به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۴۱
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۷ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۱۲۰۰۵۳

به بهانه تولد جادوگر فوتبال ایران/تصاویر

گروه ورزشی: علی کریمی یکی از تکنیکی‌ترین و بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران ۳۸ ساله شد.
علی کریمی در ۱۷ آبان ۱۳۵۷ در کرج به دنیا آمد و سابقه بازی در تیم هایی چون پرسپولیس، الاهلی امارات، بایرن مونیخ، شالکه، استیل آذین و تراکتورسازی را دارد.کریمی بعد از حضور کوتاه در فوتسال و بازی در جام رمضان از سال ۱۳۷۵ بازی را در فتح تهران شروع کرد و مدارج ترقی را با سرعت پیمود. دو سال بعد کریمی در سال ۱۳۷۷ راهی پرسپولیس شد و با درخشش در این تیم بود که به تیم ملی ایران دعوت شد. کسب دو قهرمانی در لیگ ایران و جام حذفی با پرسپولیس در این مدت و قهرمانی با ایران در بازی‌های آسیایی بانکوک باعث شد تا کریمی خیلی زود به مهره ثابت تیم ملی تبدیل شود.

کریمی البته در این فاصله به دلیل درگیری با داور در بازی همراه با تیم امید ایران یک سال محروم شد تا بازیکن تکنیکی فوتبال ایران ادر همان ابتدا اخلاق خاص خود را نشان داده باشد. اخلاقی که رفته رفته فوتبالدوستان ایران به آن عادت کردند. مثل رد پیشنهاد اتلتیکومادرید و رفتن به لیگ امارات، جایی که توانست هر هفته هنر ناب خودش را در لیگ امارات نشان دهد و به بازیکن مورد علاقه اماراتی ها تبدیل شود.کسب عنوان بهترین بازیکن قاره و سومی در جام ملت های آسیا ۲۰۰۴ بار دیگر نام کریمی را در قاره بر سر زبان ها انداخت. در نهایت مارادوتای فوتبال آسیا تصمیم گرفت تا با پیوستن به بایرن مونیخ زیر نظر ماگات فوتبال خود را ادامه دهد. 

کریمی بعد از قهرمانی با بایرن در بوندسلیگا مدتی را در لیگ قطر سپری کرد تا بار دیگر راهی لیگ ایران شود و با حضور در تیم‌هایی چون پرسپولیس و استیل آذین سال‌های آخر فوتبالی خود را تجربه کند. او البته حضوری کوتاه مدت در شالکه داشت تا هم بازی رائول گونزالس نیز در این تیم شود. البته کریمی فرصت بازی زیادی در این تیم آلمانی نداشت و در نهایت جادوگر فوتبال ایران بعد از حضور در پرسپولیس و تراکتورسازی از تیم ملی کنار رفت.علی کریمی برای فوتبالدوستان ایرانی یادآور بازی‌های زیبا و هیجان‌انگیزی است. درخشش او در بازی‌های ایران مقابل آلمان و کره‌جنوبی را کمتر فوتبالدوستی از یاد خواهد برد.

کریمی بازیکنی بود که در کنار تمام بازی‌های خوب و تاکتیکی خود، اخلاق منحصر به فردی هم داشت و تصمیم ها و کارهایی انجام داد که کمتر انتظار می رفت. او یک بار پس از شکست پرسپولیس در فینال جام حذفی و خداحافظی بغض آلود مهدوی‌کیا، در تصمیمی احساسی از فوتبال خداحافظی کرد اما یک بار دیگر به فوتبال برگشت و در تراکتورسازی بازی کرد.کریمی آنقدر خاص بود که تصمیم‌های عجیب‌تر از این هم در طول دوران حرفه‌ای‌اش گرفته باشد. او قبل از اینکه به الاهلی امارات برود به پیشنهاد اتلتیکو مادرید پاسخ منفی داد تا نشان دهد تفاوت زیادی با بقیه فوتبالیست‌ها دارد. این پیشنهاد در سال ۲۰۰۰ به کریمی شد اما او به الاهلی رفت و علاوه بر اینکه نسبت به اتلتیکو، پول بیشتری از باشگاه اماراتی گرفت تا سال ۲۰۰۵ آنقدر در الاهلی خوب کار کرد که هواداران و مسئولان این تیم تا مرز پرستیدن او را دوست داشتند.

شماره ۸ جادویی مدتی کوتاه به عنوان دستیار در کنار کی‌روش فعالیت کرد اما درست پیش از اعزام تیم ملی به جام ملت‌های آسیا در تصمیمی عجیب به همراه تیم به استرالیا نرفت و تاکنون هنوز درباره آن تصمیمش صحبتی نکرده است. او در حال حاضر یکی از منتقدان کی‌روش است البته نه از نظر فنی بلکه به لحاظ رفتاری.علی کریمی این روزها در کلاس مربیگری درجه C شرکت می‌کند و به گفته خودش با وجود حضور در این کلاس تصمیم جدی برای مربیگری ندارد و فقط برای وقت گذراندن با دوستان قدیمی در این کلاس حاضر می‌شود.

کریمی برابر رونالدو در جام جهانی ۲۰۰۶
کریمی و ماگات در بایرن مونیخ
جدال کریمی و کارلوس در دیدار ستارگان
بازی خوب کریمی برابر میلان همراه الاهلی
ناراحتی کریمی بعد از تعویض برابر پرتغال
ناکامی کریمی برابر شی گیون و حسرات جام جهانی ۲۰۰۲ برای ایران
کریمی و دریافت جایزه بهترین بازیکن سال آسیا
گلزنی در داربی برای پرسپولیس
قهرمانی در بوندسلیگا با بایرن مونیخ
حضور در شالکه همراه رائول 
خداحافی از فوتبال باشگاهی
حضور کوتاه روی نیمکت تیم ملی 
مرجع : ایسنا