به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۰۴ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب : ۱۲۰۹۴۷
انفجار در حله توسط داعش؛

شهادت دهها زائر ایرانی در انفجار عراق

گروه حوادث: براثر انفجار خودروی بمب گذاری شده در منطقه الشوملی ، سه راهی اصلی نجف ، کربلا و القادسیه عراق حداقل 80 نفر شهید و زخمی شدند.
شهادت دهها زائر ایرانی در انفجار عراق
رییس ستاد اربعین حضور شماری از زائران ایرانی در میان شهدا و مجروحان حادثه تروریستی عراق را تایید کرد. حسین ذوالفقاری با بیان این‌که «جزییات بیشتری از این زائران هنوز در دست نیست»، در این زمینه گفت: تیم هلال احمر ایران مستقر در عراق مامور پیگیری ماجرا شده و هم‌اکنون به محل حادثه اعزام شده است تا درصورت پیدا شدن زائران ایرانی در میان زخمی‌ها و شهدا به وضعیت آن‌ها رسیدگی کند.

وی با اشاره به اخبار ضد و نقیضی که درباره تعدا مجروحان و شهدای حادثه تروریستی عصر امروز عراق منتشر شده است، افزود: تا این لحظه وقوع یک عملیات تروریستی تایید شده است. به وسیله یک تانکر سوخت عملیات انتحاری انجام شده و اخبار اولیه مؤید این است که یک دستگاه اتوبوس حامل زائران ایرانی هنگام وقوع حادثه در محل حاضر بوده است،‌ اما اطلاعاتی بیشتر از این در دست نیست و باید هلال احمر در صحنه حاضر شود تا جزییات بیشتر بدست آید.
 
* به گزارش پرس تی وی؛ به گفتۀ مقام‌های پلیس عراق، انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در شهری واقع در نزدیکی کربلا دست‌کم 80 کشته برجای گذاشته است.

انفجار روز پنج‌شنبه در جایگاه سوختگیری شهر حله - که حدود 50 کیلومتری شرق کربلا واقع شده است - به کشته شدن حداقل 80 غیرنظامی منجر شد. بر اساس گزارش‌ها چندین ایرانی نیز در میان کشته شدگان وجود دارد. سرکنسول ایران در کربلا نیز شهادت چند ایرانی را در این حادثه تأیید کرده است. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حادثه را پذیرفته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این حمله در جایگاه سوختگیری و رستورانی که زائران در حال بازگشت از کربلا به آن مراجعه می‌کنند، انجام شد.

یکی از مقام‌های بلندپایۀ پلیس عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: «در زمان (حمله) دست‌کم هفت اتوبوس زائران داخل جایگاه سوخت بودند.» یک منبع اطلاعاتی نیز خاطر نشان کرد: «سرنشینان این اتوبوس‌ها ایرانی، بحرینی و عراقی بودند. خودروها و نیروهای امدادی در حال عزیمت به محل حادثه هستند.»

* شبکه العالم گزارش داد: رویترز عصر پنجشنبه اعلام کرد که شمار شهدای حمله تروریستی به زائران در شهر حله مرکز استان بابل عراق به 80 نفر رسیده است. از سوی دیگر، گروه تروریستی داعش مسؤولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفت. در همین حال، فرانس پرس به نقل از یک مسؤول امنیتی شمار شهدای این انفجار را دست کم 70 نفر اعلام و تاکید کرد که "اغلب آنان ایرانی هستند". ظهر پنجشنبه، انفجار یک تانکر سوخت بمب گذاری شده در پمپ بنزینی در شهر حله، خسارات و تلفات زیادی برجا گذاشت.

* صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز گزارش داد که انفجار خودروی بمبگذاری شده در منطقه الشوملی ، سه راهی اصلی نجف ، کربلا و القادسیه عراق حداقل بیست و شش شهید و زخمی به دنبال داشته است.  منابع رسانه‌ای گفته‌اند در میان شهدا و زخمی شدگان تعدادی زائر ایرانی هستند اما این خبر هنوز مورد تایید مقام‌های عراقی قرار نگرفته است . انفجار در نزدیکی پمپ بنزین بوده است .

در جریان این انفجار تانکر سوخت بمب گذاری شده بیش از شش اتوبوس حامل زائرین را هدف قرار داد. سه راهی الشوملی محل اصلی بازگشت زائران ایرانی از دو شهر مقدس کربلا و نجف به سمت مرز مهران و بالعکس است. الشوملی وابسته به استان بابل عراق و در شصت کیلومتری شرق شهر الحله مرکز بابل است. گروهک تروریستی داعش مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است.
مرجع : ایسنا