال چند ماه پیش از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در حکمی این ممنوعیت را لغو کرد و چند ماه پس از دست‌یابی به برجام روسیه قرارداد نهایی تحویل این سامانه دفاع موشکی به ایران را امضا کرد.