به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۰۶ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۱۲۱۰۳۰

تشخیص زلزله 9 ثانیه پیش از وقوع

گروه علمی: دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا(Caltech) توانسته‌اند سیگنالی سریع‌تر از امواج لرزه‌ای را در ارسال هشدار زودهنگام برای زلزله شنایایی کنند.
تشخیص زلزله 9 ثانیه پیش از وقوع
روش محققان که در مجله Nature Communications منتشر شده، شامل پیگیری تغییرات کوچک در گرانش زمین است که بلافاصله پس از گسست اولیه رخ می‌دهد.محققان زلزله سال 2011 توهوکو اوکی ژاپن را بررسی کرده و دریافتند که سیگنال‌ گرانشی می‌تواند نشانگر وجود یک زمین‌لرزه باشد که سریع‌تر از امواج لرزه‌ای است.تحقیقات پیشین نشان داده بود که تغییرات ظریفی در کشش گرانشی زمین در اطراف مرکز زلزله ایجاد می‌شود که می‌تواند با تغییرات چگالی سنگ در منطقه مرتبط باشد. اما دانشمندان مطمئن نبودند که این تغییرات با وجود صداهای پیش‌زمینه‌ قابل تشخیص باشند.

محققان برای پژوهش جدید به بررسی داده‌های حسگرهای گرانشی در فاصله حدود 500 کیلومتری مرکز زلزله پرداخته و آنها را با اطلاعات سایر ایستگاه‌های لرزه‌ای در همان منطقه مقایسه کردند.آنها پس از بررسی سنجش‌های انجام شده در یک دوره 60 روزه قبل از زلزله و داده‌های روز قبل از زمین‌لرزه، روز رویداد و یک روز بعد از پاپان لرزه‌ها متوجه یک نوسان کوچک شدند که وقوع زلزله را تائید می‌کرد.

محققان دریافتند که این سیگنال حدود 9 ثانیه قبل از زلزله به دستگاه گرانش‌سنج رسیده بود.این یافته‌ها به دانشمندان در طراحی فناوری‌های هشداردهنده قدرتمندتر وسریع‌تر زلزله کمک خواهد کرد که کاربرد بهتری نسبت به انواع مورد استفاده کنونی خواهند داشت. روش‌های رایج بر امواج لرزه‌ای تکیه دارند.

مرجع : ایسنا