به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۲ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۱۲۰۲۹۵

رونمایی وزير صنعت از يک دعوای قديمی

گروه اقتصادي: وزير صنعت، معدن و تجارت اين‌بار با حضور در نشست خبري خود در حاشيه نمايشگاه مطبوعات، پرده از اختلافاتي برداشت که در گذشته براي حضور رنو در ايران بين دو خودروساز بزرگ کشور رخ داده بود.
به گزارش شرق، قضيه از اين قرار بود که هم سايپا و هم ايران‌خودرو مذاکراتي با رنو براي مشارکت داشتند؛ اما قضيه به نحوي پيش رفت که وزارت صنعت در لواي ايدرو مجبور به ورود شد. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، ايران‌خودرو توانست با يکي از شرکت‌هاي اروپايي مشارکت ۵۰-۵۰ داشته باشد که اين مذاکرات به بالاي ۶۱ درصد پيشرفت رسيده است.

وي با اشاره به اينکه سايپا هم با شرکت ديگري به توافق رسيده است و آنها هم کار را شروع کرده‌اند و قرار شد که يکي از سايت‌هاي خود را به اين موضوع اختصاص دهند، گفت: هم‌‌زمان درخواست کرديم که سايپا با رنو وارد مذاکره شود که در عمل اين مذاکرات طول كشيده و به نتيجه نرسيده است. نعمت‌زاده ادامه داد: با توجه به گذشت زمان، سازمان ايدرو که در بخش خودروسازي هم سابقه طولاني دارد، قرار بود شروع‌کننده مذاکرات با رنو باشد؛ البته ما در گذشته با رنو مذاکراتي داشتيم؛ زيرا با ايران‌خودرو و سايپا قرارداد داشت و اين دو خودروساز را به جان يکديگر انداخته بود و منافع ما محقق نمي‌شد؛ بنابراين تصميم گرفته شد که سازمان گسترش به‌ صورت يک‌به‌يک مذاکره کنند و الان هم اين مذاکرات در حال انجام است و اميدواريم که مشارکت اتفاق بيفتد. وي با اشاره به اينکه هنوز قراردادي با رنو منعقد نشده است، گفت: اميدواريم تا دو ماه آينده اين قرارداد به نتيجه برسد.

رشد ٣٠,٩‌درصدي توليد خودرو در کشور
وزير صنعت همچنين در اين نشست خبري، خبر از رشد ٣٠,٩درصدي توليد خودرو در کشور تا ١٥ آبان‌ماه داد و گفت صنعت هم از رکود خارج شده است.

نعمت‌زاده با بيان اينکه در اين مدت ۷۵۳ هزار دستگاه خودرو توليد شده است، اظهار کرد: صنعت خودرو بزرگ‌ترين گروه صنعتي کشور است و در‌حال‌حاضر بخش زيادي از ورق‌هاي فولادي در اين صنعت به مصرف مي‌رسد.

نعمت‌زاده با اشاره به اينکه توليد ورق فولادي نسبت به سال گذشته هشت‌ درصد رشد داشته است، گفت: ما در بخش صادرات رشد داشته‌ايم؛ به‌عنوان مثال به کشور عمان ۷۰ تا ۸۰ درصد افزايش صادرات داشته‌ايم.

وي با اشاره به اينکه بخش صنعت با رشد هشت‌درصدي و بخش معدن با رشد ۳۰‌درصدي رو‌به‌رو بوده است، گفت: در مجموع ۱۱ درصد افزايش صادرات در اين دو بخش داشته‌ايم؛ همچنين در کالاهاي صنعتي به غير از پتروشيمي و کالاهايي از اين قبيل، رشد صادراتي ما ٤,٢ درصد بوده است.

اين عضو کابينه يازدهم با اشاره به اينکه در سه‌ماهه ابتداي امسال، رشد صنعت به ٤,٢ درصد رسيد، گفت: اميدواريم که اين رشد تا پايان سال ادامه داشته باشد. بر‌اساس‌اين اغلب صنايع از رکود خارج شده‌اند و توليدات در حال افزايش است.

نعمت‌زاده با اشاره به اينکه کارخانجاتي که در سال گذشته امکان فروش نداشتند، در‌حال‌حاضر مشکلي براي فروش ندارند، گفت: اين موضوعات حاکي از اين است که به سمت رونق در حال حرکت هستيم؛ اما نياز به تلاش بيشتري داريم.

وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با اشاره به اينکه ايدرو مي‌تواند سهام خود را واگذار کند، گفت: طبق قانون ايدرو تا صددرصد مي‌تواند سرمايه‌گذاري داشته باشد؛ زيرا يک سازمان توسعه‌اي است.

پرايد و پژو کماکان توليد می‌شوند
نعمت‌زاده درباره توقف توليد پرايد و پژو اظهار کرد: معتقدم بايد برخي برندها را حفظ کرد، مانند پيکان که مي‌توانست اين نام باقي بماند؛ همان‌طور که مرسدس ‌بنز ۱۶۰ سال است که توليد مي‌شود، فقط مدل‌هاي آن تغيير مي‌کند. وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه درباره خودرو بايد به سمت تکنولوژي‌هاي جديد برويم، گفت: بايد کل پلتفرم‌ها را به‌روز کنيم و از نظر سوخت، آلايندگي، ايمني و آسايش سرنشينان خودروها به‌روز شود؛ به‌همين‌دليل وقتي خودروهاي جديد وارد بازار مي‌شود، اين مصرف‌کنندگان هستند که تعيين مي‌کنند چه خودرويي توليد شود؛ بنابراين در اين شرايط خودروسازان تصميم‌گيري مي‌کنند.

نعمت‌زاده ادامه داد: اينکه مطرح شد توليد اين دو خودرو تا پايان سال متوقف مي‌شود، درست نيست؛ زيرا بستگي به سازنده دارد و بايد شرايط بازار را سازنده در نظر بگيرد.

نعمت‌زاده به ايجاد فضاي ارتباطي با جهان و اميد در داخل اشاره کرد و ادامه داد: از اوايل سال تاکنون، هيأت عالي نظارت بر سرمايه‌گذاري ۳۷ مورد سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي را به تصويب رسانده است که قراردادهاي سيتروئن و پژو از‌جمله آنها بوده است. وي با اشاره به اينکه رقم سرمايه‌گذاري به يک‌ميليارد‌و ۴۰۰ ميليون يورو رسيده است، اظهار کرد: هنوز سرمايه‌گذاري رنو در اين بخش به قرارداد نرسيده است که در فاز اول رقم سرمايه‌گذاري اين شرکت، ۴۰۰ تا ۵۰۰ ميليون يورو است.

وزير صنعت، معدن و تجارت به قرارداد دايملر بنز اشاره کرد و گفت: اين شرکت براي توليد موتورهاي سي‌ان‌جي و ديزل براي کاميون‌هاي مدل جديد با مصرف کمتر به صورت ۵۰-۵۰ با ايران مشارکت مي‌کند که تا آخر سال اين قرارداد هم تحقق مي‌يابد.

نعمت‌زاده به راه‌اندازي سامانه جامع تجارت براي مبارزه با قاچاق اشاره کرد و افزود: بيش از دو سال روي اين سامانه کار کرديم و در‌حال‌حاضر آيين‌نامه‌هاي مربوطه همه در هيأت دولت به تصويب رسيده است و در حال انجام مراحل اجرائي هستيم.

انتخابات آمريکا تأثيری بر قراردادهای ما ندارد
وي درباره پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات آمريکا و تأثير آن بر اجراي برجام، گفت: توافق ما فقط با آمريکا نيست؛ بلکه کشورهاي ديگر هم در اين توافق حضور دارند؛ بنابراين يک‌طرفه نمي‌تواند لغو شود. اين تصميم بين‌المللي در سطح سازمان ملل است.

وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينکه ما در قراردادها هم وقتي طرف خارجي اين موضوع را مطرح کرد، زير بار هيچ‌گونه شرط و شروطي نرفتيم، اظهار کرد: در قراردادهاي ما حتي يک کلمه از برجام نيامده است و ما قراردادها را تحت هر شرايطي اجرائي مي‌کنيم.

وي درباره بسته حمايت از صادرات غيرنفتي گفت: به‌تازگي نرخ سود تسهيلات را به ۱۱ درصد رسانديم که قبلا ۱۶ درصد بود و سازمان برنامه و بودجه بايد مبلغي که در قانون پيش‌بيني کرده‌ايم، تخصيص دهد.

خسارت هزار‌ميليارد‌توماني رنو درست نيست
وي درباره خسارت هزار‌ميليارد‌توماني رنو به ايران و پرداخت غرامت از سوي اين شرکت گفت: مدت قرارداد قبلي تمام شده و ارتباطي با قرارداد جديد ندارد. اگر خسارتي هم بوده، بايد از سوي سازمان‌هاي مرتبطي که در قرارداد عنوان شده، پيگيري شود. به‌هرحال هر دو طرف خسارت ديده‌اند و شاکي مي‌تواند خسارت را پيگيري کند.

نعمت‌زاده ادامه داد: ما در مذاکرات اخير کاري به آن قرارداد نداريم؛ البته نمي‌دانم اين رقم هزار ميليارد تومان از کجا اعلام شده؛ زيرا ما چنين رقمي را در‌اين‌باره نديده‌ايم.

بن‌رو به ايدرو واگذار می‌شود
وزير صنعت، معدن و تجارت درباره تعيين تکليف سايت «بن‌رو» سايپا گفت: اين شرکت خودروسازي در ساوه است که به سايپا تعلق دارد و قرار شد به‌عنوان آورده در اختيار رنو قرار بگيرد؛ اما به نتيجه نرسيد و قرار شده سازمان گسترش آن را انجام دهد. به احتمال زياد اين شرکت از سوي سازمان گسترش به‌عنوان مطالبات از سايپا گرفته شود.
مرجع : روزنامه شرق