به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۷ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۱۲۰۵۳۷

سد کنگره براي فروش بويينگ به ایران

گروه اقتصادي: نمایندگان کنگره تصمیم دارند امروز پنجشنبه قانونی را به تصویب مي‌رسانند که مانع فروش هواپیما به ایران به وسیله دولت اوباما مي‌شود.
منابع ارشد کنگره با بیان این خبر ادعا کرده‌اند که ایران قصد دارد این هواپیماها را در اهداف نظامی استفاده کند. فری بیکن در گزارش خود نوشته است که این قانون آزمونی برای رئیس جمهور جدید آمریکا نیز به شمار می رود که از ابتدا با توافق هسته‌ای نیز مخالف بوده است. مقامات ارشد کنگره در مصاحبه با فری‌بیکن ادعا کرده‌اند که اعضای کنگره درست بعد از انتخابات تصمیم گرفته‌اند که به این قانون رأی دهند تا ثابت کنند که به سیاست های دولت اوباما در قبال تهران ناامید شده‌اند.

«پیتر روسکام» سناتور جمهوریخواه کنگره در مصاحبه با فری بیکن ادعا کرده است که جمهوریخواهان حاضر در کنگره به راختی این قانون را تصویب می‌کنند. روسکام در ادامه مصاحبه گفته است که حتی موافقان توافق هسته‌ای در آمریکا نیز باید با فروش هواپیما به ایران مخالفت کنند. این در حالی است که پیش از این دولت اوباما در واکنش به احتمال تصویب طرح کنگره مبنی بر انسداد مبادلات مالی مرتبط با صادرات هواپیماهای مسافربری و فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران اعلام کرد تصویب این طرح کنگره اجرای توافق هسته ای با ایران را با مشکل روبرو می کند.

کاخ سفید ضمن تهدید به وتوی اوباما درصورت تصویب طرح کنگره تاکید می کند: شرکای آمریکا تصویب و اجرایی‌شدن این طرح را به معنای نقض مفاد برجام برآورد می کنند. این گزارش ادعا کرده است که ایران سابقه استفاده از هواپیماهای مسافربری برای اهداف نظامی را دارد.