به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۰۱ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۱۲۲۱۶۱

راهکار زیباکلام برای مقابله با تخریب دولت

گروه سیاسی: صادق زیباکلام معتقد است که «سکوت» بدترین واکنش به تخریب‌ها علیه دولت است و «شفاف‌سازی» و «پاسخگویی» بویژه درمورد برجام، راهکار مقابله با این تحرکات ضد دولت است.
راهکار زیباکلام برای مقابله با تخریب دولت
این استاد دانشگاه در روزنامه «اعتماد» آورده است: اگر چه از ابتدای روی كار آمدن آقای روحانی در رأس قوه مجریه جریان مخالف به تخریب دستاوردها و تلاش‌های دولت روی آورده بود، اما حجم این حملات بعد از انتخابات مجلس دهم بسیار افزایش یافت.

اصولگرایان وقتی در انتخابات مجلس دهم در سال ٩٤ با آن شكست سنگین در تهران و بسیاری از مراكز استان‌ها مواجه شدند و متوجه شدند هیچ شانسی برایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ باقی نمانده است، به سراغ استراتژی حمله همه‌جانبه و تخریب دولت روحانی رفتند و در مورد مسائلی چون برجام، حقوق‌های نجومی و بهانه‌های مختلف شروع به حمله به دولت آقای روحانی و تخطئه آن كردند.

مردم و به‌خصوص اقشار و لایه‌های تحصیلكرده و نسل‌های بعد از انقلاب و در شهرستان‌های بزرگ تحت تأثیر این نوع تخریب‌ها قرار نگرفتند و حتی واكنش مردم در خلاف جهت خواست آنان بود. به نظر می‌رسد كه در انتخابات آتی نیز تبلیغات اصولگرایان تاثیر چندانی روی آنها نداشته باشد و عملا كارهای آنها در این مورد بی‌نتیجه خواهد بود.

البته معنی این حرف این نیست كه میزان محبوبیت و موفقیت دولت آقای روحانی خیلی بالاست. آقای روحانی از برخی جهات نتوانسته واقعاً حمایتی را كه ٢٤ خرداد ٩٢ وجود داشته، نگه دارد. برخی اقشار امروز از نتیجه‌بخش بودن عملكرد دولت بر زندگی‌شان ناامید شده‌اند. اگر در شرایط كنونی انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود تصور نمی‌كنم آقای روحانی همان ١٨ میلیون رأی سال ٩٢ را بیاورد. ضمن اینكه بعید است از الان تا اردیبهشت سال آینده نیز تغییر و تحولات زیادی رخ دهد و این مقدار رأی افزایش یابد. بنابراین سبد رأی آقای روحانی با چند میلیون كاهش برای دور دوم انتخابات مواجه خواهد شد. لیكن با همان میزان رأی نیز شانس پیروزی آقای روحانی در انتخابات آتی بسیار بالاتر است.

در مقابل، هیچ شانسی برای اصولگرایان در انتخابات آتی وجود ندارد. با وجود تمام حملات و تهاجماتی كه علیه دولت آقای روحانی انجام می‌شود، این تخریب‌ها به پیروزی منجر نخواهد شد. شانس گزینه‌هایی كه امروز این جریان مطرح می‌كند، از جمله آقایان قالیباف و جلیلی نسبت به سال ٩٢ بیشتر نشده است. نه به چهار میلیون رأی آقای جلیلی اضافه خواهد شد و نه به آراء آقای قالیباف. در حالی كه به نظر می‌رسد حتی از سبد رأی آنها كاسته شده باشد و آنها شانس سال ٩٢ را نیز در انتخابات نداشته باشند.

از همان زمان كه دولت اقدام به عقد قرارداد برجام با دیگر كشور‌ها كرد، مشخص بود كه اصولگرایان و به‌خصوص جریان تندرو، مخالف سرسخت آن هستند. آنها از ابتدا مخالف مذاكرات و هر نوع توافقی بودند و همچنان كه نامزدهایشان در جریان انتخابات ٩٢ نیز بارها اعلام كرده بودند كه موافق توافق با كشورهای دنیا نیستند. دلیل این امر كاملاً واضح است. اگر قرار باشد با آمریكایی‌ها به توافق برسیم، تمام هیمنه جریان تندرو فرو می‌ریزد. اگر قرار باشد برجام به نتیجه برسد و در برخی جهات پیامد‌های مثبتی برای كشور داشته باشد، این جریان دچار بحران هویت می‌شود. از این رو طبیعی است كه آنها با برجام مخالفت كنند و مدام تبلیغ كنند كه برجام با شكست مواجه شده است و آمریكا زیر تعهداتش زده است.

در مقابل چنین تبلیغاتی البته دولت نباید منفعل باشد. دولت باید حقایق و واقعیت‌های برجام را به مردم توضیح دهد؛ مسامحه‌كاری نكند. تیم رسانه‌ای دولت باید به طور جدی به كار بیفتد و واقعیت‌ها را به مردم اطلاع‌رسانی كند. دولت باید صریح و علنی موضع‌گیری كند كه آیا امریكایی‌ها برجام را نقض كرده‌اند و آیا غربی‌ها به تعهدات خودشان عمل كرده‌اند یا خیر.

دولت آقای روحانی باید در مقابل تخریب‌هایی كه نسبت به برجام صورت می‌گیرد پاسخگو باشد. سكوت در این مورد بدترین واكنش محسوب می‌شود. این تخریب‌ها در مورد برجام تا به حال چندان تأثیری نداشته است ولی در عین حال بی‌تأثیر هم نیست. بنابراین آقای روحانی باید تا حدی كه از مسیر حركتش باز نمی‌ماند، پاسخ جریان آمریكاستیز در مورد برجام را بدهد.

مرجع : روزنامه اعتماد