به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۱۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۱۲۰۶۰۸

نظر صادق زیباکلام درباره بشار اسد

گروه سياسي: صادق زیبا کلام تحلیل‌گر امور سیاسی و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگویی گفته است که بشار اسد در چند سال اخیر، بیش از اسرائیلی‌ها فلسطینی کشته است.
وی در پاسخ به سوالی درباره علت خودداری وی از لگدکوب کردن دو پرچم آمریکا و اسرائيل در هفته گذشته گفت: «اگر ما باید پرچم اسراییل را لگد کنیم، به خاطر فلسطینی‌هایی که به دست رژیم اسراییل کشته شده‌اند یا ظلمی که اسراییل به فلسطینی‌ها کرده است. خب، یک آمار بگیریم و ببینیم از زمانی که جنگ سوریه راه افتاده، چه قدر فلسطینی توسط رژیم سوریه کشته شده‌اند.»

وی در ادامه گفت: «وقتی جنگ داخلی به راه افتاد، یکی از بزرگ‌ترین اردوگاه‌های فلسطینی‌ها، یعنی اردوگاه «یرموک» در سوریه که بیش از یک صد هزار فلسطینی در آن زندگی می‌کردند، توسط ارتش سوریه محاصره شد و بلاهایی سرشان آمد که گفتنی نیست.»

زیبا کلام در همین زمینه افزود: «اگر کسی آمار بگیرد که چه تعداد فلسطینی ظرف چند سال گذشته در سوریه از بین رفته‌اند، باور کنید رقم وحشتناک است. فکر نمی‌کنم اسراییلی ها ظرف 60 سال گذشته این قدر فلسطینی را از بین برده باشند. اگر قرار باشد به خاطر ظلم‌ و قتل پرچم کشورها را لگد کرد، پرچم خیلی از کشورها را باید روی زمین پهن کرد؛ از انگلیس و امریکا تا سوریه و روسیه و حتی ایران.»

استاد دانشگاه تهران درباره واکنش مردم نسبت به اقدام وی در خودداری از لگدکوب کردن دو پرچم اسرائیل و آمریکا گفت: «اگر به شما بگویم که چه استقبالی مردم کوچه و خیابان، دانشجویان، جوانان دهه 60 و 70، متدینین و غیرمتدینین از این عمل من کرده‌اند، باور نمی‌کنید. بدون رودربایستی بگویم که تا الآن این قدر از طرف مردم ایران ستوده نشده بودم. بعد از انتشار این فیلم، حجم ستایش‌ها و تاییدها برایم غیرقابل باور بود. نکته جالب‌تر این که خیلی از کسانی که از این کار من استقبال کردند، متولدان دهه های 60 و 70 هستند؛ یعنی کسانی که شبانه روز شست‌وشوی مغزی شده‌اند که امریکا دشمن ما است، دشمن بشریت است، دشمن اسلام است.»