به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۸:۳۴
 
۸۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۶ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۱۱۹۹۶۲
تصوير تخت جمشيد با عنوان «پارس ابرقدرت اصیل»؛

اولین ابرقدرت جهان بر روی جلد نشنال جئوگرافیک

گروه فرهنگي: مجله دوماهانه تاریخ نشنال جئوگرافیک در شماره جدید خود (سپتامبر - اکتبر 2016) به تاریخچه امپراتوری پارس (هخامنشیان) پرداخته و برای روی جلد این مجله عنوان «پارس ابرقدرت اصیل» انتخاب کرده است.
اولین ابرقدرت جهان بر روی جلد نشنال جئوگرافیک
در این شماره مجله تاریخ نشنال جئوگرافیک که از تصاویر زیبا و منحصربفردی از آثار تخت جمشید استفاده شده، در ابتدای مطلبی با تیتر «سپیده‌دم پارس، آغاز عصر امپراتوری‌ها» می‌خوانیم: تحت فرمانروایی کوروش دوم، شاهنشاهی پارس نخستین ابرقدرت جهان شکل گرفت که گستره آن از اروپا تا هندوستان بود و پهنه‌ای از زبان‌ها، فرهنگ‌ها و ادیان گوناگون را تشکیل می‌داد. این امپراتوری فقط دو قرن طول کشید اما میراثی قابل توجه از خود برجای گذاشت.

در ادامه، تاریخچه ظهور و سقوط هخامنشیان به صورت تقویم وقایع‌نگاری از اتحاد دو شاهنشاهی ماد و پارس و تشکیل امپراتوری پارس تا حمله اسکندر مقدونی به رشته تحریر در آمده است. در این شماره نشنال جئوگرافیک، بخش‌های خواندنی و مطالبی درباره نقشه توسعه پادشاهی پارس و آثار به جای مانده از آن در مناطق مختلف آسیا، اروپا و شمال آفریقا، فتح بابل توسط کوروش کبیر و اعلام نخستین منشور آزادی بشریت توسط شاه بزرگ پارس که یهودیان در بند بابلیان را آزاد کرد و خلاصه‌ای از وقایع دیگر دو قرن ابرقدرتی پارسیان، مطالعه می‌کنیم.