به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۱۸ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۱۲۱۵۳۱

اروپا اولین مشتری فولاد ایران

گروه اقتصادي: آمارها نشان می‌دهد که قریب به ۵۰ درصد از فولاد ایران به کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، اسپانیا و آلمان صادر می‌شود که این موضوع این قاره را به عنوان عمده ترین مشتری فولاد ایران نشان می‌دهد.
در سال ۹۴ میزان صادرات فولاد ایران ۳.۸ میلیون تن بود که از این میزان ۵۰ درصد مربوط به محصولات نورد تخت بود است که محصولات تخت عمدتا به کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، اسپانیا، آلمان و در خاورمیانه نیز به امارات متحده عربی صادر شد و در بخش بیلت نیز صادرات به کشورهایی همچون امارات متحده عربی، عمان و اردن صورت گرفت.

گزارشی که متال بولتن از وضعیت فولاد ایران ارائه کرده است، گویای این مطلب است که بعد از امضا برجام و لغو تحریم ها علیه ایران توجه جامعه جهانی را به ایران به خصوص در صنعت فولاد جلب کرده است و شماری از فولادسازان، تجار و عرضه کنندگان تجهیزات به منظور از سر گیری روابط و ایجاد روابط تجاری به ایران آمدند.

همچنین در این گزارش آمده است با آزادی روابط تجاری و سرمایه گذاری دربخش های مختلف اقتصاد کشور انتظار می رود که مصرف فولاد رشد چشمگیری را داشته باشد. سرمایه گذاری ها در بخش مصرف فولاد ظرفیت صادرات کشور را نیز افزایش خواهد داد. علاوه بر این، ایران دارای مواد خام و منابع انرژی فراوانی است که می تواند نیازهای رشد صنعت فولاد را تامین کند.

از طرفی دیگر آمده با این که ساختار بازار فولاد ایران در سال های تحریم تغییر کرده است و ظرفیت تولید فولاد و تقاضای آن در حال حاضر در ایران را دچار تناقض دانست و بهبود اقتصاد را متاثر از مشکلات بانکی عنوان کرد که تحقق پروژه های مصرف تولید فولاد را به تعویق انداخته است.

در بخش واردات ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۳.۳ میلیون تن محصولات تخت فولادی وارد کرده است که در نه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ به ۱.۷ میلیون تن کاهش یافت و انتظار می رود در سال ۲۰۱۷ نیز همچنان روندی کاهشی داشته باشد و بیلت وارداتی در سال ۲۰۱۲  نیز به میزان ۳ میلیون تن بود که در سال ۲۰۱۴ به ۲۵۰ هزار تن کاهش یافت و در سال های ۲۰۱۶-۲۰۱۵ واردات بیلت با کاهش بیشتری مواجه شد.

انجمن جهانی فولاد همچنین ظرفیت تولید فولاد خام ایران را ۲۸ میلیون تن اعلام کرد که در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ تولید فولاد ایران به ۱۳.۲۱ میلیون تن رسید و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش داشت. در سال ۱۳۹۴ هم میزان مصرف فولاد ایران ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن براورد شده که دلیل این امر کمبود سرمایه گذاری در بخش های مصرفی فولاد است.

در حالی بانک جهانی رشد ناخالص داخلی ایران را در سال ۱۳۹۵ چهار درصد اعلام کرد که به نظر می رسد بخش های مصرفی فولاد همچون مسکن و زیرساخت تا سال میلادی آینده رشد چشمگیری نخواهند داشت.
مرجع : ايسنا