به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۵ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۱۲۰۴۷۴
فتحی: تفحص از شهرداری منافاتی با ورود قوه قضاییه ندارد

مجلس اجازه تحقیق درباره همه امور را دارد

گروه سیاسی: نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در جریان تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان که همزمان با موضوع تفحص از شهرداری تهران به جریان افتاده، قوه قضاییه ورود کرده و حتی چند نفر را بازداشت کرده اما این مساله منافاتی با تفحص مجلس ندارد.
محمدجواد فتحی با اشاره به نشست کمیسیون عمران به‌منظور بررسی تحقیق و تفحص از شهرداری تهران که با حضور محمدباقر قالیباف برگزار شد، اعلام کرد: برخی از دوستان در کمیسیون عمران شبهه کردند که باتوجه به این‌که دستگاه قضایی ورود پیدا کرده، جایی برای تحقیق و تفحص مجلس نیست و انجام این کار قانونی نیست که این مساله درست نیست.

او گفت: درحالی که برخی دیگر از نمایندگان در پاسخ به این شبهه گفتند که اولاً موضوعی که قوه قضاییه در آن ورود کرده، صرفاً با بخشی از محورهای تحقیق و تفحص مجلس همپوشانی دارد و طبیعتاً باقی موارد تفحص امکان پیگیری دارد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: نکته دیگر این است که درمورد بخشی که قوه قضاییه ورود کرده نیز امکان تفحص وجود دارد؛ چرا که اثبات شی نفی ماعدا نمی‌کند و مجلس اجازه دارد در مورد همه امور کشور تحقیق و تفحص کند.

عضو هیات رییسه کمیته سیاست داخلی و حقوقی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در جریان تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان که همزمان با موضوع تفحص از شهرداری تهران به جریان افتاده، قوه قضاییه ورود کرده و حتی چند نفر را بازداشت کرده اما این مساله منافاتی با تفحص مجلس ندارد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم همچنین اعلام کرد: با این حال برخی از نمایندگان مخالف تفحص از شهرداری تهران مدعی بودند که باید در این مورد از هیات رییسه مجلس تفسیر بخواهیم و این درحالی است ک به زعم ما هیات رییسه مجلس مرجعی نیست که به‌لحاظ قانونی وظیفه تفسیر قوانین عادی را برعهده داشته باشد.

فتحی در پایان تصریح کرد: به هر حال وظیفه تفسیر قوانین عادی برعهده مجلس شورای اسلامی است و اعضای هیات رییسه نیز جایگاهی همچون دیگر نمایندگان در اختیار دارند.
مرجع : ایلنا