به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۱۷ ساعت ۰۷:۱۴
کد مطلب : ۱۲۱۴۶۵
محمود صادقی:

به من توصیه شده که ترمز دستی را بکشم

گروه سياسي: نماینده مردم تهران در مجلس گفت: برای من عجیب است که چرا اینگونه با سوال یک نماینده مجلس برخورد می‌شود؛ من ادعا نکردم که حساب‌های شخصی در قوه قضائیه وجود دارد بلکه تنها این پرسش را مطرح کردم که بیایید و بگویید این حساب‌ها چیست و کدام حق قانونی و موازین شرعی این اختیار را برای به وجود آمدن این حساب‌ها داده است.
به من توصیه شده که ترمز دستی را بکشم
به گزارش ایسنا، محمود صادقی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که به همت انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دانشکده علوم پزشکی تهران برگزار شد طی سخنانی با بیان اینکه «به من بسیار توصیه شده است که ترمز دستی را بکشم» و با مراقبت بیشتری سخن بگویم، اظهار کرد: من احترام خود را به رئیس وقت این دانشکده و معاونت او، مهندس خلیلی و دکتر عابدی که در برابر تعدی مأموران امنیتی در سال ۳۲ ایستادگی کردند و با به صدا در آوردن زنگ، دانشجویان را دعوت به مقاومت در برابر مأموران متجاوز شاه کردند ابراز می‌کنم و امروز هم دکتر سلطانی که ریاست این دانشگاه را به عهده دارد انسانی شریف می‌دانم و به ایشان نیز توصیه می‌کنم که از آن حادثه تلخ درس بگیرند و از دانشگاه در برابر کسانی که برای اندیشه حرمتی قائل نیستند محافظت کنند.

وی افزود: شور و هیجان شما دانشجویان چیزی جز دغدغه‌تان برای آزادی،‌ آبادانی، استقلال، شرافت و استقامت و ایستادگی در برابر سلطه بیگانگان و استبداد داخلی نیست. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه من در نطق خود در مجلس به مطالبات مردم ایران اشاره کردم، اظهار کرد: من در نطق خودم مطالبات مردم ایران را در سه محور آزادیخواهی، استقلال‌طلبی و اسلام‌گرایی خلاصه کرده‌ام و تأکید می‌کنم که استقلال کشور بدون آزادی و آزادی بدون استقلال کشور قابل وصول نیست.

صادقی با اشاره به اصل نهم قانون اساسی، ادامه داد: در اصل نهم قانون اساسی لزوم آزادی و استقلال کشور مورد تأکید قرار گرفته است و این آزادی و استقلال پشتوانه تاریخی دارد که توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. پیشینه تاریخی این اصل، به مشروح مذاکرات قانون اساسی در سال ۵۸ باز می‌گردد که در آن با توجه به رفتار رژیم گذشته در برخورد با مبارزان که بسیاری از آنها را وابسته بیگانگان معرفی می‌کردند آمده است و البته این موضوع تازگی دارد و برخی دولت‌ها نیز مخالفان،‌ منتقدان و مبارزان را به بیگانگان منتسب می‌کند.

وی ادامه داد: امروز پیش از ظهر در هیأت نظارت بر نمایندگان حاضر شدم تا پاسخگوی شکایت برخی علیه خودم باشم که در آنجا این سوال مطرح شده بود که برخی می‌گویند اظهارات شما در مجلس وابسته به خارج است و وقتی من از آنها پرسیدم منظور شما از خارج چیست گفتند منظور این است که برخی می‌گویند بیگانگان در این زمینه به شما خط داده‌اند. در حالی که من قسم می‌خورم هیچ کس به من نگفته است که این سخنان را در مجلس مطرح کنم و در عین حال بارها به من تأکید شده است که ‌آرامش مجلس باید حفظ شود.

صادقی با بیان اینکه تعجب می‌کنم چرا اینگونه با پرسش یک نماینده برخورد می‌شود، گفت: امروز از من دعوت شده بود که به دفتر قوه قضائیه بروم و اسناد و مدارکی که نشان می‌داد حساب‌های قوه قضائیه شخصی نیست را ببینم که البته به دلیل برگزاری این جلسه نتوانستم به این دعوت پاسخ دهم. من ادعا نکردم که حساب‌های قوه قضائیه شخصی است بلکه تنها این پرسش را مطرح کردم که این حساب‌ها چیست و حق قانونی و موازین شرعی آن چه هستند اما نمی‌دانم این سوال چه اشکالی دارد که رئیس قوه قضائیه با آن ادبیات نسبت به این سوال واکنش نشان می‌دهد.

صادقی با بیان اینکه امروز برخی زنگارهای زورگویی و نشانه‌های طاغوتی هنوز بین برخی مسئولان وجود دارد، اظهار کرد: این برخوردها نشان می‌دهد که هنوز نشانه‌های طاغوتی و زنگارهای زورگویی در برخی جاها رسوخ کرده است و کسانی که چندان سابقه‌ای در انقلاب نداشتند و با آن بیگانه هستند و در دوران مبارزه کنج عافیت‌طلبی را اختیار کرده بودند و به گواه دوستانشان،‌ مبارزان را تمسخر می‌کردند امروز پشت عناوین مقدس رفته‌اند و وظیفه‌ای به پاسخگویی برای خود نمی‌بینند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه برخی از رسانه‌ها سخنان وی را بریده بریده نقل می‌کنند، اظهار کرد: امروز با یکی از دوستانمان که در وزارت اطلاعات مشغول است، صحبت می‌کردم و او به من می‌گفت که آنقدر پرونده تو پاک است که نمی‌توانند اتهامی را به تو منتسب کنند. من به عنوان فرزند انقلاب که با رساله امام (ره) بزرگ شدم و پدرم نیز از مبارزان انقلابی بود تأکید می‌کنم که با حذف اسم‌ها و ممنوع کردن تصاویر نمی‌شود اشخاص را از قلب‌ها بیرون راند.

وی افزود: فکر می‌کنم که لازم است اول شهادتین بخوانم و بگویم که اعتقاد کامل به نظام جمهوری اسلامی دارم که ثمره خون شهدای ماست. اعتقاد کاملی به اصل ‌۱۰۵ (ولایت فقیه) و ۱۰۶(اداره امور کشور به اراده مردم) قانون اساسی دارم و به اصل ۱۰۷ قانون اساسی نیز اعتقاد کامل کامل دارم اما معتقدم همانند آنچه که در قانون آمده است رهبری نیز در برابر قانون با سایر افراد در کشور برابر است.

صادقی ادامه داد: اعتقاد دارم اصل ۳۳ قانون اساسی که می‌گوید هیچ کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر آنکه حکمی قانونی وجود داشته باشد صحیح است و اعتقاد دارم که اجرای احکام باید به موجب قانون باشد. من اعتقاد دارم که هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار یا کسب اطلاع ممنوع است و اجبار شخصی به شهادت دادن و سوگند خوردن مجاز نیست و آن شهادتی که از طریق اجبار به دست آید فاقد اعتبار است و متخلفین از این اصل باید طبق قانون اساسی مجازات شوند.

وی با بیان اینکه پرسش امروز ما این است که چرا پس از گذشته سال‌ها از ابلاغ فرمان هشت ماده‌ای رهبری هنوز فساد ریشه‌کن نشده است، ادامه داد: امروز باید از خودمان بپرسیم که چرا پس از گذشت سال‌ها از صدور ابلاغ فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری برای برخورد با فساد، فساد نه تنها ریشه‌کن نشده بلکه فراگیرتر از پیش هم شده است؟ پاسخ من به این پرسش این است که هیچ نسخه‌ای غیر از قانون اساسی برای مبارزه با فساد نمی‌توانیم پیدا کنیم.

صادقی ادامه داد: من معتقدم انقلاب ما باید یک فرآیند تکاملی را طی کند و در این راه باید ناملایمات را تحمل کرد و صبر داشت. من وقتی به چهره مهندس صباغیان که در این جلسه حضور دارند نگاه می‌کنم تاریخ عظیمی از مبارزات این ملت را پیش روی خود تصور می‌کنم و با نگاه کردن به ایشان و رنج‌هایی که پیش از انقلاب و در دوران مبارزه با شاه کشیدند و نیز پس از انقلاب در مسئولیت کوتاه مدت‌شان با آن مواجه بودند و در سال‌های بعد نیز با ناملایمات فراوانی روبرو شده و تهمت‌ها و توهین‌های بسیاری شنیدند اما حاضر نشدند مانند مهندس مهدی بازرگان به این مملکت پشت کنند و در عین حال پای این آب و خاک ایستادند و جوانی‌ها و خامی‌ها را تحمل کردند و این رفتار برای ما و نسلمان می‌تواند تبدیل به یک الگو شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: من به ولایت فقیه اعتقاد کامل دارم و مطلقه بودن آن را نیز کاملاً پذیرفته‌ام اما این را هم می‌گویم که مطالبات مردم باید رعایت شود و یکی از این مطالبات نیز قطعاً رعایت موازین دینی و شرعی در جامعه است. من تا کنون در باره لغو کنسرت‌ها هیچ اظهار نظری نکرده‌ام. حال شاید اظهار نظر من برای برخی از شما پسندیده نباشد و برای برخی هم باشد اما باید به متدینین و روحانیون حق بدهیم که دغدغه‌های خود را مطرح کنند هر چند که بنا بر آیه قرآن نیز می‌دانیم که در دین اجباری نیست.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم برخلاف شعارهای اصلی انقلاب عمل کنیم، اظهار کرد: کشوری که شعار اصلی انقلابش استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده است اگر بخواهد بخاطر استقلال آزادی را فدا کند راه به جایی نمی‌برد. آن استقلالی که بودنش با آزادی همراه نباشد استقلال نیست و این دو واژه در کنار هم معنا می‌دهند. صادقی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کشور ما فصل تازه‌ای از حیات سیاسی خود را سپری می‌کند، اظهار کرد: ما امروز بعد از یک دوره سخت تحریم و انسداد سیاسی، شاهد برداشته شدن تدریجی تحریم‌هاست و انسداد سیاسی نیز به تدریج از بین خواهد رفت و مسأله فساد در کشور نیز که به صورت مکرر توسط رهبری مطرح می‌شود تنها در صورتی می‌توان بر آن غلبه کرد که نظارت بر حاکمیت تقویت شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به راهکارهای نظارت بر حاکمیت، اظهار کرد: از جمله این راه‌ها نظارت مطبوعات و رسانه‌ها، نظارت صداوسیما که باید وسیله‌ای برای نشر آزاد افکار و عقاید باشد، نظارت مردم و نمایندگان مردم است. آن مقام قضایی که بدون رعایت قانون بخواهد نماینده‌ای را احضار کند کار غیرقانونی کرده است چه برسد به آنکه بخواهد شبانه حکم توقیف نماینده‌ای را صادر کند.

وی افزود: ما اگر قرار است با فساد مبارزه کنیم نباید از سوالات یک نماینده ترس و لرز داشته باشیم بلکه باید به آن پاسخ دهیم و با شفافیت با موضوعات برخورد کنیم. البته دوستان نیز در این زمینه به من تذکر می‌دهند اما من نیز حواسم را جمع خواهم کرد. صادقی با بیان اینکه امیدوارم همه به قانون بازگردیم و قانون برای کاخ نشین و کخ نشین یکسان باشد، اظهار کرد: اگر حاکمان قانون را رعایت نکنند نمی‌توان از شهروندان انتظاری برای رعایت قانون داشته باشیم. برخی‌ها می‌گویند وقتی هزار هزار میلیارد اختلاس می‌شود چرا ما نخوریم؟ وقتی فساد فراگیر شود کسانی هم که اهل فساد نیستند به این سمت کشیده می‌شوند که حتماً باید در هرجا چیزی گیرشان بیاید و پولی را برای خود بردارند.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: من برای تأمین مصلحت نظام سخن می‌گویم. درست همانطور که بعد از رد صلاحیتم در شورای نگهبان گفتم که ملتزم قلبی و عملی به قانون اساسی و جمهوری اسلامی هستم اما شورای نگهبان نیز باید به جمهوری اسلامی التزام عملی داشته باشد و دیگرانی هم که مسئولیت دارند نیز باید این التزام را عملی کنند؛ بنابراین هیچ کس نمی‌تواند من را به عدم التزام متهم کند. من به عنوان نماینده شما در مجلس هیچ دغدغه‌ای جز آن سوگندی که در برابر قانون اساسی خورده‌ام ندارم و انتظار دارم که رهبری نیز ما را حمایت کنند، تحمل کنند و به شعارهای جوانانی که اینگونه با شور و شوق برای آزادی و استقلال کشور فریاد برآورده‌اند پاسخ دهند.

صادقی افزود: ما اگر عادت کنیم که امکان بیان را برای مردم فراهم کنیم آنها نیز می‌توانند امکان گزینش‌گری داشته باشند و از بین بیانات مختلف یکی را انتخاب کنند. آن چیزی که ما انتظار داریم این است که از جامعه التهاب دور شود و به شرایطی برسیم که در آن یک نفر بدون محاکمه با محدودیت مواجه نشود و لااقل محاکمه شود و بعد برای او حکم به محدودیت صادر کنند. این خواسته آنقدر بزرگ نیست که به آن پاسخی داده نشود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه اگر قرار است به موضوع حوادث انتخابات سال ۸۸ رسیدگی شود باید همه جوانبش در نظر آید، اظهار کرد: اگر قرار است به حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ رسیدگی شود باید مشخص شود که فتنه‌گران بزرگ چه کسانی بوده‌اند و مشخص شود کسانی که باید در انتخابات بیطرفانه، برخورد می‌کردند و وظیفه قانونی‌شان نیز بود اما آن را اجرا نکردند چرا چنین برخورد کردند؟

وی افزود: به قول آن آقا که می‌گفت سندش موجود است ولی نشان نمی‌داد من می‌گویم که سندش موجود است و آن را می توانید در سایت جامعه مدرسین و بیانیه حمایتش در سال ۸۸ از یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری پیدا کنید و امضای پای آن بیانیه را نیز ببینید. صادقی تأکید کرد: من نمی‌خواهم مردم را تحریک کنم بلکه می‌خواهم مردم را آگاه سازم و در واقع به آنها بگویم که من به عنوان یک فرد متوجه نمی‌شوم که اگر فصل‌الخطاب قانون است شورای نگهبان بیطرفی خود را در انتخابات چطور به مردم نشان می‌دهد و آنها را اقناع می‌کند. اگر این زمینه اساسی رعایت نشود خودش منشأ فتنه‌های بزرگتری هم می‌شود.

وی در پایان گفت: مارکسیست‌ها و از جمله خسرو گلسرخی که نقش بسیار زیادی در مبارزات انقلاب داشتند از جمله گروه‌هایی بودند که نمی‌توانند نقش آنها را در مبارزه با شاه نادیده گرفت. هرچند که عقاید غیردینی داشتند اما همان چپ‌ها اکثراً به قانون اساسی ایران رأی دادند و آن را مناسب دانستند. حال نیز ما باید همان قانون اساسی را بدون تنازل اجرا کنیم و به آن پایبند باشیم.

د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۷ ۰۷:۴۹
قسمت اخر سخن ايشان جز درست كردن دردسر ديگري فايده اي ندارد - عقل مي گويد كه دوچيز طيره عقل است دم فروبستن به وقت گفتن وگفتن به وقت خاموشي (345848)
فری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۷ ۰۷:۵۳
الحق انسان شایستی ایست ورگه هایی از آزادگی وحریت امام حسین دروجود اونهفته است خدابه دادش برسد (345849)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۷ ۰۸:۰۸
اقاي صادقي هر گز اقاي بازرگان به انقلاب پشت نكرد متاسفم كه ترس باعث شده است تا واقعيت ها كتمان شود (345850)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۷ ۰۹:۵۴
فقط درود و سلام ....ممنونیم (345859)
کریمیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۷ ۱۸:۴۶
خوبه دیگه توهم دستی راکه چه عرض کنم دوپایی رفتی روی ترمزشمایی که به عنوان نماینده ملت وداشتن مصونیت ترمزمیکنی وای به حال من شهروندعادی.. (345873)