به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۱۲ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۱۲۱۲۱۳

منشاء آلودگی هوای تهران چیست؟

گروه جامعه: معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران در پاسخ به چرایی آلودگی هوای پایتخت با توجه به تعطیلات و کاهش ترددها در تهران، گفت:صرفا آلودگی هوا فقط به بحث ترددها و رفت و آمد خودروها در سطح شهر مربوط نمی‌شود.

محمد رستگاری بیان کرد: وقتی با پدیده اینورژن مواجه باشیم قطعا افزایش آلاینده‌ها را شاهد خواهیم بود.وی ادامه داد: صرفا آلودگی هوا مربوط به بحث ترددها نیست و ما روزانه چندین میلیون متر مکعب در تهران گاز مصرف می‌کنیم و هنگامی که امکان خروج این آلاینده‌ها در شهر نباشد آلاینده‌ها جمع می‌شوند.معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران اظهار کرد: منابع مختلف آلاینده در سطح شهر سبب آلودگی هوا شده و فقط خودروها عامل این اتفاق نیستند.

سعید متصدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این با تاکید بر اینکه اینورژن (وارونگی دما) یک پدیده طبیعی است و کسی نمی‌تواند برای آن راهکار داشته باشد گفته بود: باید تلاش کنیم کمترین انتشار آلودگی صورت گیرد که با اقداماتی چون تعطیلی مدارس و علت یابی این موضوع سعی داریم انتشار آلودگی را کاهش دهیم. کشور ما از سال 1350 دچار آلودگی هوا بوده است و هر شهری که به کلانشهر تبدیل شده در زمره شهرهای آلوده قرار گرفته است ولی در این مدت تصمیمات و تلاش‌های درستی برای مقابله با آلودگی هوا اتفاق نیفتاده تا اینکه در سال 79 برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا طراحی شد که این برنامه 10 ساله تنها تا سال 84 اجرا شد.

متصدی با اشاره به اینکه مدیریت کنترل و کاهش آلودگی هوا جزو مصوبه‌های دولت است اظهار کرده بود: 47 برنامه تدوین شده و در دست اجراست و بسیاری نیز به نتیجه رسیده است. حذف بنزین پتروشیمی از جمله این اقدامات مهم است که در نتیجه این اقدام میزان بنزن هوا از 600 ppm به 30 ppm رسید، بنابراین چه کسی می‌تواند منکر این اقدامات و تاثیرات مثبت ناشی از آنها شود.همچنین محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز پیش از این با بیان اینکه احصاء کم کاری دستگاه‌های اجرایی که در رویارویی با آلودگی هوا کوتاهی کردند ضرورت دارد، گفته بود: روشن است آلودگی هوا حاصل چه فرآیندی است و البته مردم می‌دانند که بخش زیادی از آلودگی هوا محصول کم‌کاری دستگاه‌هایی است که به جای انجام وظایف قانونی خود توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه افزایش بارگذاری در شهر تهران و متراکم‌تر کردن جمعیت این شهر پر تراکم باعث شده که مردم برای رفت و آمد در این شهر هر روز ده‌ها کیلومتر پیمایش کنند، عنوان کرده بود: متاسفانه مسوولان برای حل مشکلات آلودگی هوا، دلایل اصلی را فراموش کرده و به فرعیات چسبیده‌اند، به گونه‌ای که پیمایش زیاد و استفاده بی‌رویه سوخت‌های فسیلی از جمله دلایل عمده آلودگی هواست.

مرجع : ایسنا