به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۱۸ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب : ۱۲۱۵۴۹

تحليلي بر حمله هوايي اسراييل به سوريه

تحليلي بر حمله هوايي اسراييل به سوريه
گروه بين‌الملل: وزیر دفاع رژیم اسرائیل مستقیم و رسمی، مسئولیت حمله به اهدافی در دمشق و در خاک سوریه را بر عهده گرفت و اذعان کرد، این حملات در راستای جلوگیری از تقویت مواضع حزب الله لبنان در سوریه انجام شده است. این موضوع به معنی آن است که این رژیم از سیاست 5 سال قبل خود درمورد سوریه دست کشیده و همچنین اعتراف به حملات می‌تواند معانی جدی برای روسیه داشته باشد.

به گزارش «تابناک»؛ صبح چهارشنبه، جنگنده‌های اسرائیلی بنا به گزارش ها، دو حمله را در خاک سوریه صورت دادند؛ یکی در نزدیکی فرودگاه دمشق و دیگری به کامیون‌های مهمات حزب الله. حملات هوایی صبح چهارشنبه جنگنده‌های اسرائیل به نزدیکی فرودگاه دمشق، دومین مورد از حملات اسرائیل به خاک سوریه در یک هفته گذشته بود؛ مسأله ای که به شدت رسانه‌های منطقه و خارج از منطقه را به خود مشغول کرد.

مهمترین بخش از توجهات اما معطوف به گفته‌های وزیر دفاع رژیم اسرائیل آویگدور لیبرمن بود که تنها چند ساعت بعد از انجام این حملات بیان شد. وی بیان کرد، رژیم اسرائیل همواره به فکر صیانت از شهروندان خود و جلوگیری از قاچاق تسلیحات پیشرفته و کشتار جمعی از سوریه به سمت حزب الله است. این اعتراف دو جنبه بسیار مهم را در بر می‌گیرد؛ نخست اینکه گویا رژیم اسرائیل از سیاست پنج سال گذشته خود برای عدم دخالت در جنگ داخلی سوریه و عدم انجام حملات علیه هر گروهی خارج از مرزهای فلسطین اشغالی، دست برداشته و دوم آن که این رژیم به شکل رسمی مسئولیت حمله به خاک سوریه را بر عهده می‌گیرد.

صرف نظر از این دو موضوع در اصل و ماهیت آنها، نکته ای که در پی می‌آید این است، روسیه که اکنون رهبری حملات در سوریه علیه نیروهای تروریستی و در حمایت از بشار اسد را بر عهده دارد تا چه حد از این حمله جنگنده‌های اسرائیلی مطلع بوده و تا چه حد در مورد آن با اسرائیل همراهی داشته است؟!

ارتش سوریه و حزب الله به عنوان بخشی از متحدان اصلی روسیه در مبارزه با تروریست‌های داعش در سوریه فعال هستند. همچنین روس‌ها از یک مکانیزم اساسی برای جلوگیری از برخورد با نیروی هوایی رژیم اسرائیل در آسمان سوریه استفاده می‌کنند. اگر آن گونه که لیبرمن اعتراف کرده و همچنین نیروهای ارتش سوریه و حزب الله بیان کرده اند، جنگنده‌های اسرائیلی به انبار مهمات در سوریه حمله کرده باشند، آیا روسیه از این حمله مطلع بوده است و چشم خود را روی آن بسته است، یا به اندازه دیگران روسیه نیز از این حمله شگفت زده شده است؟

این دو حمله در روز چهارشنبه در حالی صورت گرفت که پیش از این رژیم اسرائیل، برای مدتی دست از حملات مشابه به خاک سوریه برداشته بود. رژیم اسرائیل احتمالا به دو دلیل برای مدتی، حمله به خاک سوریه را متوقف کرده بود: اول عملیات‌های شدید نیروی هوایی روسیه در شمال سوریه و استقرار سیستم‌های دفاع هوایی با حوزه تحت پوشش وسیع و دوم افزایش تنش‌ها میان روسیه و آمریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده.

بر اساس داده‌های رسمی در اختیار در مورد سیستم دفاع هوایی روسها، این سیستم قادر است حرکت هواپیماهای اسرائیلی را از دورترین نقاط در فلسطین اشغالی تا شمال سوریه شناسایی کند. در نتیجه این موضوع که روسیه متوجه تحرکات جنگنده‌های اسرائیلی نبوده باشد، بعید است اما نکته ای که وجود دارد این است که اولا حمله به فرودگاهی در نزدیکی دمشق در جنوب سوریه صورت گرفته و البته در سحرگاه (4 بامداد) که تحرک نیروی هوایی روسیه بسیار اندک است و همچنین بر طبق گزارش ها، جنگنده هایی که این حملات را انجام داده اند به حریم هوایی سوریه نفوذ نکرده و از فاصله دور اقدام به شلیک موشک کرده اند.

با این همه، آنچه به نظر می‌رسد این است که روسیه در مورد حملاتی که در خارج از حوزه عملیات‌های هوایی این کشور در سوریه صورت می‌گیرد و در نزدیکی پایگاه‌های روسیه در طرطوس واقع نشده، حساسیت چندانی ندارد. برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که دست کم تعدادی قابل توجه از تسلیحاتی که طی این حملات نابود شده اند، تسلیحات ساخت روسیه بوده و اغلب آنها اینگونه القا کرده اند که از میان رفتن این تسلیحات، می‌تواند به نوعی به معنی درآمد بیشتر برای روسیه باشد!

اما هیچ یک از این‌ها به معنی آن نیست که رژیم اسرائل قبل از انجام حملات با روس‌ها هماهنگی داشته است. لیبرمن در هفته گذشته بعد از بمباران مواضع تروریست‌ها در بلندی‌های جولان، هماهنگی با روسیه در این مورد را انکار کرد. تنها پاسخ به نظر محتمل برای این مسأله آن است که رژیم اسرائیل احتمالا دست به ارزیابی و تحلیل از مناطق مورد علاقه روسیه در خاک سوریه زده و بعد از رسیدن به این نتیجه که حمله چهارشنبه چندان برای روسیه ایجاد دردسر نخواهد کرد، آن را صورت داده است.

اما این حمله صرف نظر از هرگونه تحلیل که رژیم صهیونیستی به آن رسیده باشد، یک معنی جدی برای روسیه نیز دارد و آن اینکه اعتراف رسمی به این حمله و زمان و مکان آن هشدار جدی برای روس هاست که در میانه درگیری با تروریست ها، مداخلات هوایی رژیم اسرائیل منجر به وقفه در کار آنها نشود. از سویی این حمله و اعتراف رسمی به آن می‌تواند هشدار به انجام حملات مشابه در آینده باشد که از آنجایی که هدف اغلب آنها متحدان روسیه در سوریه خواهد بود، دستور کار امنیتی روس‌ها در سوریه را با پیچیدگی‌های جدیدی مواجه می‌کند.