به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۵۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۱۲۰۹۳۴

قوامي: دولت در اختیار اصولگرایان است

گروه سياسي: نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری «انتخاب» در خصوص استراتژی اصواگرایان و سناریوهای مطرح شده در ارتباط با راهبردهای آنها اعم از وحدت بر سر یک کاندیدا یا وحدت گفتمان با حضور چند کاندیدا اظهار داشت: اصولگرایان در این دوره با مشکلاتی رو به رو هستند.
حجت الاسلام سیدناصر قوامی در گفتگو با پایگاه خبری «انتخاب» در این مورد اضافه کرد: اول اینکه اتحاد و اتفاق بین شان برقرار نمی شود. دومین مشکل اصولگرایان این است که گزینه مورد وثوق همه جریان هایی اصواگرایی وجود خارجی ندارد که حول آن ائتلاف کنند. بنابراین آنها به وحدت نمیرسند. آنها فردی که مقبولیت داشته باشد و بتوانند در مقابل روحانی قد علم کند در جبهه اصولگرایی ندارند. در نهایت اینکه برخی از خود چهره های اصولگرا به ویژه در میان اصولگرایان میانه رو بر این باورند که روحانی بهترین کاندیدا است و برای او تبلیغات میکنند.

قوامی در خصوص احتمال سهم خواهی اصولگرایانی که از روحانی حمایت میکنند در انتخابات دور بعد گفت: من فکر میکنم جایی برای سهم خواهی نیست چرا که همین الان هم دولت در اختیار اصولگرایان است. استانداران همه از اصولگرایان انتخاب شده اند و در نتیجه فکر میکنم از این بیشتر نمیتوانند سهم خواهی کنند. او گفت:اصولگرایان در نبود اصلاح طلبان یا فردی که اصلاح طلبان از او حمایت کنند شاید کسی را داشته باشند که بیاورند اما وقتی اصلاح طلبان ازیکی از کاندیداها نظیر روحانی با ویژگی های خودش یعنی میانه رو بودن و رییس جمهور وقت بودن که در دست داشتن اهرم هایی برای تبلیعات و از طرفی افزایش طرفدارانش در این دوره حمایت کنند کار برای اصولگرایان در انتخابات این دوره سخت خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد جریانات اصولگرا در نبود اصلاح طلبان شاید بتوانند توفیقی حاصل کنند. یعنی در شرایطی که در را بر روی اصلاح طلبیان ببندند و فقط اصولگرایان حضور داشته باشند این جریان میتواند پیروزی کسب کند در غیر این صورت امکان ندارد. او در خصوص راهبرد برخی تشکل های اصولگرا نظیر تشکل نزدیک به آیت الله مصباح در انتخابات آینده در سناریوها ی مطرح شده در میان جریان های اصلی اصولگرایی گفت: تشکل مصباح تفرقه شان با جریان های غالب اصولگرایی جدی است. آنها ادعاهایی دارند که با تفکر برخی عقلای اصولگرا نمیسازد.

قالیباف گفته نمی آیم
او همچنین در خصوص احتمال تقویت راهبرد معرفی چند کاندیدا با هدف شناسایی کاندیدای رای آور تر نیز گفت: بعید میدانم جزیان اصولگرایی بتواند در نهایت به پیرامون یک فرد به ائتلاف برسد و اگر هم چنین برنامه ای داشته باشند الان خیلی دیر شده است. اینها فرد برجسته ای ندارند که ارائه کنند. در میان کاندیداهای مطرح آنها قالیباف ظاهرا گفته نمی آیم، احمدی نژاد هم که از حضور در انتخابات منع شده است. اینها وقت ندارند چند نفر را بیاورند ببیند کدام یک رای آوری بیشتری دارد.

نماینده مجلس ششم در خصوص دلیل عدم توفیق جلیلی به عنوان کاندیدایی که قبلا شانسش را امتحان کرده و شکست خورده نیز گفت: جلیلی وقتی میتواند مطرح شود که چند اصولگرا رقیب او باشند و هیج اصلاح طلبی حضور نداشته نباشد. در شرایطی که درها بر روی اصلاح طلبان بسته شده باشد، جلیلی برنده می‌شود.  او گفت: ممکن است اصولگرایان به این جمع بندی برسند که در را مجددا بر روی اصلاح طلبان ببندند و روی جلیلی باز کنند. در غیر این صورت جلیلی این بار هم بیاید شکست سختی خواهد خورد.

او ادامه داد: این مشابه وضعیتی است که در انتخابات مجلس رخ داد. در انتخابات مجلس که هیج دری به روی اصلاح طلبان باز نبود اصلاح طلبان و افرادی که اصلاح طلب نبودند وارد مجلس شدند. این باعث شد ما امروز اعتراض داشته باشیم که چرا افرادی که با سرمایه اصلاح طلبی به مجلس رفته اند هیچ بویی از اصلاح طلبی نبرده اند. در نتیجه اینها ممکن است در نبود اصلاح طلبان توفیقی حاصل کنند ولی در غیر این صورت امکان ندارد.


قوامی در خصوص سکوت اصولگرایان درباره استراتژیشان در انتخابات ریاست جمهوری هم تاکید کرد: آنها در شرایط حضور روحانی و عدم رد صلاحیت او به طور جدی وارد انتخابات نمی شوند. این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص ادامه سفر های استانی احمدی نژاد نیز گفت: اینکه آیا قرار است او در دوره های بعدی حضور پیدا کند یا نه قابل پیش بینی نیست اما اگر در دوره های بعدی هم بیاید با وجود اتفاقاتی که افتاده ممکن است باز اصولگرایان روی او سرمایه گذاری کنند و از او حمایت کنند. احمدی نژاد میداند که اگر از کسی حمایت کند در جامعه تشتت ایجاد میشود.

حداد هر دوره همین حرف ها را می زند
قوامی در پایان در واکنش به اظهارات اخیر حداد عادل مبنی بر تفاوت این انتخابات با انتخابات های قبلی گفت: آنها هر دوره همین حرف ها را میزنند که این انتخابات از سایر انتخابات ها متمایز است. حداد عادل در هر انتخاباتی گفته این مهم ترین انتخابات است. در همین دوره قبلی انتخابات شورای اسلامی هم گفت این خیلی مهم است و اما با وجود اینکه لیستی بسته بود و گفته بود خیلی مهم است به طرز مفتضاحانه ای شکست خورد.